Logisztika
     Spedició, Fuvar.
     eTudakozók
     Térszerkezet
     Kapcsolódók
     Közlekedés
     Információs társ.
     Vállalat
     Minőségbiztosítás
     EU
     Egyéb

Kapcsolódó oldal:  



A Scania és a biztonság forradalma

Erősebb fülkék, automatikus vészfékezés, valamint nagyobb védelem a járművezetőknek és a közlekedés többi résztvevőjének. A biztonság benne van a Scania génjeiben. Íme, néhány a legfontosabb innovációk közül.

Minden tehergépkocsi-vezetőnek ismerős a következő helyzet: készülsz jobbra fordulni egy kereszteződésben. A belvárosi út igen zsúfolt a csúcsforgalom miatt, hemzsegnek a kerékpárosok és a gyalogosok. Belenéztél az oldalsó visszapillantó tükörbe, kitetted az irányjelzőt és megkezded a bekanyarodást

Hirtelen megszólal egy figyelmeztető hangjelzés a fülkében: valami mozog a holttérben! Lefékezed a teherautót, majd meglátsz egy feszülten kerékpározó apukát, aki az óvodába tart a gyermekeiért. Fú! – Megmentette a Scania tehergépkocsiba épített biztonsági rendszer: a Side Detection, vagyis az oldalsó holttérfigyelő.

"Ez a legújabb korszerű vezetéstámogató rendszer a teherautóinkban. Úgy gondoljuk, hogy ez jelentősen hozzájárul majd azon gyakori balesetek számának csökkentéséhez, amelyek sok esetben tragikusan végződnek" – mondta Adam Claesson, a Scaniánál az aktív biztonsági rendszerek rangidős mérnöke.

Folyamatosan középpontban a biztonság

A Side Detection funkció a Scania legújabb biztonsági megoldása, ám a vállalat a teljes eddigi történelme során mindvégig nagy hangsúlyt fektetett a biztonságos közlekedés minden tényezőjére – a járművekre, a gépkocsivezetőkre és a közlekedés többi résztvevőjére

A szem előtt tartott területek között a passzív biztonság (egy baleset bekövetkezése esetén a járművezető és a többi közlekedő védelme) és az aktív biztonság (a balesetek bekövetkezésének megelőzése) is megtalálható. Ez biztonságos, ergonomikus fülkék megalkotását, valamint intelligens hardveres megoldások és vezetéstámogató rendszerek kifejlesztését jelenti.


A biztonság a Scania génjeiben van

"A biztonság a génjeinkben van. A Scania a történelme során jelentős erőforrásokat fordított erre a területre, és gyakran törekedtünk a közlekedésre, illetve a járművekre vonatkozóan előírt biztonsági jogszabályokat is túlteljesíteni" – mondta Dan Loftén, a Scania törésbiztonsági mérnök szakértője.

Vagy ahogyan Adam Claesson fogalmazott: "A biztonság része annak a célkitűzésünknek, hogy élenjárjunk az átállásban a közlekedési ágazatban. Nemcsak a környezetet szeretnénk megmenteni, hanem életeket is."

A biztonság új korszaka a közlekedési ágazatban

A 2000-es évek elején új korszakba lépett a közlekedésbiztonság. Megjelentek a járművezetők teljesítményét fokozó aktív elektronikus rendszerek, köztük az elektronikus menetstabilizáló. Ez a 2004-ben bevezetett rendszer megcsúszás, felborulás vagy bebicskázás veszélye esetén stabilizálja a tehergépkocsit.

Adam Claesson hozzátette: "Majd 2013-ban bemutattuk az automatikus vészfékrendszert (AEB). Ez egy fantasztikus berendezés, amely csökkenti annak a kockázatát, hogy a jármű nekiütközzön az előtte haladónak. Meglátásom szerint az AEB az egyik legfontosabb aktív biztonsági rendszer a mai járművekben, a sávelhagyásra figyelmeztetéssel és az új oldalsó holttérfigyelőnkkel együtt."

A Scania bevezette a világ első oldalsó függönylégzsákját

A vállalat új tehergépkocsi-generációjának bevezetésekor 2016-ban a Scania új szintre emelte a biztonságot. A gyártó bemutatta a világ első oldalsó függönylégzsákját teherautók számára, továbbá az új tehergépkocsi-generáció erősebb fülkét is kapott, amelyhez ultra nagy szilárdságú acélt használnak.

"Az új tehergépkocsi-generáció kifejlesztésekor hatalmas mennyiségű emberi munkaórát töltöttünk törésszimulációval és törésteszteléssel” – mondta Dan Loftén. „Összesen több mint negyven tehergépkocsit törtünk össze. Továbbá a legkorszerűbb technológiákat használtuk, mint például Thort, a világ legfejlettebb töréstesztbábuját."

1961

A fülkék töréstesztje meghaladta a jogszabályi követelményeket. Egy HB17 (LB110) 1968-as fülke töréstesztje a Scania laboratóriumában Södertälje városában, Svédországban.

1968

Kormányrásegítő. A Scania bevezette a tehergépkocsik új generációját. A rendkívül sikeres LB80/110-es bulldogfülkék szériafelszerelésként kormányrásegítőt kaptak.

1995

Légzsák. A Scania a tehergépkocsi-gyártók közül elsőként vezette be a vezetőoldali légzsákot extrafelszerelésként minden típusához. Légzsák. Södertälje, Svédország.

1996

Elektronikus fékrendszer (EBS) minden keréknél tárcsafékkel. A Scania a nehéztehergépkocsi-gyártók közül elsőként kínált EBS-t minden keréknél tárcsafékkel, amely gyorsabb reakciót, jobb fékhatást és könnyebb karbantarthatóságot nyújtott.

2004

Elektronikus menetstabilizáló (ESP). A Scania bevezette az elektronikus menetstabilizálóját (ESP). Ez egy aktív rendszer, amely bebicskázás vagy felborulás veszélyének fennállása esetén stabilizálja a járművet, így csökkenti a balesetek bekövetkezésének kockázatát, főként nyerges szerelvények esetében.

2006

Adaptív sebességtartó automatika (AiCC). A Scania bevezette az AiCC-t, amely lehetővé teszi, hogy a járművezető manuálisan beállítsa a minimális követési távolságot. A tehergépkocsi lelassít, hogy felvegye a másik jármű sebességét, előre beállított és biztonságos követési távolságot tartva.

2006

Sávelhagyásra figyelmeztetés (LDW). Ez egy praktikus segédrendszer, amely figyelmezteti a gépkocsivezetőt, ha a jármű készül átlépni a sáv széleit jelző felfestéseket. A rendszer automatikusan észleli a felfestéseket, és figyelmezteti a gépkocsivezetőt, ha a járműszerelvény túl közel kerül a szembejövő sávhoz vagy a padkát, illetve út menti árkot jelző felfestésekhez.

2013

Automatikus vészfékrendszer (AEB). Ez a korszerű rendszer kamera és radar segítségével rögzíti, hogy mi történik a jármű előtt, így segíti megelőzni az elöl haladó járművel való ütközést. Nils Eriksson és Joseph Ah-King a Scania automatikus vészfékrendszerének tesztelésekor. A Scania műszaki központjának tesztpályája.

2016

Oldalsó függönylégzsák. A Scania bemutatta a világ első borulási oldalsó függönylégzsákját tehergépkocsikhoz. Ez megvédi a járműben utazókat felborulás esetén, amely a tehergépkocsi-balesetek egyik legsúlyosabb fajtája.

2018

Városi biztonsági ablak. Az utasoldali ajtó alsó részén, mélyen elhelyezkedő, fűthető városi biztonsági ablak szabad kilátást nyújt arra, hogy mi történik a jármű mellett.

2019

C-me vest okosmellény. Ez egy intelligens, hordható technológia, amelyen automatikusan bekapcsolódnak a fények, amikor a járművezető rossz fényviszonyok esetén kiszáll a fülkéből. Az okostelefonos hálózatba kapcsolhatóság segítségével a mellény riasztást küld, a GPS szerinti földrajzi helyzettel együtt, ha a járművezető megsérült.

A Scania a történelme során mindvégig folyamatosan új megoldásokat vezetett be a járművezetők és a többi közlekedő biztonságának javítása érdekében.
(logsped)

2020.03.19.