Logisztika
     Spedició, Fuvarozás
     eTudakozók
     Térszerkezet
     Kapcsolódó területek
     Közlekedés
     Információs társadal.
     Vállalat
     Minőségbiztosítás
     EU
     Egyéb

Kapcsolódó oldal:  



Lengyel trolik jönnek Budapestre

Kétmillió eurót hozott a fővárosnak a korábbi döntőbizottsági döntést felülíró bírósági határozat. A Budapesti Közlekedési Központ így már szerződést köthet a második tender győztesének kihozott lengyel Solaris járműgyártóval az eredeti 11 millió eurós áron. (nol)

A Fővárosi Közigazgatási és Munkaügyi Bíróság megsemmisítette a bíróság a Közbeszerzési Döntőbizottság (KDB) korábbi, fővárosi trolibusztendert jogsértőnek találó határozatát. A törvényszék a döntőbizottsággal ellentétben megalapozottnak és jogszerűnek ítélte az új alacsonypadlós trolibuszok vásárlására vonatkozó közbeszerzési eljárás kiírási feltételeit. A bíróság minden pontban helyt adott a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) kereseti kérelmének.

A főváros még 2011 áprilisában döntött a beszerzésről, de a fejlesztési miniszter csak 2012 decemberében írta alá a támogatási szerződést, az első trolitendert 2013 júniusában hirdette meg a BKK. A felhívást sok kritika érte, végül eredménytelennek nyilvánították. A második forduló 2013 novemberében indult. A főváros újra 24 - opcionálisan további 84 - járműre kért ajánlatokat. A kétszer módosított határnap előtt a tenderen el sem induló Skoda jogorvoslati kérelemmel fordult a döntőbizottsághoz, s az megsemmisítette a BKK döntését. A BKK pert indított.

A fővárosi közlekedésszervező cég ugyanis úgy vélte, hogy a KDB arra a szakmaiatlan megközelítésre alapozta a döntését, miszerint a trolibuszok elektromos önjárása olyan kivételes dolog, mely miatt jogsértő ilyen jármű beszerzésére közbeszerzési eljárás kiírása, lefolytatása, illetve erre vonatkozó alkalmassági igazolás elvárása. A KDB szerint dízelmotoros önmeghajtást is el kellett volna fogadnia a BKK-nak.

A BKK ezzel szemben azt állította, hogy Budapesten már 2005 óta használnak akkumulátorral meghajtott trolibuszokat - amelyekhez éppen a tendert támadó Škoda csoporthoz tartozó Ganz-Škoda szállította a meghajtókat - és ez számos esetben, például az M4-es metróvonal építésének idején is hasznosnak bizonyultak. De számos nagyváros használ már hosszú évek óta ilyen környezetkímélő trolibuszokat. Az elektromos "önjárás" egyébként azt is lehetővé teszi, hogy a hálózat kiépítése nélkül hosszabbíthassák meg a menetrendszerinti vonalak meghosszabbítását. A határozat bírósági felülvizsgálata során a BKK független szakértői véleménnyel igazolta a tender kiírást megalapozó szakmai tényeket.

A trolibuszok beszerzéséhez kapcsolódó további eljárási lépésekről később dönt a BKK.

Sokáig nem várhatnak. A cég ugyanis éppen a KDB-nek írt levelében hangsúlyozta: Budapest 3,4 milliárd forintos uniós támogatási forrást veszíthet el végérvényesen. Az uniós határidő ugyanis olyan szűk, hogy a tender újraindításával vagy az ügy bíróságra terelésével kicsúsznak belőle. A beruházás költségének 99,3 százalékát álló unió állja az előző támogatási ciklusban kötött szerződés szerint. A támogatás 2015 végéig használható fel.

A most felülírt KDB döntés után - időnyerésként - a BKK újabb tendert írt ki. Az indulók ezúttal is ugyanazok voltak, az ár viszont jócskán eltért. A lengyel Solaris kétmillió euróval drágábban szállította volna a 24 járművet, mint az előző fordulóban. Igaz, ezúttal a cseh Skodát is bevette. Az előző - sorban a második - pályázaton egyébként a Solaris egy lengyel céggel társulva nem egészen 11 millió eurót kért volna a buszokért.

A második és a harmadik tenderen is induló orosz Trolza-Ikarus páros viszont éppen ellenkezőleg, jelentősen csökkentette az árat: 12,5 millió euró helyett kevesebb mint tízmillió euróval is beérték volna. Csakhogy alaki hibát vétett.

A bírósági határozat nyomán a második tenderen diadalmaskodó Solarissal szerződhet a BKK.
(logsped)

2014.09.19.