Kulcsfontosságúvá tette az elektromos járműveket a fenntartható fuvarozás megteremtésében, hogy környezetvédelmi előnyeik mellett gazdaságilag is egyre életképesebbek.
Nemcsak a fenntartható alternatívák terén jelentős az úttörő trendek hatása a fuvarozási
iparágra, hanem ezeket a jó üzletmenethez is alaposan figyelembe kell venni. A Scania a
fenntartható fuvarozási technológiák széles választékán dolgozik a fosszilis üzemanyagok
helyettesítése érdekében. A villamosítási terv kulcsfontosságú része ennek a stratégiának.
A villamosítás fontossága a fuvarozásban
Nils-Gunnar Vagstedt, aki a Scania villamosítási technológiával kapcsolatos kutatásait
vezeti, elmagyarázta, hogy mennyire fontos ez a trend globális értelemben.
"Először is, világszerte egyre nagyobb figyelmet kap a villamosítás és ennek
környezetvédelmi előnyei, beleértve az akár nulla szén-dioxid-lábnyomot, a járművek
csendesebb működését és a nulla részecskekibocsátást. Az elektromos járművek
használatával nemcsak a károsanyag-kibocsátás csökkenthető, hanem, döntően, az
energiafogyasztás is számottevően mérsékelhető."
Amiért a fuvarozási iparág felkarolja a villamosítást
Számos hajtóerő áll napjainkban a fuvarozási ágazat villamosítása mögött, és habár a
hosszú távú fuvarozás kissé az ágazat többi területe mögött jár ebben, elkezdett gyorsan
felzárkózni, így egyre több bioüzemanyaggal működő hibrid és teljesen elektromos jármű
jelenik meg a piacon. Ebben a Scania vezető szerepet játszik.
A fuvarozási ágazatban tapasztalható gyors változások egyik oka az, hogy az elektromos
járművek gazdaságilag egyre életképesebbé válnak saját fejlődésük révén, így már nincs
szükségük külön támogatásokra, mint korábban volt a technológia korai fejlesztési
fázisaiban.
"Amikor az üzemeltetés gazdaságossága és a társadalom legfontosabb célkitűzését jelentő
kisebb környezeti hatás összhangban áll egymással, akkor nagyon egyszerűvé válik a
legjobb megoldást választani, és ezt az iparág jelenlegi technológiai modelljének
összeomlása követi majd" – magyarázta Vagstedt.
Továbbra is az infrastruktúra és az akkumulátorok jelentik a villamosítás korlátait
Úgy tűnik, hogy az akkumulátorok és az infrastruktúra jelentik a legnagyobb, még
megoldásra váró kihívásokat a járművek villamosítása felé vezető úton. Még
mindkét téren jelentős fejlesztésekre van szükség, mielőtt készen állnak arra, hogy
tömegesen támogathassanak teljesen elektromos járműveket, valamint a különféle hibrid
változatokkal is van még munka, amelyek szintén akkumulátorokat igényelnek, ám
manapság jóval elterjedtebbek.
Vagstedt és csapata a Scaniánál tisztában van azzal, hogy még sok a tennivaló.
"Már mindenféle méretű járműhöz nagy az akkumulátorok iránti igény, és még mindig csak e
technológia alkalmazásának korai fázisában járunk. Jó irányban haladunk, és gyorsan, de
még több fenntartható akkumulátor kifejlesztése szükséges. Ezeknek hosszabb
élettartamúaknak és nagyobb energiasűrűségűeknek kell lenniük, míg a költségeiknek
csökkenniük kell. Iparági szinten biztosítanunk kell, hogy a nyersanyagok forrása, az
energiaigényes gyártás és az akkumulátorok újrahasznosítása idővel mind fenntartható
legyen."
Továbbra is kérdéseket vet fel az akkumulátorok hálózatról való töltésének technológiája;
nemcsak a Scania, hanem az egész iparág számára.
"Azok a villamosítási megoldások, amelyekkel foglalkozunk, szorosan összefüggnek a
töltőrendszerekkel és a töltési stratégiákkal. Ezért az akkumulátorokat és a töltőrendszereket
együttesen kell nézni a teljes infrastruktúra részeként."
A Scania megközelítése, hogy fenntartható fuvarozási megoldásokat kínál, ennek egyik
pillére pedig annak biztosítása, hogy ezek a lehető leginkább energiahatékonyak legyenek. A
villamosítás esetében ez a lehető legkevesebb akkumulátor használatát jelenti egy adott
fuvarozási megoldáshoz, kiegészítve a töltések miatti megállások optimalizálásával vagy
menet közbeni töltéssel, mint ahogyan az elektromos autópályán már láthatjuk.
Nem az a kérdés, hogy a villamosítás elkezdődik-e, hanem az, hogy mikor.
(logsped)
2018.01.29.