Logisztika
     Spedició, Fuvarozás
     eTudakozók
     Térszerkezet
     Kapcsolódó területek
     Közlekedés
     Információs társadal.
     Vállalat
     Minőségbiztosítás
     EU
     Egyéb



Hungrail: a Flirt motorvonat beszerzés a korszerűsítés fontos állomása

Kapcsolódó oldal:  



Hungrail: a Flirt motorvonat beszerzés a korszerűsítés fontos állomása

A Hungrail Magyar Vasúti Egyesület a vasúti személykocsipark korszerűsítési folyamatában kiemelkedően fontos állomásnak tekinti a MÁV-START Zrt. 42 db és a GYSEV Zrt. 6 db korszerű Flirt motorvonatra vonatkozó beszerzését.

Az új szerelvények egyebek közt várhatóan lehetővé teszik dunántúli elővárosi vonalak teljes motorvonatosítását, biztosítják az esztergomi vonal villamosításához szükséges szerelvényeket továbbá a váci, veresegyházi és monori vonatok egy részének korszerűbb szerelvényre cserélését. Mindemellett további járműbeszerzéseket is indokoltnak tartunk, mivel több mint 35 éves átlagos életkorú a személykocsipark, 10-15 éven belül gondoskodni kell a belföldi távolsági forgalomban közlekedő szinte valamennyi kocsi cseréjéről is. A HUNGRAIL a személyszállítási munkabizottságában zajló szakmai munkával, az egyesület tudásvagyonának mozgósításával és széleskörű kapcsolatrendszerével támogatja tagvállalatai járműkorszerűsítési programjának megvalósítását.

A MÁV-START Zrt. legutóbb 2006-2008 között szerzett be 60 db FLIRT és 10 db TALENT villamos motorvonatot. Ezek korszerű, légkondicionált, 209-211 ülőhelyes járművek, üzemkészültségük 92-94 %-os. Alkalmazásukkal jelentősen javult a tatabányai, győri, hatvani, székesfehérvári és pusztaszabolcsi elővárosi vonalak utazási színvonala. A kiemelkedő rendelkezésre állás lehetővé tette a korszerű vonatok megjelenését a sülysápi vonalon is.

A MÁV-START által jelenleg üzemeltetett személykocsipark ülőhelyeinek mintegy 10%-át adják a korszerű villamos motorvonatok. A 42 db motorvonat beszerzésével ez az arány várhatóan 16 % fölé emelkedik. A vonatok magasabb napi futásteljesítménye miatt az utasok ennél is magasabb arányt fognak érezni. A beszerzés révén a legrosszabb állapotban lévő 120-130 korszerűtlen vidéki elővárosi személykocsi és 20-25 öreg villanymozdony vonható ki a forgalomból. Az új kocsik mellett a kivontak helyébe jobb állapotúak kerülnek, így a korszerűsítés hatása az utazó közönség számára két helyen jelentkezik.

A jelenlegi villamosított vonalakra és a jövőben villamosításra kerülőkre a HUNGRAIL szakértői szerint legalább 70-80 darab 300, ugyanennyi 200 és mintegy 40 db 100-150 ülőhelyes villamos motorvonat beszerzésére lenne szükség a mozdonyos vontatás kiváltására, a személyvonatokban közlekedő elöregedett, korszerűtlen kocsik lecserélésére és a gazdaságosabb üzemeltetés biztosítására. (Ez a jelenlegi ülőhelymennyiség 25%-ának, a dolgozó személykocsipark 36%-ának korszerűsítését jelentené.) Ezekkel a beszerzésekkel mintegy 650-700 személykocsi és 120 mozdony válna selejtezhetővé. A tervezett beszerzéseknél nagyon fontos követelmény, hogy a különböző befogadóképességű motorvonatok egymással összekapcsolva szerelvénybe állíthatóak legyenek, ezzel biztosítva a változó igényekhez alkalmazkodó befogadóképességet. A GYSEV és a MÁV-START azonos kocsibeszerzése is ezt a célt szolgálja.

Az első szerelvények 2014 áprilisában érkeznek, és 2015. szeptember 30-áig az utolsókat is leszállítják. (logsped)

2013.03.20.