Logisztika
     Spedició, Fuvar.
     eTudakozók
     Térszerkezet
     Kapcsolódók
     Közlekedés
     Információs társ.
     Vállalat
     Minőségbiztosítás
     EU
     Egyéb

Agrárlogisztika

A kormány szerdai ülésén elfogadta a Nemzeti Vidékstratégiát (NVS) - jelentette be Giró-Szász András Budapesten, a kormányszóvivői tájékoztatón, hangsúlyozva: a kormány kitörési pontként tekint a mezőgazdaságra.   
(logsped)
2012.03.23.
2011 szeptember elsejétől igényelhető az Agrár Széchenyi Kártya, az ágazat számára megnyíló újabb finanszírozási lehetőség segíti visszaállítani a magyar mezőgazdaság presztízsét, gazdasági erejét - mondta Fazekas Sándor vidékfejlesztési miniszter kedden sajtótájékoztatón, az MTI információja szerint.   
(logsped)
2011.08.31.
A héten mutatták be a tíz évre szóló nemzeti vidék stratégiát, amely a többek között talpra állítaná a magyar élelmiszeripart.
  
(MR)
2011.05.22.

A Fórum célja, hogy bemutassa Magyarország versenyképességének makrogazdasági és mikrogazdasági tényezőit, továbbá versenyképességünk növeléséhez szükséges módszereket, fejlesztéseket.
Március 2425. Budapest
  
(logsped)

2011.03.12.

Texpack Kft. új raktárbázisa a Mórahalmi Agrár-Ipari Parkban

A Mórahalmi Agrár-Ipari Parkban a közelmultban adták át, a csomagolóanyag-kereskedelemmel foglalkozó holland–belga többségi tulajdonú Texpack Kft. új raktárbázisát.   
(DM)
2008.12.22.

Átadták a saslikgyárat Mórahalmon, a Homokhát Térségi Agrár-Ipari Parkban

Október 10-én átadták a Fléma Snack által létrehozott saslikgyárat Mórahalmon.   
(Mórahalmon)
2008.10.09.

Építkezések a mórahalmi ipari parkban
Háromszázötven újabb munkahelyet ígér az a három befektető, amelyek építkeznek a mórahalmi ipari parkban.  
(DM)
2008.01.28

Agrárlogisztikai központ Kisteleken
A 3600 négyzetméteres kisteleki Agrárlogisztikai központ egyharmada hűtött terület. A beruházás 450 millió forintba került  
(DM)
2007.08.02.

Megvan az első bérlő az Agrogate logisztikai parkban
Aláírták a herceghalmi logisztikai park első bérleti szerződését: a magyarországi Raksped Raktározó és Szállítmányozó Kft. 2400 négyzetméter raktárterületet bérel az Agrogate-ben.  
(MF )
2007.04.02.

Agrárklaszter a Dél-Alföldön

Klaszterbe szerveződnek kutatóhelyek, tanácsadók, vállalkozók és finanszírozók a Dél-Alföldön, hogy az agrár-biotechnológia lehetőségeit kihasználják.

A Dél-Alföld innovációs stratégiájának egyik prioritása az agrár-biotechnológia, mely számtalan kiaknázatlan lehetőséget rejt magában. Jelenleg a kutatóbázisok, az egyetem és a termékfejlesztést, előállítást végző kis és középvállalkozások közötti kapcsolatban hiányzik egy szervezet, mely összefogja a régió bioipari, agrár-biotechnológiai szegmensének szereplőit, illetve felkutatja és a rendszerbe integrálja a fejlesztésekbe bevonható vállalkozásokat.

A Csongrád Megyei Agrár Kht. koordinálásában épül ki egy biotechnológiai klaszter, melynek célja olyan nemzetközi hálózat kiépítése makro-regionális szinten, mely magában foglalja a vállalkozói, a tanácsadói és a pénzügyi szektor szereplőit. Ezzel talán áthidalható a születendő ötletek helyi finanszírozásának nehézsége és gazdasági hasznosításának előkészítésében jelenleg mutatkozó problémák.

A megalakuló klaszter célkitűzése, hogy a jövőben, a Dél-alföldi régióban együttműködjenek a kutatóhelyek, a tanácsadók, a vállalkozói szféra és a lehetséges finanszírozók. A kis és középvállalkozások, innovációs szervezetek részvételével erősödjön a térség innovációs és tőkevonzó képessége, javuljon a vállalkozások kutató-fejlesztő tevékenysége, piacképes új termékek jöjjenek létre.

A klaszter gondoskodik a termékek piacra viteléről is, így gyorsul a régió fejlődése, javul a versenyképesség. E projektet . március 14-én a Zöld biotechnológia értékelése címen konferencián mutatják be Szegeden az érdeklődőknek. (P&P)
2007.03.09.

Biodízel üzem Hódmezővásárhelyen

Európában egyedülálló technológiát alkalmazó növényiolaj-prés és biodízel üzem épül Hódmezővásárhelyen. Az ausztrál tulajdonú beruházó cég 125 millió euróból építi fel az üzemet a város ipari parkjában.

Tegnap aláírták az ausztrál hátterű Central Eu Biofuels Hungary Kft. és Hódmezővásárhely illetékesei a tervezett növényi-olajprés üzem, és biodízelolaj finomító építéséről szóló szerződést, melynek tervezett költsége közel 125 millió euro (kb. 32 milliárd forint). A projekt teljes megvalósulása mintegy 3400 munkahely teremtését, illetve megőrzését teszi lehetővé az előállítással, feldolgozással, rakodással, szállítással és egyéb ehhez kapcsolatos feladatok nyomán. A gyár képes lesz feldolgozni az ún. puha (napraforgó, repce) és kemény (szója) magokat is.

A mintegy 400 ezer tonna növényi alapanyagból éves szinten közel 180 ezer tonna növényi nyersolaj és 220 ezer tonna préspogácsa kerül előállításra. A tervezett présfüzem folyamatos működését 50 ezer tonnás telephelyi tárolókapacitás teszi lehetővé. Az alapanyagot a hódmezővásárhelyi üzem 200 km-es körzetéből, így kisebb részben Szerbiából és Romániából szállítják be (közút és vasút egyaránt), majd a nyers növényi olajat kipréselik, a mellékterméket közvetlen értékesítik, illetve a biomassza hőerőműben égetik el Magyarországon.

A kezdeti időszakban osztrák és más európai biodízel finomítók részére értékesítik majd a növényi nyersolajat. A projekt második lépcsőjében megépül a hódmezővásárhelyi telephelyen egy 20 MW teljesítményű finomító, így a nyersolajat itt is fel tudják majd dolgozni biodízellé.

A beruházó jelzése szerint a présüzem viszonylagosan gyors megépítése és üzembe helyezése rendkívül fontos stratégiai cél, mivel jelenleg a nyugat-európai bioüzemanyag gyártás nyersanyagpiaca beszűkült, az Európai Unión kívülről történő import lehetősége pedig korlátozott.

A tervek szerint a présüzem kivitelezése jövő októberre fejeződik be, teljes kapacitással várhatóan 2009. áprilisában működik majd az egység. A biodízel üzem teljes kapacitással 2010. márciusától működik majd. (MR)
2007.01.26.

Brüsszelben van az Új Magyarország Vidékfejlesztési Stratégiai Terv
A kormány által a múlt hét közepén véglegesített Új Magyarország Vidékfejlesztési Stratégiai Tervet (ÚMVST) Magyarország már eljuttatta Brüsszelbe, és január végén még egyszer egyeztetnek róla a magyar kormány és az unió megbízottai - tájékoztatta Ficsor Ádám, az agrártárca témában illetékes szakállamtitkára az MTI-t szerdán.  
(VG)
2007. 01. 18.

Új logisztikai központ kezdte meg működését

Elkészült a takarmánykiegészítőket elállító Sano Kft. logisztikai központja Csémen, a vállalat a napokban költözik Székesfehérvárról az M1-es autópálya komáromi lehajtója melletti új telephelyre - mondta el Tóth Erika, a cég kereskedelmi vezetője az MTI-nek szerdán.

Az egymilliárd forintos beruházással létrehozott gyártóbázisról szállítják majd termékeinket Szlovákiába, Szlovéniába, Csehországba, és belépnek a román piacra - tette hozzá Tóth Erika.

A vállalat elsőként az irodát és a raktárat veszi birtokba, ezzel párhuzamosan készül a gyártórészleg is, amely 2007 májusában kezdi a termelést.

A Sano Európa 14 országában forgalmaz az állattartásban használt tápokat, tejpótlókat és takarmányokhoz keverhető ásványi kiegészítőket. (stop.hu)
2007.01.12.

Biodízel- és bioetanol-üzem létesül Sarkadon

Mintegy ötmilliárd forintos beruházással biodízel-alapanyagot és bioetanolt előállító üzem létesül a sarkadi ipari parkban - jelentették be a beruházók képviselői, illetve Sarkad város polgármestere pénteki sajtótájékoztatójukon.

Andreas Beer, a beruházó BIO-MA Zrt. felügyelőbizottságának elnöke, a sarkadi ipari park tulajdonosa elmondta, hogy a német-osztrák érdekeltségű társaság több lépcsőben valósítja meg a programot.

Az egykori sarkadi cukorgyár területén az első két ütemben a biodízel előállításához szükséges bionyersolaj- és a bioetanol-üzemet építik meg, majd a harmadik fázisban egy kiserőművet is megvalósítanak. Az első ütem beruházása várhatóan heteken belül megkezdődik.

A BIO-MA Zrt. többségi tulajdonosa egy hasonló nevű osztrák társaság, amely most épít üzemet Ausztriában. A társaság kisebbségi tulajdonosa, Andreas Beer kiemelte, hogy évente mintegy 100 ezer tonna kukoricát, repcét illetve napraforgót kívánnak feldolgozni, és az előállított nyersanyagokat képes egészében megvásárolni a most épülő osztrák üzem. (MF)
2006.09. 18.

Illetékmentes lesz az agrártámogatási hivatali eljárás
Illetékmentesek lesznek az év elejére visszaható hatállyal az agrártámogatási hivatali eljárások. A rövid törvénymódosítást a földművelésügyi és vidékfejlesztési miniszter nyújtotta be a parlamentnek. A mezőgazdasági és vidékfejlesztési támogatásokat szabályozó, 2003-ban hozott törvényhez ez év január 1-jei hatállyal olyan kiegészítést fűzött a parlament, hogy a Mezőgazdasági és Vidékfejlesztési Hivatal (MVH) által lefolytatott eljárások díjait a földművelésügyi és vidékfejlesztési miniszternek - a pénzügyminiszterrel együtt - kell megállapítania.
Miután ilyen jogszabály nem született, mind a 200 ezer - hazai és uniós - támogatásra jogosult termelő jogsértő módon, illetékfizetés nélkül nyújtotta be kérelmét az MVH-hoz. A törvény mostani módosítása illetékmentessé teszi az ilyen eljárásokat, ráadásul úgy, hogy ezt 2006. első napjától kell alkalmazni. A javaslatot őszi ülésszakán tárgyalja a parlament. (VG)
2006.09. 06.

Raktár 9 milliárdos beruházási hitelből
A Magtárház Kft. Adony külterületén, közvetlenül a Duna mellett 550 ezer tonna névleges kapacitású intervenciós gyűjtő gabonatárházat és logisztikai központot létesít. A program keretében a Mezőgazdasági és Vidékfejlesztési Hivatal (MVH) - mint az intervenciós felvásárlásért felelős intézmény - 22 tároló csarnokot már át is vett a napokban, ezek összesen 210 ezer tonna gabona elhelyezésére alkalmasak. A további raktárak átadására legkésőbb július közepéig kerül sor. A Magyar Fejlesztési Bank 9,1 milliárd forint beruházási hitellel finanszírozta a korszerű - az uniós előírásoknak megfelelő -létesítményegyüttes felépítését. (FN)
2006.07. 11.

220 milliós agrárberuházás Szombathelyen
Az Agro-Pannónia Kft. több mint 220 millió forintos beruházással 15 ezer tonna gabona befogadására alkalmas tároló rendszert épített fel szombathelyi telephelyén - mondta Őri László, az agrárcég ügyvezető igazgatója.
Tájékoztatása szerint a beruházáshoz 90 millió forintos támogatást nyertek el az Agrár- és Vidékfejlesztési Operatív Program (AVOP) pályázatán.
Az összesen a hat, egyenként 2,5 ezer tonna gabona elhelyezésére alkalmas korszerű technikával felszerelt siló feltöltését hamarosan megkezdik kukoricával. A Mezőgazdasági és Vidékfejlesztési Hivatallal már megkötött szerződés értelmében az intervenciós készlet egy részét tárolják Szombathelyen - mondta az ügyvezető igazgató.
Az Agro-Pannónia Kft. a társaság napokban tartott taggyűlésén elhangzottak szerint 52 millió forintos eredménnyel zárta a 2005-ös évet, az elmúlt 5 évben összesen 331 millió forint értékű fejlesztést hajtottak végre. (FN)
2006.05. 16.

Megamagtár az adonyi Duna-parton
A nyár közepére elkészül az ország legnagyobb kapacitású - 550 ezer tonna termény befogadására alkalmas - új gabonatároló komplexuma az adonyi Duna-parton: nyolcvannégy, egyenként kétezer négyzetméteres magtár.
A monumentális beruházás a 6-os főút és a Duna közötti ártéri részen mintegy hatvanhektáros területen valósul meg. Az építkezés előkészítése az egykori adonyi fatelep, két dunai kikötő, valamint a környező földek megvásárlásával, illetve az engedélyek beszerzésével több évig tartott. A kft. előzetesen négy Duna menti helyszínt vizsgált meg, végül azért döntöttek Adony mellett, mivel itt az építési terület szomszédságában nemcsak folyami kikötők találhatók, de egészen a Duna-partig vezet a Dunaújváros- Pusztaszabolcs vasúti vonalhoz csatlakozó ipari vágány is.
A két telephelyből álló gabonatároló komplexumban nyolcvannégy, egyenként 2000 négyzetméter alapterületű A teherpályaudvar felújítása, valamint a két dunai kikötő rekonstrukciója várhatóan az ősszel fejeződik be. A kikötők 24 uszály egyidejű fogadására alkalmasak. (NSZ)
2006.05. 02.

XIII. Logisztikai Szolgáltatási Konferencia
A Magyar Logisztikai Egyesület 2006-ban, tizenharmadik alkalommal rendezi meg hagyományossá vált Szolgáltatási Konferenciáját, az idén helyszínül választott Noszvajon - Panoráma Hotel Noszvaj - május 18- 19-én.
A konferencia kiemelt fő témái:
- Agrár-logisztika
- Közlekedés-politika
- Kikötői logisztika
- Informatikai szoftverek
- Pályázati lehetőségek
2006.03 30.

Ötvenezer tonnás gabonatároló a Bélapátfalvai Ipari Parkban
Bélapátfalván az egykori cementgyár területén kialakított ipari parkban nemrég átadták hazánk legnagyobb gabonatárolóját.
A csaknem százmillió forintból elkészült raktárba 50 ezer tonna szemes termény fér. Három cég - köztük egy önkormányzati - alakította meg a Gabona-Bip Kft.-t, amely banki hitelből, állami támogatás nélkül kezdett hozzá a 12 ezer négyzetméteres, korábban üzemi célokat szolgáló csarnoképület átalakításához. A munkálatok négy hónapon át tartottak. A létesítmény kissé távol esik a hevesi és borsodi nagy, összefüggő búza- és kukoricatábláktól, ám jó a megközelíthetősége. Az ipari vágány nem esett a gyárbontás áldozatául, így a közút mellett vasúton is szállítható az áru a telephelyre. (NSZ)
2006.03 27.

Gráf: megoldásra vár a tárolás, a feldolgozás és a logisztika
A mezőgazdaságban a 20072013-as időszak legfontosabb feladata a tárolás, a feldolgozás és a logisztikai rendszer kialakítása, ezeken a területeken a legnagyobb az elmaradásunk - jelentette ki Gráf József földművelésügyi és vidékfejlesztési miniszter Makón, amikor látogatást tett a makói Zöldségcentrum Kft. üzemében.
A magyar termékeknek nem volt megfelelő reklámja, támogatása. Ezen változtatni kell, s ez a folyamat már el is indult - közölte a politikus. Kitért arra, hogy a minisztérium szeretné kidolgozni azoknak a magyar termékeknek a listáját, amelyek dicsőséget, elismertséget hoztak az országnak. (UN)
2006. 03. 21.

200 milliárd logisztikai fejlesztésre
Az agrárlogisztika, valamint a logisztika versenyképességének és infrastruktúrájának fejlesztésére több mint 200 milliárd forintot szán a kormány a II. Nemzeti Fejlesztési Terv (NFT II.) forrásaiból - mondta Gecse Gergely a GKM logisztikai
referense.
A brüsszeli célok között kiemelt helyen áll a vasútfejlesztés: a kohéziós alapforrások felét szeretnék ilyen célra fordítani, uniós forrásból 600 milliárd forintra lehet számítani. Ezzel 800-1000 kilométer vasútvonal korszerűsítését lehet megvalósítani. A dunai és tiszai vízi utak fejlesztésére 80 milliárd forintot szánnak, ami a Duna teljes hajózhatóságának megoldására elég lenne, és a folyón vízlépcső építésére is szükség lehet - jegyezte meg a szakértő.
2006. 01. 06.

MLE klubnap: Agrárlogisztika
A Magyar Logisztikai Egyesület az 2006-os év első klubnapját 2006. január 11., 15:00 -kor tartja.
Helyszín: FVM Miniszteri nagytárgyaló
1055 Budapest, Kossuth Lajos tér 11.
Téma: Agrárlogisztika
2006.01.06.

Agrárlogisztikai Klub alakult
2003. szeptember 18-án Agrárlogisztikai Klub indítása érdekében, az Előkészítő Bizottság meghívására válaszolva mintegy húsz olyan hazai szakember jelent meg személyesen, illetve képviseltette magát, aki nemcsak a logisztikai szolgáltató cégekben (közraktárak, vasúti és közúti fuvarozók, szállítmányozók és kikötői társaságok, valamint tanácsadók), hanem a Budapesti Árutőzsde és az agrárkereskedők, valamint számos egyesület életében is meghatározó befolyással bír.
Az alakuló ülésen részt vett a Mezőgazdasági és Vidékfejlesztési Hivatal képviselője is. Az újonnan létrehozott Klub szerint az agrárium logisztikai hátterét érintő legfontosabb tényezők:

- az FVM agrárlogisztikai pályázata nem érte el célját, a törvény által erre elkülönített célelőirányzat forrásait [az egyébként igen fontos és időszerű] intézményrendszer-fejlesztésre csoportosították át;
- a mezőgazdaság modernizációja és EU-konform fejlesztése mind sürgetőbben követeli meg az ágazati infrastruktúrák bővítését, az agrárlogisztika beruházási, szervezési és informatikai feltételeinek javítását;

- az agrárlogisztika szervezői és vállalati résztvevői az elmúlt időszakban rendszeresen tapasztalják, és sajnálatosnak tartják, hogy az agrártermelés értéknövelő logisztikai rendszerei (a szállítás, szállítmányozás, a raktározás, az informatika, az áruszervezés és disztribúció) nem kerültek a Nemzeti Agrárfejlesztési Program prioritásai közé. A szinte teljes-körűen termelésközpontú agrárfejlesztési terv, amint azt a Brüsszelből érkező bírálatok is jelzik, a logisztikai - vízi, közúti, és vasúti-fejlesztések, az új logisztikai, raktározási - beruházások nélkül súlyos verseny-hátrányt fognak eredményezni nemcsak a logisztikai vállalkozásoknak, de a magyar mezőgazdaság egészének és a nemzetgazdaságnak is;

- a fentiekre tekintettel több érdekelt szakember, vállalkozás kezdeményezte, hogy egy spontán szakmai szerveződés, egy agrárlogisztikai klub keretében tekintsük át a kialakult helyzetet, fogalmazzuk meg a legszükségesebb teendőket, és egyben javaslatainkkal segítsük elő azt, hogy a Kormányzat döntéshozói a várható valós helyzetnek megfelelően tájékozódjanak e fontos gazdasági terület mozgásteréről, jövőjéről és a szükséges kormányzati tennivalókról.

Az alapítók olyan szervezetet hoztak létre, amely megfelelő és költséghatékony keretet tud teremteni ahhoz, hogy tagsága információt és véleményt cserélhessen az agrárium folyamatainak sikeres logisztikai támogatásának kialakításához szükséges jogszabályi, intézményrendszeri és támogatáspolitikai kereteit meghatározó közéleti szereplők meggyőzéséhez és munkájuk segítéséhez.

Az Agrárlogisztikai Klub tehát olyan lobbycsatorna kell legyen, amely az érintett szakmai szervezetek, gazdálkodó szervezetek és hivatalok, illetve hatóságok és jogalkotók közötti párbeszédet hivatott eredményessé tenni.

A Klub nem szed tagdíjat. Elnöke Dr.Papócsi László, titkára Csizmadia István. A Klub az egyes célok megvalósítása érdekében 12 havonta ülésezik változó helyszínen. Az ülések között - egyedi konkrét témák kidolgozására - a tagok 2-3 fős bizottságokat hoznak létre. A bizottságok feladata, hogy egy-egy téma célrendszerét és a végrehajtandó feladatokat kidolgozzák és javaslatot tegyenek a feladatok megvalósítási és a finanszírozás módjaira.
A Klub elnöke, titkára és a bizottságok tagjai munkájukat díjmentesen látják el. A tagok javaslatot tehetnek a Klub új tagjainak, illetve az egy-egy ülésre meghívandó vendégek személyére. A javaslatokat a Titkárságra juttatják el. A megjelentek megállapodtak továbbá abban, hogy a Klub témáinak és működése technikai részleteinek meghatározására október hónapban a FERROPORT Kft csepeli kikötőjében (1211 Budapest, Szabadkikötő út 5-7.) újabb ülést tartanak.

A legfontosabb - kidolgozásra váró - témák:
1. A meglévő tároló-, átrakó, szárító, hűtő és fagyasztó stb. kapacitások állapotának felmérése, a javaslatok a szükséges fejlesztésekre
2. A meglévő tároló-, átrakó, szárító, hűtő és fagyasztó stb. kapacitásokhoz vezető infrastruktúra helyzetének átvilágítása és egy egységes fejlesztési terv kidolgozása
3. Az agrárium jobb EU piaci feltételeinek megteremtéséhez szükséges költséghatékony - és MŰKÖDŐ - logisztikai támogatási feltételrendszer kidolgozása a kormányzati munka segítése céljából
4. A közlekedési alágazatok közötti súrlódásmentes és hatékony együttműködés feltételeinek feltárása és kidolgozása a szolgáltatásaikat igénybevevő agrártermelők és-kereskedők mind magasabb fokú kiszolgálása érdekében
5. Az agrárlogisztikai fejlesztésekhez köthető regionális munkahely- és lakosságmegőrző programok kidolgozása 6. Az "agrár" és a "logisztikai" gondolkodásmód közös nevezőinek és összehangolt fejlesztésének kidolgozása az agrár és a logisztikai típusú egyesületek és képzési intézmények közötti együttműködés ösztönzése céljából
7. A mezőgazdaság GDP-ben való 4%-os és a fogyasztó korsárban való 30%-os reprezentáltsága közötti logisztikai híd szerepének és hatékonyságénak elemzése és fokozása
8. A BÁT jelenlegi "FOB kontraktusainak" tengeri kikötőkkel történő bővítésének lehetőségei (fn)
2005.10 12.

MLBKT XIII. KONGRESSZUS 2005
Szolgáltatóközpont vagy átjáróház? - A logisztika jelentősége a magyar gazdaság számára
2005. november 16-18.
A Magyar Logisztikai, Beszerzési és Készletezési Társaság 2005-ben ismét megrendezi éves kongresszusát, mellyel lehetőséget kíván teremteni a szakemberek számára ismereteik bővítésére, a személyes tapasztalatcserére. A kongresszus célja átfogó képet adni a beszerzési, ellátási, logisztikai, termelési és elosztási területek jelenlegi állásáról és jövőbeni fejlődési irányairól és egy nagy rendezvény keretein belül összehozni különböző szintű vállalati vezetők és munkatársaik százait.
Szekciótémák
Logisztikai szolgáltatás és szolgáltató központok
- Beszerzés
- Informatika a felhasználói oldalról
- Környezetvédelem, környezettudatos vállalati magatartás
- Expressz logisztika
- Agrárlogisztika
- Termelés, termelésszervezés
- Makrologisztika
- Teljesítményértékelés
2005.07 12.

Ingyen dolgozik Németh Imre

Németh Imre a Reggel című napilapnak adott nyilatkozatában megerősítette, tovább dolgozik a Földművelési és Vidékfejlesztési Minisztériumban. A tárcavezetőt közel egy hónapja menesztették. A lap úgy tudja, hogy a volt tárcavezető tanácsadóként dolgozik tovább Gyurcsány Ferenc miniszterelnök mellett. Németh Imre úgy nyilatkozott: a napokban feladatot is kapott a kormányfőtöl egy átfogó "agrárlogisztikai" tanulmány elkészítésére. Elmondása szerint, ingyen dolgozik Gyurcsány Ferencnek. Jelenleg elsősorban az a feladata, hogy "rávilágítson az ágazat gyenge láncszemeire". (PF)
2005. 06. 03

Az agrárlogisztika a versenyképesség javításáért

magyar agrárágazat logisztikájának gyengesége a szállítási infrastruktúra, a speciális és gazdaságosan, hosszabb távon működtethető raktár- és szállítókapacitás, valamint a megfelelő, szakosodott szállítóeszközök hiánya - mondta Szanyi Tibor, a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium politikai államtitkára sajtótájékoztatón Budapest, 2005. április 7-én Budapesten. Szanyi Tibor szerint a mezőgazdasági termelő kis- és középvállalkozások logisztikai helyzetén elsősorban a termelői-értékesítői szervezetekbe integrálódás segíthet.

A GKM-ben tartott eseményen kiemelte az államtitkár, hogy az agrárlogisztikai beruházások hatása már rövid távon is érzékelhető lenne a szektor piaci esélyeit tekintve. Példaként a nagy tömegáru-kezelést feltételező, intervenciós gabona felvásárlások céljára szolgáló raktár- és kikötői fejlesztésekre épülő logisztikai rendszer kialakítását említette. Ez normál termésű éveket tekintve 2,5-3 millió tonna gabona mozgatását, raktározását jelenti, bár a hazai tárolók 2025 százaléka felel meg az EU előírásoknak - tette hozzá. A politikai államtitkár szerint sürgős szakmai kihívás, hogy az agrárlogisztika bekerüljön a II. Nemzeti Fejlesztési Tervbe, mert az idei NFT-s pályázatok közül csak a Gazdasági Versenyképességi Operatív Program befektetési prioritásában jelenik meg a logisztika. A vállalkozások az ipari parkokba betelepülve élhetnek a logisztikai szolgáltatások nyújtotta előnyökkel. A kereskedelmi kis- és középvállalkozások számára a beszerzési társaságokhoz csatlakozás adhat előnyt, nem csak a logisztika területén.

Szőke Miklós, a Mezőgazdasági és Vidékfejlesztési Hivatal megbízott elnöke közölte: eddig 4,1 millió tonna gabona intervenciós felajánlás érkezett, amelyből már megvizsgáltak 1,8 millió tonnát, és felvásárlásra ajánlották az EU-nak. Emlékeztetett arra, hogy az intervenciós tárgyalások ez év június 23-ig tartanak.

Herdovics Mihály, az Földművelésügyi és Vidékfejlesztési Minisztérium tudományos munkatársa közölte: a magyarországi agrár tárolókapacitás mintegy 15 millió tonna, ám kétharmada korszerűtlen, nem felel meg az EU-normáknak. Legalább 1,52 millió tonna új korszerű tárolókapacitást kellene létrehozni. Ehhez az Agrárvidékfejlesztési Operatív Programból pályázat útján nyerhetnek el támogatást a gazdák. Ezen kívül egy 40 milliárd forint összegű hitelkeret áll nyitva az agrárlogisztikai beruházások kivitelezésére - mutatott rá Herdovics Mihály.

A résztvevőknek a Lenon Kft - mint rendszergazda - bemutatta a témához illeszkedő, a tájékoztatón megfogalmazott igényeknek megfelelő un. hangárcsarnok építésének és telepítésének lehetőségét. A társaság a lényeget a takarékos, gyors, tartós és kulcsrakész szlogennel ismertette. (GM)
2005. 04. 11

A Mórakert a legnagyobb
Egy Bács megyei szövetkezet is beolvadt a mórahalmiba

Az ország legnagyobb tész-évé vált a Mórakert Szövetkezet, miután a zsombói Dalba és a jánoshalmi Bácska-kert tagságának zöme most csatlakozott a mórahalmiakhoz. A beolvadók remélik, sikerül megőrizni pozícióikat legalább a magyar piacon a hazai alma és őszibarack számára. A Mórakert idén várhatóan 44 ezer tonna árut forgalmaz, 4,5 milliárd forint értékben

Most már Bács-Kiskun megyei tagjai is vannak a mórahalmi Mórakert Szövetkezetnek. A napokban befejeződött tárgyalások nyomán a jánoshalmi, érsekhalmi, bajai almatermesztők, gazdák által létrehozott Bácska-kert, valamint a zsombói Dalba Szövetkezet is beolvadt a Mórakertbe. A most megszűnő Dalba hetven tagja 2 ezer 600 hektáron gazdálkodik, tavaly 500 tonna őszibarackot adtak el közösen. Szél István - aki a Mórakert igazgatósági tagja lett - azt mondja, remélik, ezután hatékonyabban tudják értékesíteni a termést. A jánoshalmi Bányai Gábor, a Bácska-kert gazdálkodója azt mondta, szeretnék visszaszerezni legalább a magyar piacon a korábbi szerepet a magyar alma számára. A bácskai gyümölcstermesztők kínosan ügyelnek arra, hogy egészséges, szermaradványoktól mentes legyen az árujuk. Remélik, a mórahalmiakkal együtt sikerül elérni a céljukat.

A Mórakert Szövetkezetbe a 39 bácskai tagból 25 lépett be, a Dalba 74 tagjából 61 döntött az átlépés mellett. A Bácska-kert 28 millió forint értékű vagyont hozott, a Dalba 217 milliósat. A Mórakertnek az egyesülés előtt 700 tagja volt, tavaly negyvenezer tonna zöldséget, gyümölcsöt forgalmazott, négymilliárd forint értékben, az idei terv negyvennégyezer tonna, illetve négy és fél milliárd forint. Jelentős tárolókapacitással rendelkezik, s csomagolóberendezést vett, ugyanakkor további fejlesztésekre készül.

Ez a beolvadás: szükségmegoldás, a körülmények kényszerítették ki. Jellemző, hogy a medgyesegyházi dinnyés szövetkezet is jött volna, őket azonban már nem tudták fogadni - mondta a történtekről Nógrádi Zoltán, Mórahalom polgármestere, a Mórakert igazgatósági tagja. Nógrádi emlékeztetett arra, hogy a rendszerváltás óta az egyéni gazdaságok hol előtérbe kerültek, hol háttérbe szorultak, az épp aktuális kormány szándéka szerint. De sohasem az volt a baj, hogy kicsik, hanem az, hogy egyedül vannak.

Az ezredfordulón létrejött termelői értékesítő szövetkezetek a jól induló 2003-as év után egyre nehezebb helyzetbe kerültek, ez pedig a koncepciótlan agrárpolitika, a folyton változó támogatások bűne. A tész-ek nem tudtak megerősödni: ahelyett, hogy létrehozhatták volna együttműködéseiket, és együtt lettek volna erősek, most beolvadnak egymásba, pedig a vidékfejlesztés motorjaivá válhattak volna minden településen. (DM)
2005. 03. 19

Agrárlogisztikai bázis épül Fadd-Domboriban
A közelműlban rakták le Fadd-Domboriban a Rodeport agrárlogisztikai központhoz tartozó irodaház alapkövét.

A Rodeport Kft. önerőből valósítja meg a teljes beruházást, amelynek keretében a Duna-menti térségek legösszetettebb és egyik legkorszerűbb agrárlogisztikai komplexuma jön létre. Az utolsó ütem befejezése 2005. május végére várható. (MNO)
2004. 12. 20

Megoldásra vár az agrárlogisztika helyzete
Magyarországon az agrárlogisztika fejlesztése elmaradt az igényektől, és ha ezt a hátrányt nem sikerül mérsékelni, akkor az Európai Unióban a magyar agrártermékek versenyképességét veszélyezteti a megfelelő szállítási és raktározási háttér hiánya - mondta Mondovics János, az Agrárlogisztikai Klub titkára.
A titkár hozzátette: az uniós intervenciós felvásárlásokhoz megfelelő szállítási és raktározási kapacitás Magyarországon jelenleg nem áll rendelkezésre.

Mondovics János jelezte, hogy az uniós intervenciós felvásárlás kapcsán 5-7 millió tonna magyar gabona sorsáról van szó, amelynek értéke mintegy 120-150 milliárd forint. A logisztikai hiányosságok a szakértők szerint naponta akár 2829 millió forint kiesést is jelenthetnek az intervencióban részt vevő gazdálkodók számára.

Az Agrárlogisztikai Klub ezért átfogó felmérést szeretne készíteni a magyar agrárlogisztikai háttér állapotáról, és sürgeti az illetékeseket az agrárium logisztikai feladatainak komplex áttekintésére és megszervezésére. (Hiradó)
2004.12.20.

Fadd-Dombori: új dunai kikötő
Két év kihagyást követően az elmúlt hetekben felgyorsult az a hárommilliárd forintos beruházás, amelynek révén a Tolna megyei Fadd-Domboriban agrárlogisztikai központot és nagy teljesítményű dunai kikötőt hoz létre egy svájci befektetési alap segítségével a budapesti székhelyű Rodeport Ingatlankezelő és Kikötő Üzemeltető Kft.. A befektetők elsődleges célja a térség kis- és nagytermelőinek integrálása, terményeik felvásárlása és exportálása.

Deák Róbert, a kft. ügyvezetője arról számolt be, hogy a munkálatokat az idei rendkívül nagy termés okán gyorsították fel. Az eredetileg háromüteműre tervezett beruházás első két ütemét - síktárolók, gabonaszárító és a kikötő megépítése - az év végére befejezik, a 36 ezer tonnás silót pedig jövő májusban adják át. A kft. száz méter hosszúságban kiépíti az állam tulajdonában levő partfalat. A logisztikai központ kivitelezése során a cég kiépítette a földgázvezetéket, amit a kedvelt üdülőhelyre, Domboriba is elvezetett, s felújította az elektromos hálózatot is.

Deák Róbert elmondta, hogy a korszerű kikötő nagyobb lesz a bajainál, sőt volumenében megelőzi a csepeli szabadkikötőt. Az új dunai kikötő nagy előnye, hogy a gabonaszárítók közvetlenül a folyó partján lesznek, így a termelők az aratást követően közvetlenül a kikötői szárítóba szállíthatják a termést. Az így leegyszerűsödő szállítás tonnánként legalább 2000 forint megtakarítást jelent. Az ügyvezető megjegyezte, hogy a Rodeport az említett megtakarításon megosztozik a termelőkel. Hozzátette: a kikötői szárítóba betárolt terményt a cég a termelőktől felvásárolja, majd hajókkal szállítják tovább a megrendelőknek. Deák Róbert úgy fogalmazott: felmérésük szerint mintegy száz kilométer sugarú körből szállítják majd a gazdák a terményt a dombori kikötőbe. Hozzátette, hogy a közeli szekszárdi Duna-híd erre jó lehetőséget biztosít az alföldi termelők számára is.

Kocsner Antal, Fadd polgármestere a munkálatok állásáról elmondta, hogy épülnek a kikötőbe vezető utak, s a napokban elkezdték az uszályrakodó építését. A polgármestertől megtudtuk: a településen magas, 14,6 százalékos a munkanélküliségi ráta. A logisztikai központ és a kikötő negyven embernek, jórészt helybelinek ad majd munkát: 1520 szakképzetlen dolgozónak és ugyanennyi szakképzettnek biztosít megélhetést már a közeljövőben. (NSZ)
2004.10.14.