FŐOLDAL
     Logisztika
    Logisztika
    Agrárlogisztika
    Inverzlogisztika
    Raktározás
    Anyagmozgatás,
    Csomagolás
    Logisztikai Szolgáltató  
    Központok
    Ipari Parkok
     Spedició, Fuvarozás
    Szállítmányozás  
    Szállítás, Fuvarozás
    Kombinált fuvarozás
    Expressz fuvarozás
    Fuvarbörze
    Fuvarbörze kínálat
    Közúti Érdekképviselet
     eTudakozók
    eFuvarinfo
    eSzolgáltatás
     Térszerkezet
    Régiók
    Kistérségek
    Önkormányzatok
     Kapcsolódó területek
    Ingatlan
    Pályázat
    Biztosítás
    Vám
    GPS
     Közlekedés
    Vasút
    Vasúti járművek
    Közút
    Hajózás
    Repülés
     Információs
         társadalom
    Információs társadalom
    eÜgyintézés
     Vállalat
    Vállalatirányítás
    Virtuális Vállalat
    PR
    Marketing
    Reklám
    Call Center, CRM
    eKereskedelem
    Kereskedelmi hálózat
    Franchise
    Piacterek
    Állás
    Távmunka
    Oktatás
     Minőségbiztosítás
    Minőségbiztosítás
    ISO 9000
    QS 9000
    ISO 14000
    TQM
    HACCP
    CMM
    TÜV
     EU
    Európai unió
     Egyéb
      Linkgyűjtemény menü
      Rendezvények
      Oldaltérkép

Sávos adózás START (PLUSZ, EXTRA) nál

Kapcsolódó oldal:
  


Sávos adózás START (PLUSZ, EXTRA) kártyával rendelkező foglalkoztatott esetén

A társasági adóról és az osztalékadóról szóló 1996. évi LXXXI. törvény (a továbbiakban: Tao. tv.) 19. § (3) bekezdés e) pontja a sávos adófizetés alkalmazásának egyik feltételeként rögzíti az adóévben bevallott járulék-minimum összegét, vagyis azt, hogy az adózó az adóévben legalább az adóév első napján érvényes minimálbér kétszeresének adóévre évesített összege és a foglalkoztatottak átlagos állományi létszáma (a továbbiakban: létszám) szorzatának megfelelő összegre valljon be nyugdíj- és egészségbiztosítási járulékot (a továbbiakban együtt: tb. járulék).

E járulék-minimum meghatározása során előírás, hogy a létszám – azon személyek (a nyugdíjas tagok) nélkül, akiknek a jövedelme alapján kizárólag egészségügyi szolgáltatási járulék-kötelezettség áll fenn – legyen legalább 1 fő, illetve, ha az adózó székhelye a külön kormányrendelet szerinti kedvezményezett kistérség, település valamelyikében van, akkor a kétszeres szorzó helyett a minimálbér évesített összegével kell számolni.

A létszámnak a START (PLUSZ, EXTRA) kártyával rendelkező foglalkoztatottak is a részét képezik. Az adózónak ugyan e személyek után – a pályakezdő fiatalok, az ötven év feletti munkanélküliek, valamint a gyermek gondozását, illetve a családtag ápolását követően munkát keresők foglalkoztatásának elősegítéséről, továbbá az ösztöndíjas foglalkoztatásról szóló 2004. évi CXXIII. törvény (a továbbiakban: Start-törvény) 4/A. §, 5. §, illetve 7. §-ában foglaltakra figyelemmel – 29%-os tb. járulékot nem kell fizetnie, illetve bevallania, de az őt megillető kedvezmény meghatározott részét az adóhatóság elszámolja nyugdíj- és egészségbiztosítási járulék címén a Nyugdíj-, illetve az Egészségbiztosítási Alap javára.

A START és a START PLUSZ kártyával rendelkező személy foglalkoztatása esetén az adózó

a)mentesül a tételes egészségügyi hozzájárulás alól, és

b) a 3%-os munkaadói járulék és a 29%-os tb. járulék együttes összege helyett a foglalkoztatás első évében a bruttó munkabér 15%-ának, második évében 25%-ának megfelelő összeget fizet.

A b) pontban meghatározott kedvezmény a START kártyával foglalkoztatott alap- és középfokú végzettséggel rendelkező vagy végzettséggel nem rendelkező pályakezdő fiatal esetében legfeljebb a minimálbér másfélszeres, felsőfokú végzettségű pályakezdő fiatal esetében a minimálbér kétszeres összegének megfelelő, a START PLUSZ kártyával foglalkoztatott személy esetében legfeljebb a minimálbér kétszeresének megfelelő járulékalap erejéig érvényesíthető; e felett pedig – bármely esetben – az általános szabályok szerinti, 29%-os tb. járulék-kötelezettség áll fenn.

A START EXTRA kártyával rendelkező személy foglalkoztatása esetén az adózó mentesül a tételes egészségügyi hozzájárulás, továbbá a foglalkoztatás első évében a 3%-os munkaadói járulék, valamint a 29%-os tb. járulék megfizetése alól, a második évben pedig ez utóbbiak együttes összege helyett a foglalkoztatott bruttó munkabére 15%-ának megfelelő fizetési kötelezettség terheli. E kedvezmény – a foglalkoztatás első két évében – legfeljebb a minimálbér kétszeresének megfelelő járulékalap erejéig érvényesíthető, az azt meghaladó munkabér tekintetében az általános (29%-os) tb. járulékfizetési szabályokat kell alkalmazni.

A Start-törvény 4/A. § (3) bekezdésében, 5. § (6) bekezdésében és 7. § (2) bekezdésében foglaltak figyelembevételével az adózó által – a kedvezmény szerint – teljesített összeget az állami adóhatóság a 3%-os munkaadói járulék és a 29%-os tb. járulék összegének egymáshoz viszonyított aránya alapján számolja el a Munkaerőpiaci Alap, a Nyugdíjbiztosítási Alap, illetve az Egészségbiztosítási Alap javára. Ez azt jelenti, hogy az adózónak a START (PLUSZ, EXTRA) kártyával rendelkező személy foglalkoztatása esetén a 15%-os, illetve a 25%-os kötelezettségének a 3%-os munkaadói járuléknak megfelelő összeg nélküli részét kell bevallott tb. járuléknak tekintenie. E szerint 15%-os fizetési kötelezettségnél a bevallott összeg (15/32x29 = 13,59% és 13,59% / 15%) 90,6%-a, 25%-os fizetési kötelezettségnél a bevallott összeg (25/32x29 = 22,66% és 22,66 / 25%) 90,6%-a minősül bevallott tb. járuléknak.

A leírtakra tekintettel az adózó a START (PLUSZ, EXTRA) kártyával rendelkező személy foglalkoztatása esetén akkor jogosult a sávos adófizetésre, ha – az egyéb feltételekre is figyelemmel – az adóévre általa bevallott tb. járulék eléri a járulék-minimum összegét, az ilyen személyek foglalkoztatása esetén a fenti számítás szerinti összeget is figyelembe véve. (APEH)

További információk:

APEH  

2008.07.23.

  Hírlevél kérés