A hónap elején megvalósult kezdeményezést Hollandia
– mint az Európai Unió elnökségi tisztségét betöltő országa – hívta életre, hogy a
kísérlet során bebizonyítsa, intelligens kamionokból álló konvojok forradalmasíthatják
az európai szárazföldi szállítmányozást.
A konvojok két-három, vezeték nélküli kapc solattal összekötött, önvezető kamionból álltak,
melyek közül a legelső határozta meg a kötelék sebességét és útvonalát .
A kísérletben a Sc anián kívül a DAF, a Daimler, az Iveco, a MAN és a Volvo nyerges vontatói
vettek részt, és hajtották végre sikeresen az előttük álló c élt, ami nem kisebb volt, mint különböző
kiindulási pontokról elérkezni Rotterdam kikötőjébe. A Scania három teherautójának a többiekhez
képest nagyobb utat, kétezernél is több kilométert kellett megtennie, négy országhatárt érintve.
Az önvezető kamionkötelékek előnye, hogy állandó sebességgel képesek haladni, mellyel
elősegítik a forgalom zavartalanságát, hozzájárulnak a közutak biztonságához és a rövidebb
követési távolságot tartva akár tíz százalékkal c sökkentetik a fogyasztást. A kísérlethez még csak
félig automatizált járműveket használtak, így a számítógéppel vezérlet kamionokban szükség volt
sofőri felügyeletre is.
Ugyan még sok akadály áll a forradalmasított közlekedés előtt, de ezek az akadályok nem
tec hnikai jellegűk, leginkább az EU-tagállamok engedélyei közötti különbségekből fakadnak.
További egyeztetések folynak arról, hogy milyen szabályozás szükséges ahhoz, hogy az önvezető
szállítmányozás valósággá váljon a kontinensen.
(logsped)
2016.04.29.