Logisztika
     Spedició, Fuvar.
     eTudakozók
     Térszerkezet
     Kapcsolódók
     Közlekedés
     Információs társ.
     Vállalat
     Minőségbiztosítás
     EU
     Egyéb

Kapcsolódó oldal:  



A Starship több mint 248%-os növekedést ért el az áruszállítás hatékonyságában

A Shell és az AirFlow Company azzal a céllal tervezte és építette meg a Starshipet, a különlegesen hatékony kamiont, hogy megmutassa, mit lehet elérni az energiafelhasználás csökkentése terén a szállítmányozásban.

A GURULÓ LABORATÓRIUMKÉNT MŰKÖDŐ JÁRMŰ A TECHNOLÓGIAI ÚJÍTÁSOK HATÉKONYSÁGRA ÉS KÁROSANYAGKIBOCSÁTÁSRA GYAKOROLT HATÁSÁT TESZTELTE.

A legmodernebb technológiával felszerelt tehergépkocsi 3700 km hosszú - Kaliforniától Floridáig tartó - küldetése alatt 68,9 tonnakilométer per liter teherszállítási hatékonyságot ért el, amely 2,5-ször nagyobb, mint a 27,8 tonnakilométer per literes észak-amerikai átlag . Az alkalmazott teherszállítási hatékonyság mutató egy sokkal relevánsabb mérőszáma az energiafelhasználásnak a szállítmány A-ból B-be történő eljuttatása esetén, mivel egyidejűleg veszi figyelembe a szállítmány súlyát, illetve a mozgatáshoz felhasznált üzemanyagot. A viszonyítási alapként használt amerikai adatok valahol az ázsiai és európai átlagadatok között középen helyezkednek el.

Mi több, a 33 112 kg súlyú Starship (mely súlyból 18 098 kg volt a rakomány ) összesített átlagfogyasztása 3,8 km/l volt, ezzel szintén felülmúlva az amerikai 2,7 km/l átlagot , a legjobb fogyasztás az út alatt pedig 4,2 km/l volt. Emellett azt is kiszámolták, hogy ha mind a kétmillió amerikai kamion a Straship teherszállító hatékonyságával rendelkezne, akkor évente 229 millió tonnával kevesebb lenne a széndioxid-kibocsátás az országban .



Ezeket a méréseket egy független szervezet, az Észak-Amerikai Tanács a Hatékony Teherszállításért (NACFE) auditálta, egy fedélzeti telematikai rendszer segítségével. Az eredmények nagyon időszerűek, hiszen a globális szállítmányozási szektor régóta keresi a megoldást arra, hogyan csökkentse az üzemanyagfogyasztást a maximális rakomány mellett, úgy hogy közben csökkentik a költségeket és megfelelnek az üzemanyagfogyasztási előírásoknak.

"Nagyon örülünk, hogy a Starship kamion ilyen sikeresen teljesítette első útját, valós szállítmányozási keretek és feltételek mellett, beleértve a viharos esőzéseket is. A tervünk ezzel a kezdeményezéssel az volt, hogy elkezdjék felülvizsgálni a szállítmányozási ágazatban a teherszállítási hatékonyság meghatározását, és további párbeszédet kezdeményezzünk az AirFlow Truck Company-val, illetve a többi gyártóval" - monda Robert Mainwaring, a Shell Kenőanyagok innovációért felelős technológia menedzsere.

Ezt a kiemelkedő teherszállítási hatékonyságot a Shell kenőanyagok és a fokozott aerodinamikai kialakítás - a speciálisan kialakított, szénszálas vezetőfülke, a teljes oldalsó takarás a pótkocsi teljes hosszában, a Cummins X-15 motor, az alacsony gördülési ellenállású gumiabroncsok és az intelligens vezetési megoldások - együttesen tették lehetővé. Kenőanyagként a Shell egy alacsony viszkozitású, teljesen szintetikus, nagy teljesítményű motorolaját használták, amely védelmet nyújt a kopás, a lerakódások és az olajlebomlás ellen, valamint az átviteli olajokat, a differenciálmű olajokat és a kerékagyolajokat is a Shell adta. Ezt a motorolaj-technológiát már világszerte tesztelik az OEM-ek és ugyanolyan viszkozitást mutat, mint a Shell Rimula Ultra E +.

A Starship kezdeményezés egy következő lépés azon az úton, amely ahhoz vezet, hogy megtaláljuk a választ a világ energetikai kihívásaira - ez a technológia mind a szállítmányozási szektor mind pedig a szélesebb környezete számára előnyökkel jár majd.

Starship kamion technológiája

- A Starship Class 8-as kamionként is ismert az USA-ban: ez az USA-specifikus osztályozás a jármű össztömegének alapján történik. A besorolás 1-től 8-ig terjed, és az Egyesült Államok közlekedési minisztériumához tartozó Szövetségi Közúti Felügyelet osztályozza.

- A Starship projekt kamionja 100%-ban aerodinamikai kialakítású, és szénszálas kivitelezésű. Így mind az oldalsó takaróelemek, a tető és a jármű eleje is.

- A kamiont 6 cilinderes, 400 lóerős motor hajtja, 2508 newtonméter nyomatékkal. Az alap motort úgy állították be, hogy nagyon alacsony fordulatszámmal, 800 ford./perccel működjön.

- Az aktív rácsos redőnyök (a hőmérsékletváltozás hatására lépnek működésbe, hogy maximalizálják az aerodinamikát és a hatékonyságot) kinyílnak, hogy lehetővé tegyék a légáramlást a motorházba, ami hozzájárul a hűtéshez. Ha nincs szükség hűtésre, a redőnyök automatikusan bezáródnak, és a levegőt a kamion áramvonalas kialakítása elvezeti. Ez kisebb aerodinamikai ellenállást, így kevesebb üzemanyagfelhasználást eredményez. Továbbá a zárt redőnyök a hideg időben segítik a motor bemelegedését.

- A kamionnak a jövőben hibrid elektromos tengelye lesz, elektromos motorral és tengellyel, ami helyettesíti a jármű hátsó, nem-hajtott tengelyét. Ez megnöveli a teljesítményét, amikor magasabb sebességbe kapcsol, és amikor a legtöbb üzemanyagot fogyasztja. A tengely elnyeri az energiát a kamionból, és fékezéskor/gyorsuláskor tölti az akkumulátort. A keréktengelyek mozgásának lassulásakor a fejlett motorvezérlés és az automata sebességváltó jobb hatékonyságot és jó húzóerőt biztosít.

- A pótkocsi tetején lévő 5000 wattos napelem 48 voltos akkumulátorba tölti és tárolja az energiát, ami elegendő, hogy biztosítsa a kamion energiaellátását, így a fények, az ablaktörlők, a motor meghajtását, a mérő műszerek, a légkondicionáló, a fűtés, a mikró, és más elektromos berendezések működését.

- Az Észak-Amerikai Tanács a Hatékony Szállítmányozásért (https://nacfe.org) egy elfogulatlan és üzemanyag-agnosztikus szervezet, amely azon dolgozik, hogy ösztönözze a hatékonyságnövelő, a környezet számára előnyös és költséghatékony megoldások, technológiák és módszertanok fejlesztését, illetve elfogadását az észak-amerikai szállítmányozási iparban. A NACFE által mért paraméterek a következőket tartalmazzák: 1) Távolság 2) Üzemanyag-fogyasztás 3) Súly 4) Szintkülönbség 5) Környezeti hőmérséklet 6) Szélsebesség és szélirány.
(logsped)

2018.08.19.