A Shell február 19-én adja ki az LNG tanulmányát, amelynek címe "Cseppfolyós földgáz – Új üzemanyag a hajók és teherautók számára? - Tények, trendek és perspektívák".
Az új Shell LNG tanulmány a Német Légügyi és Űrkutatási Központ Közlekedéskutatási
Intézetének és a Hamburgi Műszaki Egyetem Tengeri Mérnöki Tanszékének közreműködésével
készült el. Az ehhez kapcsolódó Shell Energetikai beszélgetést február 19-én rendezték meg
Berlinben, április 9-én pedig Hamburgban lesz egy hasonló esemény.
LNG: technikai tulajdonságok, gáz gazdaságosság, infrastruktúra
- A cseppfolyósított földgáz (LNG) egy tisztaégésű üzemanyag, amit a földgázból vagy
biogázból nyernek ki. Az LNG gyakorlatilag egy kriogén (rendkívül alacsony hőmérsékletű)
folyadék, amit a földgáz -161,48°C hőmérsékletűre - vagy még annál is hidegebbre -
történő lehűtésével állítanak elő. Az LNG többnyire metánt (CH4) tartalmaz. Megújuló
energiaforrásokból, például biogázból (bioLNG) is előállítható.
- Egy kilogramm LNG 50 Megajoule (MJ) energiát tartalmaz, ami 40%-kal több mint ami egy
liter dízelben van (kb. 36 MJ/l) vagy 23%-kal több, mint amit egy kilogramm – hajókban
használt - nehéz fűtőolaj (40 MJ/kg) tartalmaz. Az égésből származó közvetlen
üvegházhatású gázkibocsátása 23%-kal alacsonyabb, mint a dízelüzemanyagé, és 32%-kal
alacsonyabb, mint a nehéz fűtőolajok égéséé.
- Az LNG egy gyorsan terjedő energiahordozó. Ma a nemzetközi gázkereskedelem több
mint 40%-a LNG, ami 323 milliárd m3, illetve 234 millió tonna. A Nemzetközi
Energiaügynökség (IEA) arra számít, hogy a nemzetközi LNG kereskedelem 2040-re
548 millió tonnára nő, ami a bázisadat két és félszerese. Akkor a földgázfogyasztás 14%-a
LNG lesz; ma ez 8-9%. Jelenleg, az Európai Unió gázimportjának 15%-a LNG. Az EU 47 millió
tonna LNG-t importál, többnyire Katarból, Algériából és Nigériából.
- Az LNG központú ellátási lánc az LNG cseppfolyósításából, annak nagy LNG hordozókba
történő szállításából, valamint a befogadó terminálokba történő be és onnan
a végfelhasználóknak történő kiszállításból áll. A jelenlegi LNG infrastruktúra többnyire
nagyméretű ipari termelőegységekből áll. A közelmúltban az LNG üzemanyagként történő
használata egyre elterjedtebb lett a közlekedésben. Az ilyen mobilitásban hasznosított
LNG-hez új kiskereskedelmi infrastruktúrára van szükség. A mintegy 30 nagy LNG vevő
terminálon kívül mintegy 150 LNG töltőállomás található az EU-ban, és egyre több
kisméretű import-, export-, valamint cseppfolyósító üzem, 40-50 LNG bunkerhajó,
valamint több mint 1000 kis LNG raktár van.
LNG a tengeri szállításban
- A tengeri hajózás az LNG üzemanyagként való felhasználásának egyik legfontosabb
lehetséges hasznosítási alternatívája. Jelenleg mintegy 230 LNG szállító és 125 gázüzemű
tengeri hajó létezik világszerte, valamint öt LNG uszály az EU-ban. A tengeri LNG
hajtóműveknek két típusa létezik: a Spark Ignited (SI) motorok az uszályoknál és az
úgynevezett DualFuel motorok, amelyek egyidejűleg képesek az LNG-t elégetni és a
tengeri gázolajat vagy nehéz tüzelőolajat befecskendezni. Tengeri tüzelőanyagként az LNG
jelentősen csökkentheti a tengeri hajózás levegőszennyezését, különösen a kén-oxid és a
koromrészecskék kibocsátását. Az üvegházhatású gázok kibocsátása függ a motor
típusától, valamint a metánszivárgástól és nagyjából 5-20% között mozog.
- A globális hajózási flotta a ma mindössze 51 000 hajóról 2040-re több mint 56 000 hajóra
növekszik; a konténerhajók a legdinamikusabban fejlődő kategória, amelyeknek egyben a
legmagasabb fajlagos üzemanyag-fogyasztásuk az összes hajóosztály közül. Az LNG hajók
flottája gyorsabban fog nőni, mint a teljes flotta, 2040-re több mint 6000 lesz belőlük,
köztük 2200 konténerszállító hajó és 600 utasszállító hajó.
- Összességében a tengeri LNG fogyasztás körülbelül 180 millió tonna, amivel 226 millió
tonna nehéz tüzelőanyag lehetne helyettesíthető. A metánszivárgást beleértve, 176 millió
tonna teljesen megtakarítható lenne az üvegházhatású gázkibocsátásból; beleértve az
LNG ellátási lánc kibocsátását is, 2040-ig 132 millió tonna üvegházhatású gáz kerülhetne
megtakarításra.
LNG a nehéz-tehergépjárművekhez
- A hajózáson túl az LNG másik fő lehetséges felhasználása üzemanyagként a nehéz
tehergépkocsikkal történő közúti árufuvarozás. Jelenleg az EU-ban több mint 4000 LNG
tehergépjármű van, Kínában több mint 200 000, az USA-ban mintegy 4000, valamint
Magyarországon is van mar közel 10 regisztrált LNG jármű. A nehéz tehergépjárművek
LNG-vel történő meghajtásához kétféle hajtómű áll rendelkezésre - a szikragyújtású (SI)
motorok és az ún. nagynyomású közvetlen befecskendező (HPDI) motorok, amelyek
egyszerre képesek égetni az üzemanyagot és befecskendezni a dízel üzemanyagot.
A nehéz tehergépkocsik LNG motorjai túlteljesítik az EURO VI kipufogógáz-szabvány
előírásait. Az üvegházhatású gázkibocsátás főleg a motortípustól függ, és 5-18% között
mozog.
- A nehéz-tehergépjárművek flottája várhatóan az EU-ban 2,2-ről 2,8 millióra nő 2040-ig.
Az LNG meghajtás a nehéz-tehergépjárművek esetében a csuklós járműveknél 10%-kal, a
pótkocsis járműveknél 25%-kal fog nőni. 2040-re egy mintegy 480.000 járműből álló LNG
nehéz-tehergépkocsi flotta alakul ki. A motor típusától függően 2040-ben akár 10 millió
tonna is lehet az LNG üzemanyag-fogyasztás 11,5 milliárd liter dízelt helyettesítve. Ezáltal
5,7 millió tonnát lehetne lefaragni a közvetlen üvegházhatású gázkibocsátásból 2040-re.
A bio-LNG 30%-os bekeverésével és az az üvegházhatást okozó gázok teljes kibocsátásának
csökkentésével a mennyiség 10,7 millió tonna lehetne 2040-re.
Az LNG kiskereskedelmi szabályozása segítené a gyors bevezetést és egy tisztább,
gazdaságosabb üzemanyag elterjedését:
- Az LNG kiskereskedelmi egységek (töltőállomások) és az LNG termelés megújuló
energiaforrásokból történő piaci bevezetésének – állami – támogatása.
- LNG infrastruktúra kiépítése a kiskereskedelem számára, az alternatív üzemanyagot érintő
infrastruktúra EU-s irányelveit követve és EU-s támogatások pályáztatása.
- LNG üzemanyagtöltő hálózat létrehozása teherautók számára, valamint a belföldi
és tengerparti hajózás támogatása.
- Hatékony, gyors engedélyezési eljárások az LNG kiskereskedelmi projektjeihez
és szabványaihoz.
- Az LNG kkv-kban történő elterjedésének és kockázatmentesítésének támogatása (például
a fuvarozó vállalatok és a belföldi hajózás).
- Az LNG mint üzemanyag költségeinek támogatása (jövedékiadó támogatás révén) a nehéz
tehergépjárművek esetében.
- Technológia-semleges ösztönzők az alacsony kibocsátású LNG-hez (pl. megújuló energia /
ghg kvóták).
- Felhasználói előnyök meghatározása és a felhasználói elfogadottság kialakítása pozitív
marketing üzenetekkel.
(logsped)
2019.02.22.