Forgalomba állt a MÁV Csoport által megvásárolt utolsó két TRAXX villamos mozdony is.
Ezáltal a korszerű, kétáramrendszerű mozdonyokból már a teljes 25 darabos sorozat szolgálatot teljesít, amely révén idén mintegy 350 millió forintnyi energiaköltséget takaríthat meg a nemzeti vasúttársaság.
A 25 darab kétáramnemű villamos mozdony üzembe állítása lehetővé teszi a határon túli, emelt sebességű minőségi távolsági személyvonatok, valamint tehervonatok továbbítását mozdonycsere nélkül, magas rendelkezésre állás mellett - mindez jelentős lépés a MÁV Csoport vontatási leányvállalata, a MÁV-TRAKCIÓ Zrt. gördülőállományának megújítása során.
A TRAXX mozdonyok a régebbi mozdonyokkal összevetve alacsonyabb üzemeltetési költségeik révén jelentősen költséghatékonyabban üzemelnek. A fajlagosan kedvezőbb üzemeltetési költség részben az alacsonyabb fogyasztásnak is köszönhető: a TRAXX mozdonyok intenzívebb gyorsítóképességük révén összességében takarékosabb üzeműek, továbbá fékezéskor a keletkező elektromos energiát a felsővezeték-hálózatba táplálják vissza.
A mozdonybeszerzés fontosságát mutatja, hogy a MÁV-START személyszállító vonatai több mint 50 százalékban mozdonyos vontatással közlekednek, a villamos üzem részaránya pedig 85 százalék. Az új mozdonyok révén lényegesen csökkennek a fajlagos, kilométerre vetített karbantartási költségek is, mivel futásteljesítményük két nagyjavítás között lényegesen nagyobb a régebbi típusú mozdonyokénál.
A korszerű kétáramrendszerű villamos mozdonyok - nemzetközi forgalomban, a szükséges hatósági engedélyekkel - alkalmasak a határokon átmenő vonatok továbbítására is. Sokcélú felhasználhatóságuk révén versenyképesebb szolgáltatás ellátását teszik lehetővé a MÁV-TRAKCIÓ Zrt. részére, mind a vasúti személyszállítás, mind az árufuvarozás tekintetében.
A TRAXX mozdonyok 2011 júniusától folyamatosan álltak forgalomba. Először Budapest-Miskolc, Budapest-Püspökladány, Budapest-Sopron viszonylatban. Az elmúlt időszakban a TRAXX-ok egyik kiemelt vontatási feladata a kör IC-k (Budapest-Debrecen-Nyíregyháza-Miskolc-Budapest) továbbítása. E szegmensben az új mozdonyok csak 2011 decemberében több mint 50 ezer kilométert futottak,
beváltva a hozzájuk fűzött elvárásokat, mivel az állomány gerincét adó V43-as sorozatnál átlagosan 24,9 %-kal kevesebb villamos energiát fogyasztottak.
A TRAXX mozdonyok jelenleg már Békéscsabán át Kürtösre, Székesfehérváron át Szombathelyre, valamint Debrecenen át Záhonyba is továbbítanak menetrend szerinti vonatokat.
A TRAXX-ok elsősorban IC- és gyorsvonatokat továbbítanak, de emellett személyvonatokat és tehervonatokat is. Tehervonatokkal legfőképpen Eperjeske-átrakó-Dunaújváros között közlekednek. A mozdonyok darabonkénti átlagos futásteljesítménye havi 22 500 km, a 25 darabból álló flotta ez idáig összesen több mint 2,8 millió kilométert tett meg.
(logsped)
2012.03.10.