Árammal és napelemmel működő motorvonatot helyeztek üzembe Királyrét és Kismaros között, a Királyréti Erdei Vasút 120. születésnapján. (MTI)
A cél egy olyan motorkocsi kialakítása volt, amely kevés energiával és kis környezeti terheléssel üzemeltethető.
Az Ipoly Erdő Zrt. közönségkapcsolati vezetője korábban elmondta: a magyar mérnökök által kifejlesztett és Magyarországon gyártott prototípus mérföldkő lehet a kisvasutazásban, mert az eddig is környezetbarát tömegközlekedésnek számító erdei vasutazás ezzel a motorkocsival zéró helyi szennyezőanyag-kibocsátóvá válik.
MTI Fotó: Marjai János
Lengyel László Zoltán közölte: a fejlesztés célja egy olyan motorkocsi kialakítása volt, amely természetvédelmi területen a lehető legkevesebb energiával és a lehető legkisebb környezeti terheléssel üzemeltethető.
A megoldást egy olyan aszinkronmotor-meghajtású jármű jelentette, amelynél a szükséges hajtóenergiát - a külső hálózatról is tölthető akkumulátorokon kívül - a tetőre szerelt nagyméretű, korszerű napelemek biztosítják, de a hegyi pályán közlekedő kisvonat a működése során visszatáplálja a rendszerbe a lejtmenetkor fékezéssel keletkezett energiát, valamint az elfogyasztott energia egy részét is, ezzel fedezve a jármű napi villamosenergia-szükségletét, még borongós időben is.
(logsped)
2013.05.05.