Logisztika
     Spedició, Fuvarozás
     eTudakozók
     Térszerkezet
     Kapcsolódó területek
     Közlekedés
     Információs társadal.
     Vállalat
     Minőségbiztosítás
     EU
     Egyéb

MÁV Biztosító GFB

Kapcsolódó oldal:  



Fontos, hogy a MÁV ÁBE ügyfelei befizessék az esedékes (kgfb) díjat

Bár a MÁV Biztosító Egyesület (ÁBE) ügyfeleinek sorsa ma még bizonytalan, nagyon fontos, hogy befizessék a harmadik negyedévi kötelező felelősségbiztosítási (kgfb) díjakat - mondta el Binder István, a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyeletének (PSZÁF) szóvivője

Hozzátette: a biztosító már a múlt héten eljuttatta, így az ügyfelek várhatóan ezen a héten kézhez is kapják a harmadik negyedévi díjról szóló csekkeket. Amennyiben az mégsem érkezne meg, szankciók nélkül, július 30-ig lehetséges befizetni az aktuális összegeket, addig a biztosító helytáll az ügyfelek által okozott károkért. Rosszul járnak azonban azok, akik a hónap végéig sem teljesítik befizetési kötelezettségüket - figyelmeztet Binder István. Akármilyen bonus fokozatba is tartoztak ugyanis korábban, a díj meg nem fizetésével automatikusan a legrosszabb, malus 4-es fokozatba sorolódnak, és továbbra is a MÁV ÁBE ügyfelei maradnak.

A jövőt illetően a biztosító július 24-i közgyűlése dönt - mondta a szóvivő. Hat biztosító tájékozódik a MÁV ÁBE adatszobájában, de Binder István nem erősítette meg az érdeklődők kilétét. Sajtóértesülések szerint a Genertel, a Közlekedési Biztosító Egyesület (KÖBE), a K and H Biztosító, a Magyar Posta Biztosító, a Signal és az Union mérlegeli, hogy érdemes-e átvenni az egyesület kgfb üzletágát. Amennyiben lesz ilyen jelentkező, a közgyűlés dönt arról, hogy melyik ajánlatot fogadja el.

Binder István a legéletszerűbb megoldásnak azt nevezte, hogy az egyesület ügyfeleit átveszi egy másik biztosító, az sem kizárt azonban, hogy végül egyetlen ajánlat sem érkezik. Megemlítette azt is, hogy nagyobb esélye lett volna az átruházásnak, ha a tagok megszavazták volna a pótbefizetést a korábbi közgyűlésen. Miután ezt elutasították az új biztosító nem csak az ügyfeleket, de a 4,2 milliárd forintos eszközhiányt is megkapja.

Amennyiben mégse lenne jelentkező az üzletágra, az egyesület eszközeinek kimerülését követően a tagok kártérítési felelőssége lép éltbe, azaz meg kellene téríteniük az általuk okozott károkat. Erről a károkozó vagy meg tud egyezni a károsulttal, vagy polgári peres eljárás elé néz.

Binder István ugyanakkor hangsúlyozta: ebben az esetben sem szűnik meg a biztosított jogviszony, azaz ez a helyzet nem hasonlítható össze azzal, ha valakinek egyáltalán nincs kötelező biztosítása. Abban az esetben ugyanis az önkormányzat jegyzője leszerelteti a gépkocsi rendszámát.

Az egyesület tavalyi vesztesége 4,2 milliárd, saját tőke hiánya az első negyedév végén 5,8 milliárd forintot tett ki. A veszteség oka a függőkár tartalék hiánya, amely a nemzetközi és a személyi sérüléses károk hiányos számbavételéből származott. Az MTI úgy értesült, hogy a teljes nemzetközi kárt figyelmen kívül hagyták, a személyi sérüléses károkból pedig a nagy összegűekre nem képeztek tartalékot. Ezek százmilliós nagyságrendűek.

Szintén figyelmen kívül hagyták az úgynevezett aktív és szívességi károkat, ezeket más biztosító rendezte, mert például nála volt a károsult kötelező, illetve casco biztosítása, de a kifizetést a MÁV ÁBE-vel szemben érvényesíti. A MÁV ÁBE 195 ezer 266 kötelező gépjármű felelősségbiztosítási kgfb szerződéssel rendelkezik, a casco szerződések száma 3724. A tavalyi díjbevétel, 132 ezres kgfb szám mellett 7,8 milliárd forintot tett ki, ebből a kgfb díjbevétel 7 milliárd volt.

A korábbi közgyűlésen hangzott el az a javaslat, hogy tagonként 30 ezer forint pótbefizetéssel, mintegy 6 milliárd forintból rendbe lehet tenni az egyesületet, ezt azonban a tagok elvetették. Az átruházást illetően két opció lehetséges: vagy csak az állományt veszi meg egy üzleti biztosító, amely annyit fizet érte, hogy abból a korábban keletkezett, de le nem tartalékolt károkat ki lehet fizetni, vagy pedig elviszi a teljes kgfb üzletágat a meglévő eszközökkel együtt, és akkor maga felel a korábbi károkért. (VG)
2008.04.04.