Logisztika
     Spedició, Fuvar.
     eTudakozók
     Térszerkezet
     Kapcsolódók
     Közlekedés
     Információs társ.
     Vállalat
     Minőségbiztosítás
     EU
     Egyéb

Kapcsolódó oldal:  



A Stadler az utolsó FLIRT motorvonatot is átadta a MÁV-Startnak

Az utolsó FLIRT motorvonatot is átadta a gyártó és forgalomba állt az a 6+15 jármű, amelyről a MÁV-START tavaly nyáron írt alá szerződést a Stadler-rel.

A FLIRT-flottája így – a 2007 és 2010 között beszerzett 60 járművel és a 2013 óta, több ütemben megvásárolt 63 egységgel együtt – teljessé vált.

Óriási utat tett meg a MÁV-START! Nem csak a szó átvitt értelmében, de konkrétan is: a vasúttársaság fő büszkeségei közé tartozó FLIRT-flotta naponta átlagosan 56 ezer kilométert teljesít, azaz a 123 jármű a Föld egyenlítői kerületének csaknem másfélszeresét teszi meg minden nap.

Az első motorvonat 2007-es üzembeállásától 2016 novemberének végéig pedig összesen 111 millió kilométert futottak – csak viszonyításképpen: a nemzeti vasúttársaság motorvonatai ezzel elméletben a Naptól egészen a Vénusz bolygóig juthatnának el. Kevesebb mint két év, és elérhetik a 150 millió kilométeres össztávot, ami viszont a Nap és a Föld átlagos távolságának felel meg. Hogy jóval közelebbi példát említsünk: akár Tata vagy Siófok teljes lakosságát is egyszerre el tudnánk szállítani a 123 darab, 211 ülőhelyes FLIRT-tel.



A 123 FLIRT motorvonatra négy közbeszerzési eljárás során kapott megbízást a Stadler. Az első, 30+30 motorvonatra szóló szerződést 2006-ban írták alá a MÁV-val, illetve a MÁV-START-tal. Ezt 2013-ban követte a korábbival azonos műszaki tartalmú 42+6 darab motorvonat vásárlása; ennek közbeszerzését a MÁV-START és a GYSEV közös kiíróként hirdette meg.

További 6+15 korszerű alacsonypadlós villamos motorvonat beszerzésről tavaly júliusban írt alá szerződést a MÁV-START Zrt. és a Stadler Bussnang AG. Az egyenként 5,788 millió euróba kerülő járművek beszerzését a Közlekedési Operatív Program és az Integrált Közlekedésfejlesztési Operatív Program forrásaiból – 85 százalékban EU-s támogatásból – fedezte a vasúttársaság. A gyártó hat motorvonat leszállítását 2015 októberéig, tizenötét pedig 2016 decemberéig vállalta, és határidőre átadta az utolsót is a MÁV-START-nak, így az is forgalomba állhatott december elejétől, ezzel hozzájárulva a környezetbarát és fenntartható mobilitáshoz, a magyar vasúti kínálat színvonalának emeléséhez.



Csépke András, a MÁV-START Zrt. vezérigazgatója a mai projektátadó rendezvényen tartott beszédében úgy fogalmazott: „Nem elhanyagolható szempont, hogy a teljes FLIRT-flotta éves energiamegtakarítása meghaladja a 4,1 milliárd forintot, a motorvonatok megjelenése, gyorsasága és kényelmi szolgáltatásai pedig mind hozzájárultak arculatunk modernizálásához, szolgáltatásaink színvonalának emeléséhez és ahhoz, hogy az utasok szemében egyre vonzóbb alternatíva lett vonattal utazni.”

A pálya- és járműfelújítások, a kedvező menetrendi struktúra mellett az új motorvonatoknak is köszönhető, hogy idén 3 millióval sikerült növelni az utasszámot. Ugyanis valamennyi meglévő jármű igen népszerű az utasok körében: ahol ezek a motorvonatok közlekednek, ott jelentősen nőtt az utasszám. Budapest elővárosában a vonatok csaknem kétharmadát lehet FLIRT-ökből kiállítani, vagyis évente harmincnégymillió utazást, az éves utazások negyedét tudja a MÁV-START korszerű motorvonatokkal kiszolgálni.

Az új járművek érkezésének ráadásul nemcsak az agglomeráció utasai váltak a nyerteseivé, hanem az ország más területein utazók is, hiszen az elővárosban felszabaduló, jobb minőségű kocsikat át lehetett csoportosítani oda, ahol korábban idősebb, használt járművek jártak.

A motorvonat villamos visszatápláló fékberendezése segítségével az elővárosi közlekedésben a felvett energia 25-30%-át visszatáplálja a hálózatba, így a járművek – a kiemelkedő megbízhatóság mellett – a 2007 óta összesen megtett 111 millió kilométer alatt akár 20-30 milliárd forint értékű villamos energiát is megtakaríthattak a vasúttársaságnak.
(logsped)

2016.12.19.