Logisztika
     Spedició, Fuvar.
     eTudakozók
     Térszerkezet
     Kapcsolódók
     Közlekedés
     Információs társ.
     Vállalat
     Minőségbiztosítás
     EU
     Egyéb



Számítógép

Kapcsolódó oldal:  




Számítógép-kezelői tanfolyam




1. Alapfogalmak

Mottó: Számítógéppel könnyedén elvégezhetőek azok a feladatok, amelyek nem lennének, ha nem lenne számítógép..

A tanfolyamunk célja, hogy a számítógép kezelését könnyítse meg, illetve kedvet csináljon a használatához. Nem célunk komoly programozói ismeretek megtanítása, ezért minden érdeklődőt arra bíztatunk, hogy bátran tartson velünk. Ne vegye el senki kedvét a kicsit fölöslegesnek tűnő és a legnagyobb igyekezetünk ellenére is száraz bevezetés, mert ez szükséges a megalapozott felhasználói tudáshoz.

Kezdetben a számítógépet javarészt nagymennyiségű számolási feladat gyors elvégzésére használták, napjainkban inkább az információ feldolgozása és tárolása a számítógép hálózatok fő feladata. A számítógépekkel kapcsolatos tudományágat, ezért a kezdetben számítástechnikának nevezték, ma informatikának, illetve információ technológiának (IT) nevezik..

Az információ alapegysége a bit, mely alkalmas az igen/nem, igaz/hamis, van/nincs, 1/0 tárolására..

A bit értéke=1, jelentése:.

- igaz.
- igen.
- van.
- 1.

A bit értéke=0, jelentése:.

- hamis
- nem
- nincs
- 0

Valamennyi dokumentum, kép, zene, stb., amit a számítógépen látunk/hallunk, bitek sorozatából áll. A könnyebb kezelhetőség érdekében csoportosítjuk az információt különböző mennyiségi egységek felhasználásával, ahogyan ezt pl. a súlymértéknél is tesszük (gramm, dekagramm, kilogramm, stb.)..

1 byte = 8 bit
A byte alkalmas egy karakter tárolására, karakter lehet betű, szám, szimbólum, stb..

1Kb (kilobyte) = 1024 byte (1024 egyenlő 2 a 10. hatványon, a bit 0 és 1 értéke miatt használjuk a kettes számrendszert, de ez már messzire vezet..).

1Mb (megabyte) = 1024 Kb
1Gb (gigabyte) = 1024 Mb
Megtanultuk mérni az információ mennyiségét. A következő kérdés:.

Hol tároljuk és mivel dolgozzuk fel?.

Az információ feldolgozását a számítógép processzora végzi, ezt központi feldolgozó egységnek (Central Processing Unit - CPU) nevezik. Ennek fő jellemzője a sebesség, ma egy jó gépben minimum egy Intel Pentium IV 2,2 GMHz-es (másodpercenként 2200millió művelet!!!) processzor van. A processzorral szoros kapcsolatban van a számítógép memóriája (RAM, ROM) jellemzője a gyors beolvasás, kiírás. Jelenleg 128-512 Mb a jellemző méret.

Információt bejuttatni a számítógépbe bementi (input) eszközökkel tudunk:.

- floppy (hajlékony lemez) 1,44Mb kapacitású
- pedrive (64 - 1 MB)
- winchester (merev lemez) 10-80Gb kapacitású a jelenleg használatban lévők többsége
- CD Rom 650Mb, illetve 700Mb
- Billentyűzet
- Scanner, ez az eszköz a fénymásolóhoz hasonlít, de a kép nem papíron, hanem a számítógép memóriájában jelenik meg.
- Mikrofon
- Érintő képernyő.

Információt kinyerni a számítógépből a kimeneti (output) eszközök segítségével tudunk:.

- Monitor (A monitorhoz még szükséges egy videokártya is. Átlagos otthoni felhasználásra 16Mb videomemóriával rendelkező típust érdemes venni.)
- Floppy
- Winchester
- CD (CD író vagy CD újraíró segítségével),DVD
- Nyomtató (Átlagos felhasználást figyelembe véve otthoni használatra tintasugarasat, munkahelyi használatra lézernyomtatót érdemes venni)
- Hangszóró
Következő alkalommal a számítógép operációs rendszerével foglalkozunk, azon belül a Microsoft Windows operációs rendszerrel. Szívesen várjuk kérdéseiket, melyekre lehetőségeinkhez mérten válaszolunk.

2. Microsoft Windows     Vissza a lap tetejére >>>

Előző alkalommal szó esett az információ útjáról és csoportosításáról. Az információt szoktuk tartalom szerint is csoportosítani, az így kapott egységet fájlnak nevezzük.

Néhány fontosabb fájltípus a teljesség igénye nélkül:

1. szöveges:

1.1. txt - egyszerűbb szöveg pl.: egyszerű feljegyzés
1.2. doc - Microsoft Word dokumentum pl.: levél
1.3. xls - Microsoft Excel táblázat pl.: költségkimutatás

2. kép (az átlagos mai gépeken gyakorlatilag fényképminőségű)

2.1. bmp - Windows bitmap (a viszonylag nagy fájlméret miatt nem gazdaságos)
2.2. jpg - Tömörített kép (a tömörítés adatvesztéssel jár, de általában nem észrevehető)
2.3. gif - Ennek a képtípusnak a háttere lehet átlátszó (transzparens gif), valamint lehet mozgókép is (animált gif)

3. futtatható állomány

3.1. exe - programfájl pl.: word.exe
3.2. com - parancsfájl (egyszerűbb, kisméretű programfájl)
3.3. bat - kötegelt parancsállomány (egymás után több parancs képes végrehajtani, automatizált feladatok végrehajtására alkalmazzuk)

A fájlnév végén lévő három karakter (kiterjesztés) utal a fájl típusára pl.: kiskutya.jpg egy kiskutyát ábrázoló kép, Egy szép tavaszi nap.doc egy szép tavaszi napról szóló Word dokumetnum

Megjegyzés: A Microsoft Windows 95 operációs rendszerben és a fejlettebb változataiban a fájlnév 256 karakteres lehet és tartalmazhat ékezetes betűt, szóközt. Régebbi operációs rendszerekben csak 8 karakter lehetett a fájlnév, ékezetes betű és szóköz nélkül.

Az összetartozó fájlokat - a könnyebb rendszerezés érdekében - mappákban (könyvtárakban) tároljuk, a mappák tartalmazhatnak almappákat is.

Egy lehetséges mappa szerkezet:

1. levelek
1.1. érkezett
1.1.1. első érkezett levél
1.1.2. második érkezett levél
1.1.3. ..
1.2. küldött
1.2.1. első küldött levél
1.2.2. második küldött levél
1.2.3. ..
2. Szerződések
2.1. Első cég
2.1.1. első szerződés
2.1.2. ..
2.2. Második cég
2.2.1. Első szerződés
2.2.2. ..

Az operációs rendszer tartja a kapcsolatot a gép és a felhasználó között, segítségével oldhatjuk meg a fájlok tárolását és futtatását.



A képen a Microsoft Windows operációs rendszer egyik lehetséges kinézetét láthatjuk.

A fájlokat kis képek formájában látjuk, ezeket ikonoknak nevezzük.

A Windows képernyő fő részei:

- Asztal: Hasonlatosan a dolgozóasztalhoz minden rajta helyezkedik el. A mellékelt képen feketére színezett rész.

- Tálca: A képernyő alján található csík, rajta helyezkedik el a Start gomb. Megtalálhatóak még szintén itt egyes gyakran használt programoknak az ikonjai, valamint az éppen futó/állandóan futó programok ikonjai és - beállítástól függően - a pontos idő. Általában szürke színű, a mellékelt képen barnás színezetű.

- Start gomb: A Windows főmenüje jön elő, amennyiben az egér bal gombjával egyet kattintunk rá. Jobb egérgombbal kattintva egy kisebb menü jön elő, amely néhány fontosabb program elérésében segít.

A tálca leírásakor burkoltan utaltunk rá, hogy a Windows képes egyszerre több programot is futtatni. Ez egy nagy előrelépés a korábbi operációs rendszerekhez képest, mert lényegesebben könnyebbé és gyorsabbá teszi a munkát. Egyszerre dolgozhatunk a Word-ben, az Excel-ben és még közben az Interneten is száguldozhatunk, e-mail-eket küldhetünk és fogadhatunk.

Következő alkalommal elkezdjük a fő részek részletezését, foglalkozunk a Windows személyre szabásával.

3. Microsoft Windows testre szabás

Az asztal egy üres területén (ahol nincs ikon) a jobb egérgombbal egyet kattintva előjön egy menü, melynek "Tulajdonságok" menüpontjára kattintva a megjelenő ablakban beállíthatjuk a különböző elemek színét, a hátteret, a képernyőkímélőt, a képernyő felbontását.

A tálca egy üres területén a jobb egérgombbal kattintva és a tulajdonságok menüpontot kiválasztva, beállíthatjuk, hogy folyamatosan lássuk a tálcát vagy csak akkor, ha az egeret a képernyő aljára húzzuk. Itt állíthatjuk be azt is, hogy megjelenjen-e az óra a tálca jobb szélén.

Ablak kezelés

Ablak mozgatása:

Címsor mozgatásával: az egérkurzort (általában egy kis nyíl) az ablak tetején lévő színes csíkra állítjuk, a bal egérgomb folyamatos nyomva tartásával mozgatjuk az egeret.

Ablak méretezése:

Teljes képernyő: dupla kattintás a címsorra, még egyszer dupla kattintás eredeti méret

Az Ablak jobb felső sarkában lévő gombok jelentése:

- Kis méret: Az ablak a tálcára kerül.
- Teljes méret- eredeti méret: Kétfunkciós gomb, jelentése értelemszerűen változik.
- Bezárás: Bezárja az ablakot, amennyiben az ablakban egy program futott pl.: Word, akkor ez egyben a program futásának befejezését is jelenti.

A START menü kivonatos tartalma:

Leállítás

- Leállítás
- Újraindítás
- újraindítás MS-DOS módban (egyes régebbi programok igénylik)
- készenlét

Futtatás

- használni kívánt program kiválasztása- tallózás-, nevének beírása, lefele nyílmegnyomásával a legutoljára futtatott programok listája jelenik meg/

Keresés

- fájl név vagy tartalom szerint történő keresése
Dokumentumok

Az utoljára megnyitott dokumentumok listája, bal egérgombbal a kívánt dokumentumra kattintva egyből megtekinthetjük, szerkeszthetjük
Programok:

- kellékek:

számológép: egyszerű és tudományos
rajzolóprogram
jegyzettömb:
egyszerű szövegszerkesztő.

Fontosabb ikonok:

- Saját gép: A számítógépben található lemezeket, hálózat lemezeket és a hozzá csatlakoztatott nyomtatókat találhatjuk meg ebben az ablakban.
- Lomtár: A törölt állományok gyűjtőhelye, ha innen törlünk, az véglegesen elvész(!!!).

Intéző:

Az Intéző egy fájlkezelő program. Segítségével hozhatunk létre, másolhatunk, mozgathatunk, törölhetünk fájlokat, mappákat.
Az Intézőt a Startgombon a jobb egérgomb megnyomásával megjelenő menüben az "Intéző" menüpont kiválasztásával indíthatjuk el.



Az Intéző két fő részből áll: Az Intéző baloldali ablakában található a számítógépen elérhető lemezek és azok mappáinak, almappáinak listája (Mappaszerkezet). Mappa tartalmának megtekintéséhez vigyük az egeret a kívánt mappa ikonjára, a bal egérgomb megnyomásával a jobb oldali ablakban láthatjuk a választott mappa tartalmát.

Új mappa vagy fájl létrehozása:

Az aktuális mappában (Intéző jobb oldali ablak) egy üres helyre kattintva, a megjelenő menüben az egér bal gombjával kattintsunk az "Új" menüpontra, a megjelenő almenüben válasszuk ki a "mappa" vagy a kívánt fájltípus menüpontot.

Mappa vagy fájl törlése:

Bal egérgombbal egyet kattintunk a törölni kívánt fájlra vagy mappára megnyomjuk a delete gombot, a törölt fájl/mappa a lomtárba kerül.
Törlés másik lehetséges módja: jobb egérgombbal a törölni kívánt mappára vagy fájlra kattintva kiválasztjuk a törlés menüpontot.

Fájl/mappa másolása:

- megkeressük a másolni kívánt fájlt v. mappát
- Jobb egérgombbal rákattintunk, kiválasztjuk a másolás menüpontot
- A bal oldali ablakban megkeressük azt a mappát ahova másolni szeretnénk,
- Ráállunk az egérrel és megnyomjuk egyszer a bal gombot.
- Jobb oldali ablakon egy üres területen a jobb egérgombbal egyszer kattintunk és kiválasztjuk a beillesztés menüpontot

Fájl/mappa mozgatása:

Gyakorlatilag a másolással megegyező műveletsor, egyetlen kivétel az, hogy a másolás helyett a kivágás menüpontot választjuk.

Különbség másolás és mozgatás között:

Másolás esetén a fájl vagy mappa megmarad az eredeti helyén is, ezzel szemben mozgatáskor csak az új helyen lesz elérhető a művelet elvégzése után.

4. Microsoft Word

A Microsoft Word (továbbiakban: Word) a jelenleg forgalomban lévő szövegszerkesztők közül az egyik legelterjedtebb, Magyarországon még azt is megkockáztathatjuk, hogy a legelterjedtebb. Ez nem véletlen, mert komoly tudású és relatíve könnyen kezelhető.



A Word megfelel a manapság alapkövetelménynek számító WYSIWYG módszernek - What you see is what you get - Azt kapsz, amit látsz, már a képernyőn úgy néz ki a dokumentum, ahogyan az a nyomtatás után a papíron látható lesz. A WYSIWYG ejtése haladó felhasználók számára Vizi Gizi

A legfontosabb dolog, amit a Word használata során tudnunk kell a mentés, nagyon kellemetlen, ha egy hosszú dokumentum áramszünet vagy egyéb ok miatt elvész. Született is erre egy vicces mondás: A Word elszáll, az írás megmarad. A Word angol szó, jelentése: szó.


A Word angol szó, jelentése: szó.

Fontos különbség az írógéppel és az egyszerűbb szövegszerkesztőkkel szemben, hogy a Word-ben a sorok végén nem kell sort emelnünk, azaz nem kell megnyomnunk az Enter billentyűt. Enter-t csak új bekezdésnél, illetve felsorolásnál kell nyomnunk.

Új dokumentum létrehozása

Új dokumentumot a "Fájl" menü "Új dokumentum" menüpontja vagy a menüsor alatti gombok közül balról az első, fehér lapot ábrázoló nyomógomb megnyomása segítségével tudunk létrehozni. Különbség a két megoldás között az, hogyha a fájl menüből választjuk az új dokumentumot, akkor a Word előre gyártott sablonokat ajánl fel segítségül. Ez nagymértékben meggyorsíthatja a munkánkat bizonyos esetekben pl.: önéletrajz írása.

A Ctrl + O billentyűkombináció megnyomása egyenértékű a fehér lapot ábrázoló gomb megnyomásával.

Dokumentum mentése

Több megoldás létezik, a legegyszerűbb a menüsor alatti gombsorban a balról a harmadik - floppy lemezt ábrázoló - gomb megnyomása. Első mentés esetén megkérdezi a Word a dokumentum nevét és a mentés helyét. Későbbi mentések során már nem kérdezi meg a nevet és a helyet, hanem az első beállítást tekinti mérvadónak, ha a néven vagy a helyen változtatni akarunk, akkor a fájl menü "Mentés másként.." menüpontját válasszuk.

Dokumentum mentésének másik módja a fájl menü "Mentés" menüpontjának kiválasztásával történhet.

A legkényelmesebb és a leggyorsabb megoldás a mentésre a Ctrl + S billentyűkombináció megnyomása. Tapasztalt Word felhasználó félpercenként megismétli ezt a műveletet, fő a bizalom!

Létező dokumentum megnyitása

Fájl menü "Megnyitás" menüpont.

Gombsorban balról a második - sárga mappát ábrázoló - gomb megnyomása.

Ctrl + O billentyűkombináció megnyomása.

Szöveg kijelölése

Előfordulhat, hogy egy szövegrésszel valamilyen műveletet kívánunk elvégezni pl.: formázni, ekkor ki kell jelölnünk a szövegrészt.

Szöveg kijelölése billentyűzet segítségével: A Shift billentyű nyomvatartásával egyidőben nyomjuk meg a kurzormozgató billentyűk valamelyikét: Home, End, Page Up, Page Down vagy a kurzor mozgató nyilak.

Szöveg kijelölése egér segítségével: Az egér balgombjának lenyomva tartása közben mozgassuk az egeret a kijelölni kívánt szövegrész felett.

Teljes dokumentum kijelölése :Ctrl + Shift + O Pl.: vágólapon keresztül átmásoljuk a teljes dokumentumot egy másik dokumentumba. Ezzel jelentősen csökkentjük a fájlméretet, mert az új dokumentumban már nem tárolja a Word a művelet-visszavonási információkat. A műveletek visszavonásának lehetősége nagyon praktikus funkció, de nagyon megnöveli a fájl méretét és a dokumentum végleges változatának elkészülte után már nincs szükségünk a művelet visszavonás lehetőségre.

Helyesírás ellenőrzés

Gépelés közben feltűnhet, hogy néha a Word piros hullámos vonallal aláhúz bizonyos szavakat. Ez azt jelenti, hogy olyan szót írtunk le, amit nem ismer. Komoly szótárral rendelkezik, de nem minden esetben van igaza. Az egérrel az aláhúzott szóra állva, a jobb egérgombot megnyomva megnézhetjük, hogy mit javasol az általunk írt szó helyett, illetve felvehetjük a szót a szótárába, hogy a későbbiekben már ne jelezze hibás szónak.

A helyesírás funkció az elgépelések gyors megtalálásához nyújt nagy segítséget.

Az "eszközök" menü "nyelv" almenüjében a "nyelv megadása" menüpontban állíthatjuk be, hogy mely nyel helyesírási szabályai szerint ellenőrizzen.

A piros hullámvonalas aláhúzás mellet a Word használ zöld hullámvonalas aláhúzást is. Ez nem nyelvtani, hanem nyelvhelyességi hibát jelent pl.: vesszőhiba, szóismétlés. Nincs mindig igaza, de érdemes elgondolkozni rajta.

5. Formázás

Betűtípus

A formázás egyik legfontosabb része. Egyszerűbb feladatokat a gombsor alatti eszközsor segítségével is elvégezhetünk:

- betűtípus kiválasztása
- betűméret beállítása
- betű megvastagítása: F gomb
- betű dőlt betűvé alakítása: D gomb
- betű aláhúzása: A gomb
Komolyabb formázási feladatokat a "Formátum" menü "Betűtípus" menüpontjának kiválasztásával tehetünk meg.

Bekezdés

Az FDA gombok mellett lévő vízszintes vonalakat ábrázoló gombok segítségével tudjuk a bekezdésünket jobbra-, balra-, középre- igazíthatjuk, illetve kiválaszthatjuk a teljes sorkiegyenlítést.

Komolyabb formázási lehetőségeket a "Formátum" menü "Bekezdés" menüpontjában találunk.

Következő alkalommal tovább folytatjuk a formázással és az egyéb lehetőségekkel kapcsolatos ismerkedést.

Felsorolás és számozás

Egyszerűen kezdhetünk felsorolást a Word-ben, mindössze annyit kell tennünk, hogy gondolatjellel kezdjük a sort: - . Amikor befejeztük az első felsorolási pontot, akkor Enter-t nyomunk, mely hatására a Word automatikusan felsorolássá alakítja a bekezdést és minden következő sor elé kirakja a gondolatjelt.

Sima felsorolás:

- sima felsorolás első pontja
- sima felsorolás második pontja
- ...
- sima felsorolás n. pontja
Amennyiben számozott felsorolást szeretnénk, akkor a sort kezdjük egy római egyessel, ami után pontot teszünk: 1.
Utána ugyanaz a teendő, mint az egyszerű felsorolásnál, azaz az első pontot végén megnyomjuk az Enter-t és a Word automatikusan a 2. ponttal folytatja a felsorolást.

Számozott felsorolás:

1. számozott felsorolás 1. pontja
2. számozott felsorolás 2. pontja
3. számozott felsorolás 3. pontja
4. számozott felsorolás 4. pontja

Előfordulhat, hogy a fent említett két lehetőség kevésnek bizonyul, ekkor a "Formátum" menü felsorolás és számozás menüpontját kiválasztva rengeteg egyéb beállítás közül választhatjuk ki a nekünk tetszőt. Többek között itt állíthatjuk be, hogy többszintű felsorolásunk legyen, ami egy nagyon fontos és praktikus lehetőség.

Többszintű felsorolás:

1. gyümölcs
1.1. dinnye
1.1.1. görögdinnye
1.1.2. sárgadinnye
1.2. alma
2. állat

Módosított sima felsorolás:

. alma
. körte
. banán
. narancs

Táblázatok

Táblázatszerkesztésre az igazi nagyágyú a Microsoft Excel, de egyszerűbb táblázatok készítéséhez tökéletesen elegendő a Word által nyújtott lehetőség.

Érdemes megjegyezni, hogy a táblázat funkciót nem csak azért használjuk, hogy konkrét táblázatot illesszünk be a dokumentumunkba, hanem speciális formázási igények esetén is pl.: Hivatalos levél fejlécét úgy szeretnénk kialakítani, hogy az első néhány sor egyszerre legyen jobbra és balra is igazítva:

Hókuszpókusz Bt.
2345 Magicland, Nagyerdő u. 1.
Tel.: 1234-5678
Abrakadabra Rt.
3456 Merlin, Nagyváros krt. 1.
Tel.: 2345-6789


Táblázat beszúrása

A "Táblázat" menü "Táblázat beszúrása" menüpontja segítségével.

Itt megadhatjuk a sorok és az oszlopok számát pl.: a fenti táblázatunknak egy sora és két oszlopa van.

A "Formátum" menü "Szegély és mintázat" menüpontjában a formázási lehetőségek tömegével találkozunk, érdemes kipróbálni. Ne feledkezzünk meg a hatókör beállításáról, itt adhatjuk meg, hogy a beállítások csak az adott cellára, vagy az egész táblázatra legyenek érvényesek.

Beszúrás

Ezen menü segítségével sok hasznos kiegészítővel gazdagíthatjuk Word dokumentumunkat: kép, tartalomjegyzék, lábjegyzet, oldalszám, dátum..

Viszonylag egyszerűen hajthatunk végre beszúrást, ezért csak az oldalszámot és a dátumot nézzük meg részletesebben.

Megjegyzés: Tartalomjegyzék beszúrása, akkor sikerülhet jól, ha a dokumentumunk címeit, alcímeit Címsorként formázzuk. Ezt legegyszerűbben a "Fájl" menü alatti második sorban található lenyíló "menü" segítségével tehetjük meg (a Normál felirat melletti lefelé mutató háromszöget megnyomva választhatjuk ki a kívánt stílust: Címsor1, címsor2, címsor3,…)

Oldalszám

"Beszúrás" menü "Oldalszámok" menüpont.

Hosszabb dokumentumok esetén létfontosságú, de rövidebb dokumentumok esetén is elegáns megoldás az oldalszámozás. Beállítható itt a szám elhelyezkedése: alul, felül, jobbra, balra, középre, illetve a formátuma: arab szám, római szám, kisbetű, nagybetű...

Dátum

"Beszúrás" menü, "Dátum és idő" menüpont.

Felmerülhet a kérdés, hogy erre miért van szükség? Két okot is felhozhatunk, ami miatt jó, hogy ezt is tudja a Word:

- Kényelmes
- Beállítható automatikus frissítés, mely esetben mindig az aznapi dátumot helyettesíti be a Word

Élőfej és élőláb

"Nézet" menü, "Élőfej és élőláb" menüpont.

Hivatalos dokumentum készítése esetén nyújt nagy segítséget. Ezen funkció használatával tudunk céges papírt készíteni könnyen és gyorsan pl.: Az élőfejbe írjuk a cég nevét, az élőlábba a cég címét.

Oldalbeállítás

"Fájl" menü, "Oldalbeállítás" menüpont.

A sok lehetőség közül a margók beállítása illetve az írásirány beállítása lehet az első körben a legfontosabb.

A margók alapértelmezésben jó helyen vannak, de előfordulhat, hogy speciális dokumentumot készítünk, ami indokolttá teszi, hogy kisebb vagy nagyobb margót adjunk meg.

Az írásirány így elsőre valószínűleg nem túl sokat mond, de ha a papírméret fülre kattintva meglátjuk, hogy mit is takar ez a szó - álló, illetve fekvő - papír, akkor rájövünk, hogy ez egy hasznos funkció.

Nyomtatási kép

"Fájl" menü, "Nyomtatási kép" menüpont.

Segítségével megállapíthatjuk, hogy az elkészült dokumentumunk igényel-e még formázást.

Nyomtatás

"Fájl" menü, "Nyomtatás" menüpont.

Kiválaszthatjuk, hogy melyik nyomtatóra akarunk nyomtatni, amennyiben több is van (ez főleg munkahelyen érdekes, ahol van hálózat).

Megadhatjuk, hogy minden oldalt, az aktuális oldalt, az általunk választott oldalakat vagy csak a kijelölt szöveget kívánjuk nyomtatni.

6. Billentyűkombinációk használata

A teljesség igénye nélkül néhány gyakrabban használt billentyűkombináció:

- Ctrl+X
kivágás
- Ctrl+C
másolás
- Ctrl+V
beillesztés
- Ctrl+Z
visszavonás
- Ctrl + S
mentés
- Ctrl + E
középre helyez
- Ctrl + F
félkövéren ír
- Ctrl + D
dőlt betűkkel ír
- Ctrl + A
aláhúz
- Ctrl + O
megnyitás /fájl/
- Ctrl + P
nyomtatás
- Ctrl + F4
bezárás
- Ctrl + F6
ablakok
- Alt Gr
billenytűk jobb alsó jelének használata
- Tabulátor
sorok, felsorolások egymás alá helyezése
- Home
sor elejére
- Ctrl +Home
szöveg elejére
- End
sor végére
- Ctrl +End
szöveg végére
- Page Up
egy lappal fel
- Page Down
egy lappal le
- Ctrl+Shift+0
teljes szöveg kijelölése


Vissza a lap tetejére >>>