Logisztika
     Spedició, Fuvar.
     eTudakozók
     Térszerkezet
     Kapcsolódók
     Közlekedés
     Információs társ.
     Vállalat
     Minőségbiztosítás
     EU
     Egyéb



Veszélyes áru szállítás telematikai rendszerrel

Kapcsolódó oldal:  



Veszélyes áru szállítás telematikai rendszerrel

Veszélyes áru szállításnál - megfelelő riasztó berendezések alkalmazásával - a környezeti katasztrófák, sok esetben megelőzhetők.

Számos olyan esetről hallani, hogy a közúti szállítmányozás során súlyosan mérgező anyagok jutnak a környezetbe, mert a veszélyes árut szállító kamion megsérül vagy szivárog a tartály. Legyen szó robbanóanyagról, maró folyadékról, vagy különböző típusú gázokról, a veszélyes áruk szállítása mindig kockázatos feladat. Az ilyen természetű rakományok esetében létfontosságú a teljes szállítási lánc szigorú ellenőrzése, hiszen a legkisebb figyelmetlenség vagy egy későn észlelt hiba is katasztrófához vezethet. A WebEye Magyarország tapasztalatai szerint a megfelelő riasztó berendezések alkalmazásával azonban a tragédia sok esetben megelőzhető.

Azokat az anyagokat nevezzük veszélyes árunak, amelyek tűz- és robbanásveszélyesek lehetnek, illetve egészségkárosító tulajdonsággal bírnak. A veszélyes áruk közúti szállítását az ADR nevű uniós egyezmény szabályozza, amely a veszélyes anyagokra, a szállításra és a szállítóeszközökre vonatkozó részletes előírásokat is tartalmazza. A hazánkban is érvényes szabályozás kétévente frissül annak érdekében, hogy a veszélyes anyagok tárolása és szállítása mindig a legkorszerűbb eljárás szerint történjen.

"Az ADR kilenc különböző veszélyes áru osztályt különböztet meg, és ezek mindegyike speciális szállítmányozási feltételeket igényel. Más-más tartályra van szükség a gázok, folyadékok, a gyúlékony és fertőző anyagok szállításához, és minden esetben alapszabály, hogy semmi esetre sem kerülhetnek ki a környezetbe. Veszélyes áru fuvarozása esetén fokozottan kell ügyelni a szállítás környezeti feltételeire is. Arra érzékeny anyagoknál problémát jelenthet a túlzott fény- és hőhatás, a páratartalom, és a gépjármű rezgése is. Gázok esetében folyamatosan figyelni kell a szelepek nyomását, de a folyékony halmazállapotú anyagoknál is nagyon fontos a szivárgás megakadályozása. Ezért lényeges, hogy ezeket a paramétereket folyamatosan monitorozza a szállító, így egyből kiderüljön, ha eltérés mutatkozik az adatokban és baj esetén rögtön intézkedhessen a sofőr."- hívta fel a figyelmet Bagossy Tamás, a WebEye Magyarország szakértője.

Az intelligens közlekedési rendszerek térnyerésével az informatika minden eddiginél jobban integrálható a szállítmányozási feladatokba és ennek fokozott jelentősége van a veszélyes áruk szállításánál. A korszerű telematikai megoldások a járművek helyzetén és sebességén kívül ma már olyan érzékenységű problémákat is jelezni tudnak, amiket egy személy gyakran csak későn venne észre. "Sajnos előfordul, hogy a tartálykocsi szivárgását a sofőr csak a következő megállóban észleli, amikor már túl késő. A valós idejű telematikai adatgyűjtés erre a problémára kínálhat megoldást, hiszen bármely apró eltérés estén azonnal riaszt."- mondta el a szakértő.

Míg egyéb fuvarfeladatok során egy figyelmetlenség a megbízó és megbízott számára okozhat főleg anyagi természetű károkat, a veszélyes áru nem megfelelő kezelése akár súlyos természeti katasztrófához is vezethet. Lényegesen nagyobb felelősséggel jár tehát az ilyen rakományok fuvarozása, így nem véletlen, hogy a veszélyes árut szállító sofőröknek rendszeres oktatásokon és felkészítő tanfolyamokon kell részt venniük.

Szegedi István, a Szegedi Trans Kft. vezetője elmondta: "Évek óta foglalkozunk veszélyes áru szállítmányozásával és a tapasztalataink azt mutatják, hogy számos esetben bizonyult hasznosnak a közlekedésinformatikai rendszerek használata. Néhány éve előfordult, hogy altatógázt szállítmányoztunk, és a fuvar teljesítése után a partnerünk jelezte felénk, hogy nem érkezett meg az áru. Egy ilyen szállítmány eltűnése komoly problémát jelentene. Visszanaplóztuk a GPS-el gyűjtött adatokat és világosan kiderült, hogy rendben átadtuk a rakományt, tehát a mi részünkről nem történt mulasztás. Ezeket az adatokat a partner is elfogadta. Mivel a veszélyes áruk szállításánál minden közreműködő személy teljes felelősséggel bír az őt érintő területen, nagyon fontos, hogy a szabályok betartása mellett ilyen módon is biztosítsuk a zavartalan működésünket."

"A sofőröknek kiemelt szerepe van a folyamatban, hiszen ők azok, akik órákat utaznak a különböző veszélyes anyagokkal. Minden sofőrünk ADR vizsgával rendelkezik, ez feltétele a veszélyes áru szállítmányozásának. Így a felmerülő nehézségeket szakszerűen tudják kezelni. Mivel az ADR kétévente frissül, a sofőrjeink is rendszeres továbbképzéseken vesznek részt. Legutóbb például most, 2013. január elsején változott a szabályozás. "- tette hozzá. (logsped)

2013.01.10.