Logisztika
     Spedició, Fuvar.
     eTudakozók
     Térszerkezet
     Kapcsolódók
     Közlekedés
     Információs társ.
     Vállalat
     Minőségbiztosítás
     EU
     Egyéb

Kapcsolódó oldal:  



Az LNG mint üzemanyag használata a szállításban

A Shell február 19-én adja ki az LNG tanulmányát, amelynek címe "Cseppfolyós földgáz – Új üzemanyag a hajók és teherautók számára? - Tények, trendek és perspektívák".

Az új Shell LNG tanulmány a Német Légügyi és Űrkutatási Központ Közlekedéskutatási Intézetének és a Hamburgi Műszaki Egyetem Tengeri Mérnöki Tanszékének közreműködésével készült el. Az ehhez kapcsolódó Shell Energetikai beszélgetést február 19-én rendezték meg Berlinben, április 9-én pedig Hamburgban lesz egy hasonló esemény.



LNG: technikai tulajdonságok, gáz gazdaságosság, infrastruktúra

- A cseppfolyósított földgáz (LNG) egy tisztaégésű üzemanyag, amit a földgázból vagy biogázból nyernek ki. Az LNG gyakorlatilag egy kriogén (rendkívül alacsony hőmérsékletű) folyadék, amit a földgáz -161,48°C hőmérsékletűre - vagy még annál is hidegebbre - történő lehűtésével állítanak elő. Az LNG többnyire metánt (CH4) tartalmaz. Megújuló energiaforrásokból, például biogázból (bioLNG) is előállítható.

- Egy kilogramm LNG 50 Megajoule (MJ) energiát tartalmaz, ami 40%-kal több mint ami egy liter dízelben van (kb. 36 MJ/l) vagy 23%-kal több, mint amit egy kilogramm – hajókban használt - nehéz fűtőolaj (40 MJ/kg) tartalmaz. Az égésből származó közvetlen üvegházhatású gázkibocsátása 23%-kal alacsonyabb, mint a dízelüzemanyagé, és 32%-kal alacsonyabb, mint a nehéz fűtőolajok égéséé.

- Az LNG egy gyorsan terjedő energiahordozó. Ma a nemzetközi gázkereskedelem több mint 40%-a LNG, ami 323 milliárd m3, illetve 234 millió tonna. A Nemzetközi Energiaügynökség (IEA) arra számít, hogy a nemzetközi LNG kereskedelem 2040-re 548 millió tonnára nő, ami a bázisadat két és félszerese. Akkor a földgázfogyasztás 14%-a LNG lesz; ma ez 8-9%. Jelenleg, az Európai Unió gázimportjának 15%-a LNG. Az EU 47 millió tonna LNG-t importál, többnyire Katarból, Algériából és Nigériából.

- Az LNG központú ellátási lánc az LNG cseppfolyósításából, annak nagy LNG hordozókba történő szállításából, valamint a befogadó terminálokba történő be és onnan a végfelhasználóknak történő kiszállításból áll. A jelenlegi LNG infrastruktúra többnyire nagyméretű ipari termelőegységekből áll. A közelmúltban az LNG üzemanyagként történő használata egyre elterjedtebb lett a közlekedésben. Az ilyen mobilitásban hasznosított LNG-hez új kiskereskedelmi infrastruktúrára van szükség. A mintegy 30 nagy LNG vevő terminálon kívül mintegy 150 LNG töltőállomás található az EU-ban, és egyre több kisméretű import-, export-, valamint cseppfolyósító üzem, 40-50 LNG bunkerhajó, valamint több mint 1000 kis LNG raktár van.

LNG a tengeri szállításban

- A tengeri hajózás az LNG üzemanyagként való felhasználásának egyik legfontosabb lehetséges hasznosítási alternatívája. Jelenleg mintegy 230 LNG szállító és 125 gázüzemű tengeri hajó létezik világszerte, valamint öt LNG uszály az EU-ban. A tengeri LNG hajtóműveknek két típusa létezik: a Spark Ignited (SI) motorok az uszályoknál és az úgynevezett DualFuel motorok, amelyek egyidejűleg képesek az LNG-t elégetni és a tengeri gázolajat vagy nehéz tüzelőolajat befecskendezni. Tengeri tüzelőanyagként az LNG jelentősen csökkentheti a tengeri hajózás levegőszennyezését, különösen a kén-oxid és a koromrészecskék kibocsátását. Az üvegházhatású gázok kibocsátása függ a motor típusától, valamint a metánszivárgástól és nagyjából 5-20% között mozog.

- A globális hajózási flotta a ma mindössze 51 000 hajóról 2040-re több mint 56 000 hajóra növekszik; a konténerhajók a legdinamikusabban fejlődő kategória, amelyeknek egyben a legmagasabb fajlagos üzemanyag-fogyasztásuk az összes hajóosztály közül. Az LNG hajók flottája gyorsabban fog nőni, mint a teljes flotta, 2040-re több mint 6000 lesz belőlük, köztük 2200 konténerszállító hajó és 600 utasszállító hajó.

- Összességében a tengeri LNG fogyasztás körülbelül 180 millió tonna, amivel 226 millió tonna nehéz tüzelőanyag lehetne helyettesíthető. A metánszivárgást beleértve, 176 millió tonna teljesen megtakarítható lenne az üvegházhatású gázkibocsátásból; beleértve az LNG ellátási lánc kibocsátását is, 2040-ig 132 millió tonna üvegházhatású gáz kerülhetne megtakarításra.

LNG a nehéz-tehergépjárművekhez

- A hajózáson túl az LNG másik fő lehetséges felhasználása üzemanyagként a nehéz tehergépkocsikkal történő közúti árufuvarozás. Jelenleg az EU-ban több mint 4000 LNG tehergépjármű van, Kínában több mint 200 000, az USA-ban mintegy 4000, valamint Magyarországon is van mar közel 10 regisztrált LNG jármű. A nehéz tehergépjárművek LNG-vel történő meghajtásához kétféle hajtómű áll rendelkezésre - a szikragyújtású (SI) motorok és az ún. nagynyomású közvetlen befecskendező (HPDI) motorok, amelyek egyszerre képesek égetni az üzemanyagot és befecskendezni a dízel üzemanyagot. A nehéz tehergépkocsik LNG motorjai túlteljesítik az EURO VI kipufogógáz-szabvány előírásait. Az üvegházhatású gázkibocsátás főleg a motortípustól függ, és 5-18% között mozog.

- A nehéz-tehergépjárművek flottája várhatóan az EU-ban 2,2-ről 2,8 millióra nő 2040-ig. Az LNG meghajtás a nehéz-tehergépjárművek esetében a csuklós járműveknél 10%-kal, a pótkocsis járműveknél 25%-kal fog nőni. 2040-re egy mintegy 480.000 járműből álló LNG nehéz-tehergépkocsi flotta alakul ki. A motor típusától függően 2040-ben akár 10 millió tonna is lehet az LNG üzemanyag-fogyasztás 11,5 milliárd liter dízelt helyettesítve. Ezáltal 5,7 millió tonnát lehetne lefaragni a közvetlen üvegházhatású gázkibocsátásból 2040-re. A bio-LNG 30%-os bekeverésével és az az üvegházhatást okozó gázok teljes kibocsátásának csökkentésével a mennyiség 10,7 millió tonna lehetne 2040-re.

Az LNG kiskereskedelmi szabályozása segítené a gyors bevezetést és egy tisztább, gazdaságosabb üzemanyag elterjedését:

- Az LNG kiskereskedelmi egységek (töltőállomások) és az LNG termelés megújuló energiaforrásokból történő piaci bevezetésének – állami – támogatása. - LNG infrastruktúra kiépítése a kiskereskedelem számára, az alternatív üzemanyagot érintő infrastruktúra EU-s irányelveit követve és EU-s támogatások pályáztatása.

- LNG üzemanyagtöltő hálózat létrehozása teherautók számára, valamint a belföldi és tengerparti hajózás támogatása.

- Hatékony, gyors engedélyezési eljárások az LNG kiskereskedelmi projektjeihez és szabványaihoz.

- Az LNG kkv-kban történő elterjedésének és kockázatmentesítésének támogatása (például a fuvarozó vállalatok és a belföldi hajózás).

- Az LNG mint üzemanyag költségeinek támogatása (jövedékiadó támogatás révén) a nehéz tehergépjárművek esetében.

- Technológia-semleges ösztönzők az alacsony kibocsátású LNG-hez (pl. megújuló energia / ghg kvóták).

- Felhasználói előnyök meghatározása és a felhasználói elfogadottság kialakítása pozitív marketing üzenetekkel.
(logsped)

2019.02.22.