Logisztika
     Spedició, Fuvarozás
     eTudakozók
     Térszerkezet
     Kapcsolódó területek
     Közlekedés
     Információs társadal.
     Vállalat
     Minőségbiztosítás
     EU
     Egyéb



Biodízel motorok a Scania Euro 6-os termékválasztékában

Kapcsolódó oldal:  



Biodízel motorok a Scania Euro 6-os termékválasztékában

A Scania két, az Euro 6-os normának megfelelő 13 literes tehergépkocsi-motorja immár 100 százalékos biodízellel is (EN 14214) működhet.

A két motor a normál üzemre is képes soros, hathengeres 450 és 490 lóerős erőforrás. A Scania folytatja Euro 6 minősítésű, 100 százalékosan biodízellel működő motorjai bevezetését. 2013 októberében a svéd gyártó már bemutatta az öthengeres, kilenc literes motorok 320 és 360 lóerős változatait. Ezeket most a soros, hathengeres, tizenhárom literes 450 és 490 lóerős erőforrások követik, amelyek az SCR és EGR technológiát használják az utókezelésben.



A 450 lóerős motor alapkivitele 2.350 Nm nyomatékot biztosít 1.000-es percenkénti fordulatszámtól, míg a 490 lóerős változat 2.550 Nm-t ad le 1.000 és 1.300 közötti fordulaton. Nincs nagy jelentősége, hogy a legnagyobb teljesítmény 8 százalékkal csökken, abban az esetben, ha a motor 100 százalékos biodízellel üzemel (a biodízel alacsonyabb energiatartalma miatt).

A Scania az EGR és SCR technológiát használja fel a kipufogógáz utókezelésében. A biodízel üzemanyag sajátossága miatt a kipufogógázok nagyobb mennyiségben tartalmaznak hamut, amely rövidebb szervizintervallumokat és valamivel magasabb üzemanyag-fogyasztást eredményez. A teljes egészében biodízel üzemanyaggal működő motorok esetében az üzemanyag és AdBlue fogyasztás 10 százalékkal emelkedhet (a bioüzemanyagok kisebb fütőértékének köszönhetően.)

A hagyományos dízelolajjal összehasonlítva a tisztán bioüzemanyag használata jelentősen alacsonyabb szén-dioxid kibocsátást eredményez. A csökkenés pontos értéke attól függ, hogy a bioüzemanyagot milyen módon állították elő, így bizonyos esetekben, ez akár a 80 százalékot is elérheti. A Scania nemrég írt alá szerződést az osztrák Nothegger fuvarozóvállalattal, ahol az ügylet egyik döntő tényezője a vállalat által realizálható költségmegtakarítás volt. Ausztriában ugyanis adókedvezmény vehető igénybe az alacsonyabb szén-dioxid kibocsátás miatt.

A biodízel melletti egyik fő érv, hogy egyszerű használni: a járművezetők csak megtankolják az autót és már mehetnek is tovább. Ha olyan helyen járnak, ahol nem szerezhető be biodízel, akkor normál dízelt is tankolhatnak, függetlenül az üzemanyagtartályban maradt biodízel mennyiségétől. Egy fontos feltételt viszont muszáj betartani: a járművek karbantartását úgy kell elvégezni, mintha folyamatosan biodízellel üzemeltek volna.

A Scania biodízel motorjai

A Scania tovább folytatja különböző teljesítményszintű és nagyságú biodízel-üzemű motorjainak bevezetését. Ám mindemellett a svéd gyártó összes Euro 6 minősítésű motorja már jelenleg is alkalmas maximum 10 százalékos keverékben biodízel üzemanyaggal történő működésre.

"Ezek az újdonságok megerősítik a Scania piacvezető pozícióját az Euro 6 biodízel szegmensében." - mondta Örjan ?slund, termékfelelőse. "A Scania jelenleg 17 motort kínál Euro 6-os palettájában, amelyek közül négy alkalmas 100 százalékos biodízel üzemmódra. Ez a mennyiség hamarosan tovább bővül." (logsped)

2014.01.28.