Az év eleje óta nem kevesebb, mint 11,3 %-al növekedett a
légiáru forgalom a budapesti repülőtéren. Ennek oroszlánrészét a cargo légitársaságok
forgalma teszi ki, de ugyanilyen gyorsan növekedett az utasszállító gépek rakterében
feladott ún. belly cargo is.
6 770 tonna – ennyi légi teherárut kezeltek a budapesti repülőtéren egyetlen hónap alatt. A
Budapest Airport forgalma dinamikusan növekszik, miközben a cargo-iparág komoly növekedési
gondokkal küzd egész Európában. A földrészen májusban mindössze 2,7 %-os növekedést
regisztráltak (az amerikai földrészen és Afrikában visszaesett a forgalom) míg a ferihegyi
forgalom bővülése az év eleje óta elérte a 11,3 %-ot. Ilyen növekedésre szinte sehol sincs példa,
a világ nagy repülőterei közül májusban Hong Kong –1,1 %-os, Frankfurt -1,7%-os, míg Peking -
5,1%-os visszaesésről számolt be.
A Budapesten tapasztalható cargo forgalom növekedésében közrejátszik, hogy az öbölmenti
Qatar Cargo idén márciusban felújította járatait. Az Airbus A 330F típusú géppel egyszerre akár
60 tonnányi árut lehet eljuttatni Dohába – és innen a világ szinte bármely pontjára a Qatar
Airways hálózatán keresztül. Emellett továbbra is jól teljesítenek a már régóta Budapesten
működő teherszállító légitársaságok, így a luxemburgi Cargolux és a török Turkish Cargo is.
„A forgalom növekedésében jelentős szerepet játszottak a hosszútávú utasszállító járatok is, pl.
az Air China pekingi gépe vagy a kanadai Air Canada Rouge torontói járata.” – mondta Kossuth
József, a Budapest Airport cargo-fejlesztési vezetője. Hozzátette: „A magyar gazdaság
teljesítőképességét azon is lemérhetjük, hogy az Air China gépén Kínába mindig szinte a teljes
cargo-rakteret sikerült eladni Peking irányába, ami járatonként akár 10-12 tonnát is jelenthet.
Előrejelzéseink szerint minden feltétel adott ahhoz, hogy Budapest rövid időn belül Kelet-Európa
légiáru központjává fejlődjön.”
A forgalmi előrejelzések alapján – a BUD 2020 ötvenmilliárd forintos fejlesztési program
részeként – a Budapest Airport máris megkezdte egy új raktárbázis fejlesztését az 1 Terminál
tőszomszédságában az egyik nagy európai légi csomagküldő vállalat számára. Az építkezés már
folyik, a beruházás teljes összege elérheti a 3 milliárd forintot. Emellett a Budapest Airport
előkészíti egy új légi teheráru bázis, az ún. Cargo City építését a 2. Terminál Vecséshez közelebb
eső részén, ahol akár évi 200 000 tonna légi teheráru kezelésének megfelelő raktári és irodai
kapacitást hoznak létre a következő években.
(logsped)
2016.06.22.