Logisztika
     Spedició, Fuvarozás
     eTudakozók
     Térszerkezet
     Kapcsolódó területek
     Közlekedés
     Információs társadal.
     Vállalat
     Minőségbiztosítás
     EU
     Egyéb

Segédmotoros kerékpárok csak rendszámmal

Kapcsolódó oldal:  



Segédmotoros kerékpárok csak rendszámmal
- Megsarcolt robogók - drága lehet a rendszám -


A gazdasági tárca korábbi döntése alapján 2009-től az ötven köbcentiméter alatti, új segédmotoros kerékpár csak felrendszámozva vásárolható meg. Bár a törvény január elsejével hatályos, a Nemzeti Közlekedési Hatóság (NKH) végrehajtási utasításokat még nem kapott, így egyelőre a pluszköltségek és adminisztrációs terhek mértékét is "rejtély" övezi.

Fojt Attila, a Magyar Gépjármű kereskedők Országos Egyesületének elnöke lapunknak a szakma teljes tanácstalanságáról számolt be. "Bár januártól csak felrendszámozott robogókat árusíthatunk, az NKH többszöri érdeklődésünkre sem tudott információt adni a törvény végrehajtásának módszeréről. A lényegi kérdésekben valószínűleg január első napjaiban, hatalmas kapkodás után döntenek majd, ezért még nem tudjuk, kiterjesztik-e a regisztrációs adót az ötven köbcentiméter alatti motorokra, és azt sem, miképpen alakul majd a teljesítményadó mértéke.

Arról sincs információnk, szükség lesz-e komplett műszaki vizsgálatra, vagy elegendő lesz egy egyszerűsített, "valamivel olcsóbb" ellenőrzés - nyilatkozta lapunknak. Az elnök szerint az új robogók rendszámmal való ellátása harmincöt-negyvenezer forintos pluszköltséggel járhat, de a pontos összeg végrehajtási utasítások híján a szakmai érdekképviselet vezetője előtt sem ismert. (A szaktárca korábban, a regisztrációs adóról "megfeledkezve" mindössze tizenöt-húszezer forintra "saccolta" többletköltséget.)

A már forgalomban lévő motorokat 2011-ig, a quadokat 2009 májusáig kell felrendszámozni. A szaktárca az újabb sarc bevezetését elsősorban a "közlekedésbiztonság javításával" indokolja.

A jelenleg hatályos törvény szerint a személygépkocsik, lakóautók és motorkerékpárok után a magyarországi első forgalomba helyezés alkalmával regisztrációs adót kell fizetni. Ez alapján januártól az új segédmotoros kerékpárt vásárlóknak, 2011-ig pedig a már futó, ötven köbcenti alatti járművek tulajdonosainak is mélyen a zsebükbe kell nyúlniuk.

A forgalomba helyezés költsége - ha nem módosítják a regisztrációs adótörvényt - húszezer forint körül alakul majd. A teljes költség így, az okmánykiadási és egyéb eljárási díjakkal megfejelve negyvenezer forintra rúghat. Fojt Attila szerint ez elsősorban az olcsóbb, néhány ezer forintos járműveknél jelent gondot, hiszen egy használatban lévő, nyolc-tízezer forintos segédmotoros kerékpár után aránytalanul magas, húsz- huszonötezer forintos díjat kellene fizetni. Bár új motoroknál ez a többletköltség arányaiban alacsonyabb, ahhoz épp elegendő, hogy drasztikusan visszavesse a segédmotoros kerékpárok forgalmát:

"Egy új, ötven köbcentiméteres robogó ára itthon két-ötszázezer forint, a negyvenezer forintos többletköltség tehát nyolc-húsz százalékos áremelkedést generál. A robogók többségét külföldről, euróért vásároljuk, ezért ha az euró árfolyama tartósan a jelenlegi, kétszázhatvan forint körüli szinten marad, az szintén emel az eladási árakon. Ezt az amúgy is ár-érzékeny magyar piac már nem fogja elbírni, a kereskedők tehát drasztikus forgalomkiesésre számíthatnak" - vélekedett az elnök.

"Bízunk abban, hogy hamarosan sor kerül a regisztrációs adótörvény módosítására, és nem kell megfizetni az aránytalanul magas, húszezer forintos összeget" - fűzte hozzá. Több ízben előfordult, hogy a segédmotoros kerékpárnak minősülő moped-autók sofőrjei ellen, a rendszám és a forgalmi engedély hiányára hivatkozva indított eljárást a rendőrség. Az intézkedések oka egy hatósági körlevél. Eszerint csak az a jármű lehet segédmotor-kerékpár, amelynek vázába beütik az erre utaló, kizárólag Magyarországon használt jelzést is.

Az állampolgári jogok országgyűlési biztosa a panaszokat megvizsgálva jogsértőnek találta a körlevelet. Álláspontja szerint a bármely uniós államban érvényes típusbizonyítvány a közösség egészére kiterjed, ezért az egyedi, csak hazánkra érvényes előírás sérti az uniós jogot. A hatósági körlevél nem számít jogszabálynak, így alkalmazása ráadásul alkotmányellenes is.

Az új törvény nem csupán a robogó árát, de az adminisztrációs feladatokat is jelentősen növeli: "A járműveknek valamilyen műszaki vizsgálaton kell átesniük, ami több órás tortúra. Az ügyintézés a regisztrációs adó megfizetése és a rendszám kiváltása miatt is hosszabb lesz. Az már a törvényalkotókon múlik, hogy az NKH kiállíthatja-e a forgalmi engedélyt és kiadhatja-e a rendszámot, vagy a robogók esetén is az okmányirodában kell majd átvenni az okmányokat" - részletezte a várható nehézségeket Fojt Attila.

Bár a "közlekedésbiztonság javítása" indoklás a szaktárca részéről kétségtelenül jól hangzó szlogen, míg nem ismerjük a törvény végrehajtásának módját, nem mérhetjük fel annak hosszú távú következményeit sem. Annyi azonban bizonyos, hogy a rendszámosztogatás nyomán újabb súlyos forintokat kell majd az állam feneketlen zsebébe dobálni.

Őri Kata írása
2008.11.28.