Logisztika
     Spedició, Fuvar.
     eTudakozók
     Térszerkezet
     Kapcsolódók
     Közlekedés
     Információs társ.
     Vállalat
     Minőségbiztosítás
     EU
     Egyéb

Kapcsolódó oldal:  



Jövőre már drónok szállíthatják a csomagokat

Rohamtempóban hódítanak teret a digitális megoldások a logisztikában. A drónos csomagfuvarozás térhódításának kezdete ráadásul nem is a távoli jövő: mindössze egy éven belül várható.

Rohamtempóban hódítanak teret a digitális megoldások a logisztikában, egyre több helyről kiszorítva az emberi munkaerőt – hangzott el a Magyarországi Logisztikai Szolgáltató Központok Szövetsége (MLSZKSZ) által szervezett Nemzetközi Közlekedéslogisztikai Konferencián.

Tóth Levente, a Telenor marketing igazgatója előadásában hangsúlyozta, hogy a digitális fejlődés exponenciális: egyre rövidebb idő alatt, egyre nagyobb teljesítményű, komplexebb, intelligensebb informatikai megoldások születnek. Nagyon közel van az az időpont, amikor emberi agyhoz hasonló tudású és képességű szuperszámítógép születik, és nincs meszsze az az idő, amikor lesz olyan számítógép, amely a Föld összlakosságának tudásával bír.

Tóth Levente bemutatta azokat a technológiai megoldásokat (adattárolás, genetikai kód, 3D nyomtató, vezető nélküli megoldások a közlekedésben, autonóm robotok stb.), amelyek nagyon gyorsan fejlődnek. Ezen technológiák előállítása, üzemeltetési költsége a fejlesztési idő növekedésével ellentétes irányú, tehát fejlesztésük egyre olcsóbbá válik. Így az ezeket alkalmazó vállalatok nagyon erős versenyelőnybe kerülnek majd versenytársaikkal szemben. Mindennek következtében az új, olcsó technológiákkal szemben egyre jobban kiszorul majd az ember, egyre több területről.

Üveges Zoltán, a DHL üzletfejlesztési vezetője a drónos technológia látványos fejlesztési eredményeit ismertette a kiscsomag-szállítás területén. A drónok bevetése kiváló lehet olyan területeken, amelyek nehezen megközelíthetők, ám akár naponta többször is gyors kiszolgálást igényelnek. Ezeknek a szerkezeteknek köszönhetően fontos szállítmányokat, például gyógyszereket is eljuttathatunk ilyen területekre. A konferencián két drónos csomagfuvarozó technológiát mutatott be Üveges Zoltán: az egyik a helikopterre hasonlító, forgószárnyas alapú, amely kisebb hatótávval bír, és kisebb csomagok szállítására használható. A másik típusa merevszárnyas alapú, úgynevezett parcelcopter, amely nagyobb küldemények szállítására is alkalmas. Ez utóbbi drónokat nagyobb hatótáv jellemzi, így akár vidékre, vagy földrajzilag elszigetelt területekre, mostohább időjárási körülmények között is lehet alkalmazni őket. A drón technológiát már raktárakban is használják leltározásra – a drónok ugyanis gyorsabban, pontosabban végzik munkájukat, mint a humánerő. A drónos csomagfuvarozás térhódításá-nak elindulása egy éven belül várható, hiszen már több piaci szereplő is aktívan foglalkozikezek fejlesztésével.

Bakos Dániel, a Colibree Design & Development igazgatója bemutatta a GLABS informatikai megoldást, amely jelentős segítséget ad az időkapus fuvarozást végző közúti fuvarozócégeknek. A rendszernek köszönhetően jelentősen javul a folyamatok tervezhetősége, lehetővéválik a szállítmányok ütemezése és optimalizálása, javul a nyomonkövethetőség, valamint jobb lesz az adminisztrációs terhek elosztása. A rendszer emellett hatékonyabb információáramlást tesz lehetővé, illetve megoldást kínál a nyelvi problémákra is. Azok a cégek, amelyek eddig kipróbálták a GLABS-t az állásidő nulla közeli értékre csökkenését tapasztalták, illetve a várakozási idő kiegyenlítettségéről számoltak be.

Michael Gruböck, a Palfinger értékesítési vezetője olyan targonca megoldásokat (Crayler) mutatott be, amelyekegítségével kiszolgálhatók az infrastruktúra nélküli ügyfelek. Ezeka targoncák nehéz terepen történő munkavégzésben egyedülálló képességekkel rendelkeznek – távirányíthatók, strapabírók, sokoldalúak, terepakadály leküzdő képességük kiváló, szélsőséges időjárási körülmények között is használhatók. Az előadás keretében Dr. Csorba Kázmér, a KUHN Rakodógép ügyvezetője a jövőt képviselő, Mitsubishi automata targoncamegoldásairól beszélt, amelyeknek már nincs szüksége vezetőkre. Ennek köszönhetően ahibalehetőségek száma radikálisan csökkenthető, a járművek üzemideje 0-24 órás, holtidő nélkül.
(logsped)

2017.02.03.