Logisztika
     Spedició, Fuvarozás
     eTudakozók
     Térszerkezet
     Kapcsolódó területek
     Közlekedés
     Információs társadal.
     Vállalat
     Minőségbiztosítás
     EU
     Egyéb

Logisztika

Kapcsolódó oldal:  



Sokat spórolhatnának a logisztikán a cégek

A magyar kis- és középvállalkozások (kkv) életében a logisztika központi szerepet játszik, hatalmas költségtényezővel, derül ki a Ghibli Kft. felméréséből.

A probléma feltérképezése érdekében a cég több mint 250 kkv-val készített felmérést. A cél az volt, hogy megtudják, a magyar kkv-knál milyen szinten áll a logisztika, mennyire van jelen a logisztikai gondolkodásmód, valamint milyen napi gyakorlati problémákkal szembesülnek.

Logisztikai szemlélet

2005-ben a Ghibli a Magyar Közgazdasági Társasággal közösen szintén végzett hasonló felmérést a magyar kkv-k között, de az eredményeket összehasonlítva azt lehet megállapítani, hogy lényegében nincsen javulás. A felmérés alátámasztotta azt a tényt, hogy egy vállalkozás életében a logisztika központi kérdés, jelenleg a magyar kis cégeknél hatalmas költségtényezőt jelent, de egyben a vállalati hatékonyság egyik alappillére is.

A kutatásból egyértelműen kiderül, hogy a magyar kkv-k esetében a logisztikai szemlélet még meglehetősen gyerekcipőben jár. A cégek összköltségük ötödét, azaz 20 százalékát logisztikára költik. Tudatos tervezéssel azonban ezt töredékére lehet visszaszorítani. "Már nyomja a logisztikai cipő a kkv-k lábát" - összegezte a felmérés eredményeit Szegedi Zoltán, a Magyar Közgazdasági Társaság Logisztikai Szakosztályának elnöke.

Nincs helyén kezelve a logisztika

A logisztikai költségek nagy része a fuvarköltségre és a raktárköltségre megy el. A logisztikai szemlélet gyakorlati alkalmazása a multinacionális vállalatok esetében már elterjedt. A hazai kkv-k esetében más dimenziókban kell gondolkodni; nem lehetünk biztosak abban, hogy a kapcsolódó folyamatok logisztikai szemléletű kialakítása valamennyi cég esetében elvárható.

Számos kkv-nál megfigyelhető, hogy azokat a folyamatokat sem kezelik logisztikai jellegű tevékenységként, amelyek szorosan az anyagok és áruk, és a hozzájuk tartozó információk áramlását hivatottak elősegíteni. A felmérés rámutatott arra, hogy a legtöbb kkv esetében csak a raktározás és a fuvarozás jelenti a logisztikát - vezetői szinten is.

Tanulni csak a nagyobbtól!

Az azonban elmondható, hogy a vállalatok érzik, hogy a cégükben működhetne jobban a logisztika, még sincs előrelépés ebben az ügyben. Az éles ellentét érzékelhető a kisvállalkozások és a nagyobbak között, úgy tűnik, valamiféle "lélektani" határ lehet a 2 milliárd forint körüli éves bevétel. Ugyanis az ez alatti cégek 91 százaléka nem konzultál logisztikai szakemberrel egy-egy értékesítési, fejlesztési akció előtt. A 2 milliárd forint éves bevétel fölötti cégek 78 százaléka már megteszi ugyanezt.

A multinacionális vállalatok hozzák magukkal a tudást, a know-how-t, tudatosan alakítják logisztikai folyamataikat, de a hazai kkv-k koránt sincsenek birtokában a boldoguláshoz szükséges tudásnak, mindent a saját bőrükön kell megtapasztalniuk, sokszor nagy anyagi áldozatokat, kockázatokat bevállalva. A külföldi tulajdonú vállalatok egy lépéssel a magyar társaik előtt járnak, a külföldi tulajdonos szemlélete rányomja a bélyegét a magyarországi vállalatok gondolkodásmódjára. Ők a logisztikai folyamat részének tekintik a vevői reklamáció kezelését és a hulladékhasznosítást is.

Költségcsökkentés kiszervezéssel

A költségcsökkentő lehetőségeknél érdemes lehet tanulni a nagyoktól. Ők ugyanis rájöttek arra, hogy bizonyos tevékenységeket, logisztikai folyamatokat ki kell szervezniük a cégből, mert így költséget takarítanak meg úgy, hogy a hatékonyságuk nem romlik. A kisvállalatoknál nem jellemző, hogy a raktározást kiszerveznék, ám a nagyvállalatok felismerték ennek előnyeit, és élnek is ezzel a lehetőséggel.

Másik lényeges különbség, hogy a kkv-k nem gondolkodnak hosszú távú stratégiai szövetségesekben, nem alakítanak ki hosszú távú partneri kapcsolatot szolgáltatójukkal, ezzel szemben a nagyvállalatok körében jellemző a több évre szóló szerződéses viszony. A felmérésből is kiderül, hogy a magyar kkv-k esetében az ár döntő tényező, ezért is érdemes elgondolni, hogy milyen mértékű megtakarítás lenne elérhető a logisztikai gondolkodásmód elterjedésével. A hazai kis- és középvállalkozások a közeljövőben rá lesznek kényszerülve a tudatos tervezésre, ha életben akarnak maradni. (logsped)

2006.07.27.