Logisztika
     Spedició, Fuvarozás
     eTudakozók
     Térszerkezet
     Kapcsolódó területek
     Közlekedés
     Információs társadal.
     Vállalat
     Minőségbiztosítás
     EU
     Egyéb



Scania a 2013-as UITP kongresszuson és kiállításon

Kapcsolódó oldal:  



Scania a 2013-as UITP kongresszuson és kiállításon

A Scania bármilyen személyszállítási igényre testre szabott buszokat kínál, ráadásul a buszközlekedés terén kifejlesztett megoldásai az üzemeltetőkkel történő szoros együttműködés eredményei.

A növekvő jólét elkerülhetetlenül magával hozza az áru- és személyszállítási igény növekedését. A szállítási ágazat folyamatosan emelkedő CO2 kibocsátásának megfékezése egyaránt érdeke az iparnak és a társadalomnak is.

A Scania húsz éves időintervallumban meghatározza azokat a forgatókönyveket, amelyeket aztán a helyi üzleti környezetnek megfelelően lehet alkalmazni. Számos urbanizált térségben a közösségi közlekedés alapjává a fenntarthatóság válik, míg más területeken még mindig az erőforrásokért, köztük az energiaellátásért folytatott küzdelem lesz jellemző.

A Scania úgy tekint a 2013-as genfi IUTP kongresszusra és kiállításra, mint az olyan innovatív megbeszélések színterére, ahol a késedelem nélkül bevezethető, kereskedelmi szempontból életképes, ugyanakkor környezeti oldalról is megfelelő közösségi közlekedési megoldásokat lehet megvitatni.

Természetesen nincsenek különleges trükkök a háttérben, de léteznek megoldások már most is a közösségi közlekedés hatékonnyá tételére. A Scania buszválasztéka bármilyen közlekedési igényre személyre szabható.

Vonzó buszrendszerek - verhetetlen hatékonyság

Megkérdőjelezhetetlen, hogy a buszok jelentik a közösségi közlekedés tömeges mértékű fejlesztése esetén a leggyorsabb és legrugalmasabb megoldást. A buszrendszerek egyrészt helytakarékosak, ugyanakkor kiépítésük során kevésbé zavaróak a környezet számára; a már meglévő úthálózat és infrastruktúra kisebb módosításokkal használható. A kezdeti beruházás kevesebb költséggel valósítható meg és maga a közlekedés is gyorsabban beindítható, mint a vonat vagy a földalatti személyszállítás esetében. Mindehhez társul még az az előny is, hogy útfelújítási munkálatok, illetve forgalmi zavarok esetén a járatok egyszerűen átirányíthatók.

Közlekedésbiztonság szempontjából egyértelmű előnye, hogy kevesebb autó vesz részt a személyszállításban, amely egyúttal fontos környezeti hozadékkal is jár: kisebb CO2 és egyéb károsanyag-kibocsátást jelent. Az utasok személyes biztonsága is sokkal magasabb szintű a fedélzeti és megállóhelyi felügyeleti rendszereknek köszönhetően.

Kijelölt sávok és elsőbbség

A buszok a számukra kijelölt buszsávokban közlekednek és elsőbbséget élveznek a közlekedés többi szereplőjével szemben. A kényelemmel és a megbízhatósággal együtt ezek a legfontosabb tényezők, amelyek segítségével az utazók bizalmát elnyerheti a buszközlekedés, valamint így vehetik rá a potenciális utasokat, hogy az autóikat otthon hagyva a közösségi megoldást válasszák.

Scania BRT


Scania BRT


Scania BRT


A Scania által kínált buszrendszerek - fenntarthatóság bármilyen méretben

A Scania termék- és szolgáltatáskínálata bármilyen méretű városi területhez, illetve agglomerációs körzethez igazítható. A Scania versenyképes termékkínálatával - amely egyet jelent a kimagasló megbízhatósággal, hatékony üzemeltetéssel és a moduláris rendszernek köszönhetően az üzemeltetői igényeknek történő teljes megfeleléssel - a helyi buszrendszerek előkészítésében és kialakításában is szerepet vállal. Ezt a feladatot az üzemeltetővel együttműködve, annak működési körülményei alapján végzi, miközben a korábbi, hasonló buszrendszerek kiépítése során szerzett tapasztalatát és a know-how-t átadva dolgoznak együtt.

A hatékonyság növelése és a CO2 kibocsátás csökkentése

A CO2 kibocsátás csökkentésének leghatékonyabb módszere a hatékonyság növelése. Ennek egyik legfontosabb eleme az üzemanyag-fogyasztás csökkentése:

- A jármű adott útvonalra és a helyi körülményekre történő specifikációjával valamint a hajtáslánc elemeinek megfelelő kiválasztásával optimalizálható az üzemanyag-fogyasztás

- Megújuló üzemanyagok használata, amikor ez lehetséges
- A rendszeres járművezető-képzés jelentősen csökkenti az üzemanyag-fogyasztást, miközben növeli az utasok biztonságát és mérsékli a jármű elhasználódását, kopását
- A modern, kényelmes járatok kedvezően hatnak az utaslétszámra
- Az előre kijelölt, elsőbbséget élvező buszsávok lerövidítik a menetidőt
- A járműpark megfelelő méretezése és vezénylése az optimális szolgáltatási szint fenntartásához
- A testre szabott Scania karbantartási program, opcionálisan az ügyfél telephelyén elvégezve, a flottát folyamatosan kiváló állapotban tartja, meghosszabbítva ezzel a hasznos élettartamot

Megújuló üzemanyagok - CO2 csökkentés azonnal

A Scania úttörőnek számít a közúti közlekedésben a megújuló üzemanyagok használata terén: már az 1980-as évek vége óta kínál etanol-üzemű városi buszokat, és nagyjából 20 éve biztosítja a lehetőséget, hogy dízelmotorjai 100% biodízellel is üzemelhessenek. A gázüzemű motorok, amelyek opcionálisan biogázzal is működhetnek, az 1990-es évektől elérhetőek a termékválasztékban.

A Scania mindig szívesen látja azokat az üzemeltetőket, akik - az üvegházhatást okozó gázok kibocsátásának azonnali csökkentése mellett - megújuló üzemanyagokkal működő járműveket szeretnének forgalomba állítani. Már az Euro 6 normának megfelelő motorok is rendelhetőek ebben a kategóriában.

Mi a helyzet a hibrid járművekkel?

A Scania első hibrid buszainak prototípusát egy kutatási projekt részeként az 1980-as évek közepén állította forgalomba. A hibridizáció akkor lesz gazdaságilag életképes, ha a járműre megbízható és költséghatékony energiatároló rendszert lehet építeni. Az energiatárolás történhet mechanikai energia tárolásával, pl. egy lendkerékkel, melyet lassításkor fel, vagy elektromos energia tárolásával akkumulátorokban ill. szuperkondenzátorokban, melyet fékezéskor egy generátor tölt fel, ugyanezt a generátort motorként használva gyorsításkor az eltárolt energia visszanyerésére.

A motor/generátor technológia már előrehaladott szinten van, és rendelkezésére áll a Scania gyártási programjához. A kritikus pontot az energia tárolása jelenti. Sem az akkumulátorok, sem a szuperkondenzátorok nem jelentenek gazdasági szempontból kielégítő megoldást, ha a szervizciklust és a teljes élettartamukra vetített költségeket vesszük figyelembe. Ugyanez vonatkozik a hidraulikus energiatároló rendszerekre.

Habár általánosságban elmondható, hogy funkcionálisan kielégítően működnek, de a jelenlegi hibrid rendszerek egyelőre inkább image-növelő szereppel rendelkeznek és nagyban függnek a különféle támogatásoktól, nem pedig a gazdaságosság és robusztusság jellemző rájuk.

A Scania és az elektromosság

A Scania jelenleg Dél-Amerikába trolikhoz szállít hajtott futóműveket. A koncepció lényege, hogy az a külső energiaforrástól független ideiglenes meghajtásra tartalmaz akkumulátorokat. A hibrid járművek fejlesztése mellett a Scania részt vesz az utak villamosítására irányuló kutatási projektekben, amelyek célja, hogy buszok és tehergépkocsik számára standardizált megoldásokat kínáljon. A meghajtás lehet az úttestből felvett elektromos meghajtás (indukció) a légvezetékek használata helyett.

A Scania buszkínálata

A Scania a közösségi közlekedés és személyszállítási megoldások széles választékát kínálja kezdve a városi és elővárosi buszoktól egészen a luxus turistabuszokig. A szolgáltatások átfogó kínálata az üzemidő optimalizálása és a működési költségek minimalizálása mellett az egyes üzemeltetők egyedi igényeire szabhatók.

(logsped)

2013.05.29.