Logisztika
     Spedició, Fuvarozás
     eTudakozók
     Térszerkezet
     Kapcsolódó területek
     Közlekedés
     Információs társadal.
     Vállalat
     Minőségbiztosítás
     EU
     Egyéb



Új Spanyol CAF villamosok érkeznek Budapestre

Kapcsolódó oldal:  



Új Spanyol CAF villamosok érkeznek Budapestre

Sikerrel zárult a Budapesti Közlekedési Központ villamos járműbeszerzése, a nyertes ajánlattevő, a spanyol CAF szállíthatja az új villamosokat Budapestre. (BKK)

A Közbeszerzési Döntőbizottság megerősítette a Budapesti Közlekedési Központ villamos járműbeszerzéssel kapcsolatos álláspontját, miszerint a másik ajánlattevő, a Škoda ajánlata érvénytelen.

A közbeszerzés lezárultával ismét új, alacsonypadlós, elejétől végéig hosszában átjárható, nyáron légkondicionált, télen fűtött utasterű villamosok érkezhetnek a Fővárosba és ezzel párhuzamosan elkezdődik a legöregebb, 40-45 éves, elavult, kényelmetlen villamosok selejtezése. A beruházást az Európai Unió Kohéziós Alapja, a Magyar Kormány és a Fővárosi Önkormányzat finanszírozza. A tervek szerint még a héten aláírjuk a szerződést.



2015-től újra vadonatúj villamosok Budapesten

A járműbeszerzés eredményeként a 37 villamosból álló flotta első járművei 2015-ben érkezhetnek meg a fővárosba. A Fővárosi Önkormányzat közlekedésszervezőjeként BKK kétféle hosszúságú villamost szerez be: 25 darab 34 méteres és 12 darab 56 méteres szerelvényt, mely mintegy 44,1 milliárd forintos beruházást jelent a város közösségi közlekedési rendszerében.

A rövidebb, 34 méteres villamosok a jelenleg - döntően európai uniós forrásból - megújuló 3-as vonalra, valamint a 2014 tavaszától kiépülő Budai Fonódó villamoshálózatra, azaz az Óbuda és Újbuda között 2015-től közlekedő 19-es és 61-es vonalra fognak kerülni, melynek során a Batthyány tér és a Margit híd között épül új pálya, illetve megújul a mai 17-es vonal pályája, valamint átépül a Lánchíd budai hídfője alatti villamosalagút.

A nagyobb, a mai Combino villamosoknál is valamivel hosszabb 56 méteres szerelvények az ugyancsak jelenleg döntően európai uniós forrásból megújuló és a Rákóczi hídon át a Fehérvári útig közlekedő 1-es vonalra fognak kerülni. Az infrastrukturális beruházásoknak és az új járműveknek köszönhetően Budapest számos fontos vonalán válik akadálymentessé a villamossal nyújtott közösségi közlekedési szolgáltatás.

2015-től újra vadonatúj villamosok Budapesten

A villamosok érkezése Budapestre:

- 2015 szeptember: az első 34 méteres villamos érkezése Budapestre
- 2016 március: az első 56 méteres villamos érkezése Budapestre
- 2016 május: a 37., utolsó villamos érkezése Budapestre

A szerződés lehetőséget biztosít további 87 villamos szállítására is: újabb forrás rendelkezésre állása esetén összesen akár 124 vadonatúj villamos állhat forgalomba 2020-ig Budapesten. A további 87 darab lehet vegyesen rövid és hosszú jármű is, valamint lehetőség van ezen belül 20, felsővezeték nélküli üzemre alkalmas jármű vásárlására is, mely a 2-es villamos tervezett rekonstrukciója kapcsán merülhet fel. A szerződés értéke így összesen mintegy 111 milliárd Ft. Az opcionálisan lehívható további darabszám lehetővé teszi az elöregedett budapesti villamosállomány nagyarányú megfiatalítását azonos típusú, modern alacsonypadlós járművekkel. A most zárult beszerzési eljárásnak köszönhetően ebben az évtizedben alapjaiban újulhat meg a budapesti villamosflotta: eredeti céljának megfelelően gyors, kényelmes, a közúti forgalomtól a lehető legtöbb helyen elkülönítve közlekedő, nagykapacitású, halk járművek segítségével reneszánszát élheti a közösségi közlekedésen belül is az egyik leginkább környezetbarát szolgáltatás.

A beruházást az Európai Unió Kohéziós Alapja, a Magyar Kormány és a Fővárosi Önkormányzat finanszírozza.

A járművek főbb jellemzői

Az új járművek teljes hosszban alacsonypadlósak, utasterükben hosszanti lejtők nem lesznek, ami segíti az utasok közlekedését és kényelmesebbé teszi a villamosok használatát. További előnyös műszaki megoldás, hogy az utastérben nincsenek "lábtartó dobogón" elhelyezett utasülések, így minden ülőhely kényelmesen használható. A budapesti járműveket a BKK előírásának megfelelően két hosszváltozatban szállítja le a gyártó. A rövid változat 34,2 méter hosszú és 200 fő a szállítási kapacitása, amiből 46 lesz ülőhely. A hosszú változat 55,9 méter hosszú és 345 fő szállítására alkalmas, amiből 81 ülőhely. Szélességük egységesen 2,4 méter.

A jármű utastere nyáron légkondicionált, télen fűtött, valamint kamerákkal is fel lesz szerelve, mindamellett, hogy a FUTÁR-ba is integrálva lesz a járműfedélzeti utastájékoztató rendszer.

A Budapesten forgalomba kerülő CAF Urbos3 villamosok azonos típuscsaládba tartoznak az Európa számos városában (Granada, Zaragoza, Málaga, Besancon, Belgrád, Nantes) már használatban lévő járművekkel. Idehaza Debrecenben is ilyen villamosok beszerzése mellett döntött a DKV, melyek nemrég álltak forgalomba a 2-es villamos vonalán. A spanyol villamosok a próbafutásokat ott kifogástalanul teljesítették és 2014. február végén átadták az első 13 járművet, melyeket az utazóközönség nagy megelégedéssel vehetett birtokba.

Hosszú évek után ismét új villamosok érkezhetnek a Fővárosba és ezzel párhuzamosan elkezdhető a legöregebb, 40-45 éves, elavult, kényelmetlen villamosok leselejtezése. Az új járműveket a BKV fogja üzemeltetni. (logsped)

2014.03.04.