Logisztika
     Spedició, Fuvar.
     eTudakozók
     Térszerkezet
     Kapcsolódók
     Közlekedés
     Információs társ.
     Vállalat
     Minőségbiztosítás
     EU
     Egyéb



Vámeljárás, Vám

Kapcsolódó oldal:  



Fontos  









Több mint százszorosára nőhet az e-kereskedelemhez kapcsolódó vámeljárások száma Magyarországon, miután egy európai uniós rendelet értelmében 2021-től az unión kívüli országokból érkező, kis értékű csomagok után is adófizetési kötelezettség keletkezik.
(logsped)
2019.05.03.

Az új Európai Uniós Vámkódex keretében bevezetésre kerül az Engedélyezett Gazdálkodó (AEO, Authorized Economic Operator) státusz a régión belüli árumozgások biztonságának fokozása érdekében.
(logsped)
2017.01.13.

Az EY nemzetközi tanácsadó cég közleményében ismerteti: május 1-jén életbe lép az új uniós vámkódex, valamint annak uniós és nemzeti végrehajtási szabályai. Az EU vámterületén vámkezelést végző vállalatoknak nagymértékű változásra kell felkészülniük. (MTI)
(logsped)
2016.04.21.
Megszavazta az új, uniós szabályoknak megfelelő vámkódexet az Országgyűlés, amely május elsejétől érvényes - tájékoztatta a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) szerdán az MTI-t.
(logsped)
2016.03.30
A Ferihegyi repülőtér utasforgalmat ellenőrző vámhivatalában mostantól bankkártyával is kifizethető a vám.   
(stop)
2007.11.16.
július 1-jén bevezetik az elektronikus kiviteli vámeljárást

A vám- és pénzügyőrség július 1-jén bevezeti az elektronikus kiviteli vámeljárást, ami jelentősen gyorsítja az áruk mozgását, és növeli a magyar vállalkozások nemzetközi versenyképességét.

Az ECS/AES (Kiviteli Ellenőrző Rendszer/Automatizált Kiviteli Rendszer) feladata a kiviteli vámeljárásokban érintett különböző szereplők - gazdálkodók, vámhatóság, egyéb kormányzati szervek - közötti on-line elektronikus üzenetcserén alapuló kommunikációjának biztosítása, amely segítségével az egyes eljárási mozzanatok gyorsabbá, biztonságosabbá és könnyebben ellenőrizhetővé válnak.

Magyarországon az ECS első fázisát - kiviteli vámhivatali funkcióban kísérletként 4 fővámhivatalban - 2007. március 1-jén vezették be, ezt 2007. április 25-től terjesztették ki az összes fővámhivatalra. Az elektronikus kiviteli vámeljárás kiterjesztése az összes hivatalra július 1-jétől biztosítja általánosan a kiviteli árunyilatkozat adatok elektronikus benyújtását az elfogadott exportőrök számára a vámhatósági regisztrációs kötelezettség teljesítése után. Az elektronikus vámkezelés bevezetésének harmadik lépcsőjében, 2009. július 1-jétől alakítják ki a lehetőségét az import eljárásokhoz kapcsolódó árunyilatkozatok adatainak tagállamok közötti on-line átadásához. (VG)
(logsped)

2007.06.27
Elektronikus Vám-ügyintézés az interneten

A 2005. november 1-jén hatályba lépett, a közigazgatási hatósági eljárás és szolgáltatás általános szabályairól szóló 2004. évi CXL. törvény szerint lehetőség nyílt a vám- és pénzügyőrség hatáskörébe tartozó egyes közigazgatási hatósági ügyeinek elektronikus ügyintézésére.
Az on-line vámszolgáltatásnak ma már egyre nagyobb a jeletősége


Vám az interneten

A figyelmes internet olvasók a banki honlapok között böngészve észrevehették, hogy a Raiffeisen Bank kis- és középvállalkozásoknak dedikált aloldalán szerepel a VÁM On-line elnevezésű szolgáltatás, az OTP Banknál az OTP Vámpénztári rendszere, az UniCredit Bank oldalán a nagyvállalatok fizetési forgalommal foglalkozó aloldalán pedig a Vámlekérdező Rendszer.

Miért és mire jó?

Jellegéből fakadóan a külkereskedelemmel foglalkozó vállalkozók, vállalkozások számára bizonyulhat igen hasznosnak az internetes vám-szolgáltatás. A Vám- és Pénzügyőrség Országos Parancsnoksága (VPOP), a Magyar Államkincstár (MÁK), illetve az egyes bankok között létrejött megállapodás alapján az egyes vállalkozások vámbefizetései lekérdezhetővé válnak az interneten keresztül.

Ennek nagy előnye, hogy a VPOP a sikeres lekérdezés esetén, a vámbefizetéseket teljesítettnek tekinti, tehát a vámköteles árut azonnal ki lehet adni. Így tehát lényegesen egyszerűbbé, s ami talán még fontosabb lehet, gyorsabbá válik a levámolt áruk kiadása.

A következőkre lehet benyújtani a fizetési megbízást: vámok, vámeljárás keretében megfizetendő adók, illetve díjak. Ilyen lehet például a vám, a jövedéki adó, a regisztrációs adó, az import áfa.

Hogyan?

A bankok kizárólag azon vámfizetésekre vonatkozóan garantálják a lekérdezés megjelenítését (vagyis a VPOP lekérdezését), amelyeknél az átutalási megbízás közlemény rovatában feltüntették a vámhatározat számát (14 karakter hosszú), és az úgynevezett VPID számot ("leánykori" nevén vámazonosító szám, 12 karakter hosszú).

Az egyes átutalási formákra vonatkozó külön kitöltési útmutatók az egyes bankok honlapján találhatóak meg.

Mennyiért?

A vámokra, adókra, díjakra az egyes bankoknál kell fizetési megbízást benyújtani. Ezeket meghatározott csatornákon keresztül tehetik meg a vállalkozások. Hagyományos módon lehetőség nyílik papíralapon, formanyomtatvány kitöltésével indítani átutalást folyószámláról, akinek sok ideje van bankfiókban is teljesítheti vámbefizetéseit. Az elektronikus átutalási, fizetési megbízási lehetőségek köre már szélesebb.

Az OTP Banknál a vámtartozás megfizetése az OTP Vámpénztári rendszerén keresztül a papíralapú, illetve készpénzes módszeren kívül 3 módon történhet meg. A náluk vezetett folyószámla terhére indított elektronikus átutaláson kívül lehetőség nyílik bármely, nemzetközi, és egyéb a bank által kibocsátott bankkártya használatára is.

Ami egyedülálló terméknek számít, az az OTP Vámkártya. A kártyát kizárólag Magyarországon, OTP fiókban, vagy az OTP által üzemeltetett Automata Vámpénztári Rendszer hálózatában lehet használni. A Vámpénztári szolgáltatás jutaléka az aktuális kondíciós lista szerint 0,25 %, de minimum 320 forint tételenként. Az eseti igazolás kiadása darabonként 1 000 forintba kerül.

A kártya csak elektronikus úton használható fel, és kizárólag a vámeljárás során megfizetendő díjak, adók, vámok megfizetésére. A 3 évig érvényes kártya éves díja 0 forint, a limit alapértelmezésben a limit a számlaegyenleg mértéke.

A Raiffeisen Banknál telefaxon is lehetséges vámfizetési megbízást benyújtani. Elektronikus csatornának minősül a Raiffeisen Expressz, DirektNet, és a MultiCash. Maga a VÁM On-line szolgáltatás díjmentes, a kapcsolódó átutalások, illetve igazolások után az ügyféllel egyeztetett és aláírt díjtáblázatban feltüntetett értéket számítják fel. Eseti igazolás kiadása 2 500 forintba kerül tételenként.

Az UniCredit Banknál a tranzakciókért felszámított díjon felül az aktuális kondíciós lista szerint a vámhivatal felé indított átutalás megbízások azonnali internetes lekérdezésének biztosítása 50 forintba kerül lekérdezésenként. A vámpénztári befizetésért a jutalék 0,2 %, minimum 500 forint. (PC)
(logsped)

2007.02.12.
Változások a vámeljárásban szeptembertől

A vám- és pénzügyőrség közleménye szerint az egyes pénzügyi törvények módosítása megváltoztatta az általános forgalmi adóról (áfa), illetve a közösségi vámjog végrehajtásáról szóló rendelkezéseket. Az új nemzeti szabályozással lehetőség nyílik a vámkezelés időtartamának lerövidítésére.

Megváltoznak a Magyarországon végzett ún. "vám- és adójogi szabad forgalomba bocsátás adómentes szállítással egy másik tagállamba" vámkezelési tétel alkalmazásának nemzeti adóra vonatkozó szabályai is szeptember 1-jével. Így ha Magyarországon nyilvántartásba nem vett, külföldi adóalany kéri a vámkezelést, akkor az adó biztosítása érdekében import adójogi megbízottat kell igénybe vennie. Ekkor valószínűsíteni kell, hogy az importáló a behozott terméket az áfatörvény szerint adómentesen értékesíti, illetve a harmadik országból behozott árura az áfa összegének erejéig - egyes kivételektől eltekintve - adóbiztosítékot kell nyújtani.

Változás lesz továbbá, hogy az importőr a szabad forgalomba bocsátásról szóló határozat közlésének napjától számított 30 napon belül az importált terméket másik tagállamba, igazoltan ki kell szállítania vagy szállíttatnia. A határidő leteltét követő 15 napon belül pedig mindezt igazolnia kell a vámhatóságnak. Ellenkező esetben a vámhatóság az adóbiztosítékot nem szabadítja fel, és határozattal megállapítja az adót.

Régóta húzódó kérdés megoldására tesz pontot a szeptember 1-jével hatályba lépő, a közösségi vámjog végrehajtásának részletes szabályairól szóló PM rendelet módosítása. Ez szabályozza, hogy egyszerűsített eljárásban, milyen módon vehet részt a közvetlen képviselő. A rendeletmódosítás lehetőséget nyit a helyi vámeljárási engedéllyel rendelkező gazdálkodó, közvetlen képviselőként való eljárására. Ezáltal a helyi vámkezelési engedély szabad forgalomba bocsátási és kiviteli vámeljárásokra is kiterjeszthető lesz.

A módosítások harmadik köre a vámáru-nyilatkozat ellenőrzés nélküli elfogadására vonatkozó lehetőség biztosításának egységes alkalmazására terjed ki. Erről a vámeljárások helyszíne szerinti vámhivatalok előzetes minősítés alapján döntenek, így az ügyfélnek nem kell végigvárnia az árunyilatkozat ellenőrzését, hanem a fizetendő vámtartozás, adók és díjak megfizetése vagy biztosítása után, az áru azonnal kiadható.

Eddig a "gyors" vámkezelésre, elsősorban a közösségi vámjog mellett engedélyezett, egyszerűsített vámkezelési eljárásokban volt lehetőség. Ezzel a nemzeti szabályozással már a normál eljárásban is jelentősen lerövidülhet a vámkezelés időtartama. (origo)
(logsped)

2006.08.07.