Logisztika
     Spedició, Fuvar.
     eTudakozók
     Térszerkezet
     Kapcsolódók
     Közlekedés
     Információs társ.
     Vállalat
     Minőségbiztosítás
     EU
     Egyéb

Kapcsolódó oldal:  



Változnak a műszaki vizsga feltételei

Az új rendelet például előírja, hogy a vizsgabiztos díjazása nem függ az adott műszaki vizsgálat eredményétől, tehát a vizsgadíjat akkor is ki kell fizetni, ha nem "ment át" az autó. (blikk)

Mostanra az is tisztázódott, hogy a korábban felröppent hírekkel ellentétben a Műszaki vizsgálati bizonyítványt nem kell az autósoknak maguknál tartaniuk, azt a rendőrség továbbra sem kéri, hiszen a benne szereplő adatokat a központi nyilvántartásnak is megküldi a vizsgáztató. Ennek ellenére azonban érdemes megőrizni, mert a kocsi eladásakor a vevő igényt tarthat rá, ha a későbbiekben esetleg külföldön akarná értékesíteni a járművet.

Az NFM (Nemzeti Fejlesztési Minisztérium)-rendelet 1. melléklete, amely a Magyar Közlöny 2/2018/II. 05. számában jelent meg, táblázatban részletezi a műszaki vizsga során észlelhető hibákat súlyosságuk szerint három kategóriába sorolva.

- Kisebb hibának számít: a jármű biztonságát vagy a környezetterhelést jelentősen nem befolyásoló kisebb hiányosság, valamint az előírásoktól való kisebb eltérés. Ezek még „beleférnek”, tehát átmegy a kocsink a vizsgán. Ilyen lehet dr. Kovács Kázmér ügyvéd, közlekedési szakjogász szerint például ha a fékfolyadék szintje valamivel a minimum alatt van, vagy az első szélvédőn lévő repedés nem éri el az ablaktörlő tartományát.

- Komoly hibának számít: a jármű biztonságát vagy a környezetterhelést befolyásoló, illetve a közúti forgalom többi résztvevőjét veszélyeztető jelentős hiányosság vagy az előírásoktól való egyéb jelentősebb eltérés. Ebben az esetben kapunk két hónap haladékot, amelynek lejártával igazolnunk kell, hogy megjavíttattuk a feltárt problémákat, pótoltuk a hiányosságokat. Mivel ez új eljárásnak számít, ezért újra ki kell fizetnünk a hatósági díjat is. Ebbe a kategóriába tartozik a jelentősen a minimum alatt lévő fékfolyadék, illetve ha az első szélvédőn lévő repedés eléri az ablaktörlő tartományát.

- Veszélyes hibának számít: a közúti biztonságra közvetlen és azonnali veszélyt jelentő vagy a környezetterhelést befolyásoló veszélyes hiányosság, amely indokolttá teszi, hogy az illetékes hatóság megtiltsa a jármű közúti forgalomban való használatát. Ebben az esetben természetesen nem megy át a kocsi a műszaki vizsgán. Ilyen lehet például a fékfolyadék jóformán teljes hiánya, a fékberendezés, a váltó meghibásodása, törött szélvédő, lámpa.

– Kétséges, hogy az új szabályozás hozzájárul-e ahhoz, hogy végre egységes legyen országosan az elbírálás – véli dr. Kovács Kázmér –, hiszen továbbra is szubjektív megítélés kérdése, hogy melyik vizsgabiztos mit ért „jelentős” mérték alatt, illetve a vizsgabiztos szerint milyen messze lehet például a szélvédőn lévő repedés az ablaktörlő tartományától.

A változások nem érintik a műszaki vizsga díját. Igy például a személygépkocsi (M1 kategóriájú jármű) hatósági díja 16.290 forint. Továbbra is kérhető plusz díjazás fejében előzetes műszaki átvizsgálás a biztos siker érdekében, amely a műszaki vizsgát megelőző átvizsgálás. Ennek során az esetleges hibákat a szakemberek kiszűrik, igény szerint megjavítják, így a jármű tulajdonosa biztos lehet abban, hogy autója megfelel a vizsgán - mondja Benke Csaba a Magyar Autóklub szakág igazgatója!

Külföldi vásárlásnál ne feledjük

Aki használt autót vásárol külföldön, az kérje el az eladótól az utolsóként kiállított (érvényes) műszaki vizsgálati bizonyítványt – javasolja a Innovációs és Technológiai Minisztérium. Az Európai Gazdasági Térség (EGT) tagállamaiban kiállított okmányt hazánkban ingyen honosíthatjuk.
(logsped)

2018.05.24.