Bemutatkozott a Budapest Airport (BA) új utasbiztonsági rendszere. Az emúlt héten Dimitrios Gatsonis, a BA vezérigazgató-helyettese, Leonov Péter a Malév vezérigazgatója, valamint Dúzs József dandártábornok, a Repülőtéri Rendőr Igazgatóság vezetője a sajtó előtt tesztelte a 900 millió forintért vásárolt berendezéseket.
Június 30-ig a BA üzembe állítja mind a tizenkét csúcstechnikájú röntgengépet, valamint az új mágneskapukat is, vagyis teljesen lecseréli a repülőtér utasbiztonsági rendszereit. Ezek használatával gyorsabbá és kényelmesebbé válnak az ellenőrzések, csökken a várakozási idő és tovább nő a biztonság.
A sajtótájékoztatón Dimitrios Gatsonis mutatta be az új kézipoggyász-átvilágító rendszer és a mágneskapu működését.
Az átvilágító berendezés elején és végén is hosszabb a poggyászszalag, vagyis a korábbi egy-két utas helyett egyszerre négyen használhatják mind a két végén. A gép automatikusan forgatja az egyszerre a rendszerben lévő 20 tálcát. A szalag végén pedig egy kamera ellenőrzi, hogy üres-e a tálca és addig nem engedi tovább, amíg akár egyetlen pénzérme maradt rajta.
A röntgengép kezelője két képernyőn, oldalról és felülről is látja a csomagot, amely segít abban, hogy tisztább képet kapjon annak tartalmáról. A berendezés az orvos diagnosztikában használt computer tomográfiához hasonlóan képes arra, hogy az atomsúly mellett az anyagok sűrűségét is megvizsgálja. A korábbi gépek például egy-egy tábla csokoládét ugyanolyan gyanúsnak véltek, mint a robbanószert, mert atomi szerkezetük nagyon hasonló, pedig eltérő a sűrűségük. A kevesebb hamis riasztás miatt az ellenőröknek ritkábban kell majd kinyittatniuk a csomagokat, vagyis felgyorsul a vizsgálat. A készülék automatikusan jelzi, ha gyanús csomagot észlel. Ezeket a táskákat a kezelő egyetlen gombnyomással külön szalagra tereli, így a "nem-tisztának" vélt csomag átvizsgálása nem tartja fel a sort.
Az új mágneskapuk jóval intelligensebbek az elődjeiknél. Míg a régi kapukon hat darab elektromos teret generáló adó-vevő volt, az újakon 20 darab található. Alacsonyabb hibaszázalékkal működnek és a kevesebb hamis riasztás gördülékenyebb, gyorsabb folyamatot eredményez. Ferihegy mágneskapui képesek a cipőben elrejtett, alacsony fémtömegű tárgyak felismerésére is, emellett működésüket nem zavarhatják meg külső hatások, mint pl. az épület fémszerkezete vagy a neon lámpák.
Európában jelenleg a Ferihegyen is használt rendszer számít a legfejlettebb technikának, hiszen a Smiths and Heimann cég modelljei tavaly kerültek forgalomba.
Dimitrios Gatsonis, a Budapest Airport vezérigazgató-helyettese elmondta: "Nagy figyelmet fordítunk arra, hogy még a nyári csúcs előtt a lehető legkényelmesebbé és gyorsabbá tegyük a biztonsági ellenőrzéseket utasaink számára. Az első repülőterek közé tartozunk, amelyek rendelkeznek ezzel a technikával és büszkék vagyunk rá, hogy hamarosan ilyen felszereléssel végezhetjük a munkánkat nap mint nap. Segítségével utasainknak kevesebb időt kell várakozással tölteniük."
Leonov Péter, a Malév vezérigazgatója hangsúlyozta: "Nagyra értékeljük, hogy a repülőtér vezetése a légitársaságok és utasaik érdekeit figyelembe véve a korábbi terveit felgyorsítva még a nyári csúcsforgalom előtt üzembe helyezi a 2A és 2B terminál új utasbiztonsági rendszereit. Reméljük, hogy ezek révén a biztonsági ellenőrzésnél csökkeni fog a várakozási idő és továbbra is a tőlünk megszokott pontossággal tudunk a nyári csúcsban is üzemelni."