Logisztika
     Spedició, Fuvarozás
     eTudakozók
     Térszerkezet
     Kapcsolódó területek
     Közlekedés
     Információs társadal.
     Vállalat
     Minőségbiztosítás
     EU
     Egyéb



85 éves Csepeli Szabadkikötő: további fejlesztések

Kapcsolódó oldal:  



85 éves Csepeli Szabadkikötő: további fejlesztések

A Budapesti Szabadkikötő Logisztikai Zrt. (BSZL) az Európai Unió Central Europe programjának INWAPO projektjével közösen szervezett szakmai előadássorozattal emlékezett meg a Csepeli Szabadkikötő megalapításának 85 évfordulójáról.

A magyarországi logisztikai és dunai hajózási szakma 80 legfontosabb szakemberének részvételével megrendezett esemény alkalmat adott a Dunai Kikötők Szövetsége és az MLSZKSZ együttes ülésének is.

A stílusosan a Budapest hajó fedélzetén tartott tanácskozáson egyebek között elhangzott, hogy az 1928-ban felavatott Magyar Királyi Budapesti Vámmentes Kikötő saját korában Európa egyik legnagyobb és legkorszerűbb árugyűjtő és elosztó központja volt. A Csepeli Szabadkikötő 75 éves üzemeltetési jogát 2005 óta birtokló BSZL hazánk legnagyobb közforgalmú kikötőjének ingatlanfejlesztőjeként milliárdos beruházásokkal dolgozik azon, hogy visszaállítsa a legfontosabb európai folyami fuvarozási korridor középpontjában fekvő létesítmény eredeti rangját.



Dr. Szabó Zsolt vezérigazgató ezzel kapcsolatban rámutatott, hogy a részvénytársaság ennek a célnak az érdekében az elmúlt években tízmilliárd forint értékű műszaki fejlesztést valósított meg, és további 4 milliárd forint értékű fejlesztés áll előkészítés alatt. Ez utóbbi megvalósíthatósági tanulmányai elkészültek, rövidesen várható az uniós támogatás elbírálása.

A teljes körű kikötői szolgáltatásokat nyújtó vállalat több mint 100 hektár területen működik. Eddig 90 ezer négyzetméteren alakított ki korszerű konténeres árukezelésre alkalmas tároló területet, bérlői raktárcsarnokokat építtetett, megvalósult egy 600 négyzetméter hasznos területű irodaház is. A kikötőben egyszerre 18 hajó tud itt kikötni és rakodni. A beruházások részeként Ro-Ro terminál is üzemel. A vízi és vasúti forgalom kiszolgálását a Szabadkikötő vasúti és hajózási üzeme biztosítja.

A nagy értékű infrastruktúra-fejlesztés és a dinamikus szolgáltatásfejlesztés eredményeként folyamatosan növekszik a Szabadkikötő forgalma. A vízi, vasúti és kombinált forgalom meghaladja az évi 1 millió tonnát. Az első nyolc havi adatok biztatóak: az évszázad legnagyobb árvize és a gyakori alacsony vízállások ellenére nyolc hónap alatt 630 hajó rakodott a kikötőben, 20 százalékkal több, mint a tavalyi év azonos időszakában. Hasonló mértékben növekedett a vasúti forgalom is. Az árbevétel mintegy 10 százalékkal volt több, mint a tavalyi év hasonló időszakában, aminek alapján a vezérigazgató az év végére közel 2 milliárd forintos értékesítési árbevétellel számol.

További forgalombővülést vár a vállalat későbbi terveinek megvalósulásától: élni kíván ugyanis kivételesen kedvező földrajzi helyzetével, amely lehetővé teheti Budapest kiskereskedelmi ellátását biztosító city-logisztikai központ kialakítását és Magyarország legnagyobb gyógyszer-logisztikai raktárbázisának megépítését is.

A mai szakmai tanácskozáson előadások hangzottak el az ugyancsak európai uniós NEWADA DUO és a "zöld" vasúti árufuvarozás feltételeinek javítása érdekében indított GIFT (Green Intermodal Freight Transport) projektek előrehaladásáról is.

A Csepeli Szabadkikötő Közép-Európa belvízi és tengeri kikötőinek fejlesztési projektje, az INWAPO keretében erősíti ugyanis együttműködését a pozsonyi és a bécsi kikötőkkel, felméri közös szolgáltatások fejlesztésének lehetőségét és teszteli a vízi úton történő konténerszállítás lehetőségét.

A BSZL vezeti ugyanis a projekt 6. számú, a partnerek beruházásait koordináló munkacsoportot. Ennek keretében a pozsonyi kikötő például daru felújítására, a bécsi kikötő rámpa fejlesztésére, több partner informatikai fejlesztésre fordítja az európai uniós pályázati forrást, míg a Csepeli Szabadkikötőn belül a hajók számára elektromos áram- és ivóvíz-vételezési helyek kialakítása valósult meg az I. sz. kereskedelmi medence két pontján. A projekt a Central Europe Programban az Európai Unió és a Magyar Köztársaság társfinanszírozásával valósul meg. (logsped)

2013.09.19.