Előrehaladott tárgyalások folynak a Ro-La – vasúti kamionszállítás – felélesztése érdekében, amely azután szűnt meg, hogy a magyar és az osztrák állam is megszüntette állami támogatását 2011-2012-ben.
(logsped)
2012 december 10-étől, a menetrendváltástól az Ökombi megszünteti a Kiskundorozsma és Wels között közlekedő Ro-La – Rollende Landstrasse, azaz gördülő országútat.
(logsped)
2011 június 19-én ismét elindult, a Budapest BILK-et az ausztriai Wels-szel összekötő RoLa (Rollende Landstrasse, a közúti szerelvények vasúti továbbítása) szolgáltatás.
(autóközlekedés)
2011.06.22.
Megmenekült a szegedi Ro-La
Szeged - Bulgária és Románia uniós csatlakozása után fennállt annak a veszélye, hogy teljesen megszűnik a Szeged-Wels vasúti kamionszállítás. A Gazdasági és Közlekedési Minisztérium 900 millió forintos támogatásának jóvoltából fellélegezhet a Ro-La: az olcsóbb viteldíj miatt továbbra is felgurulnak a szerelvényekre a kamionok.
Kamiononként 74 euróval olcsóbbak a Ro-La vonatjegyárak július 20-ától a Szeged-Wels útvonalon - az állami támogatásnak köszönhetően. A díjkedvezmény megmentette a gördülő országutat: az esztendő eddig eltelt időszakában húszezer kamion vasúti szállítását bonyolította le a Hungarokombi Kft. a kiskundorozsmai Ro-La terminálon keresztül.
Ennyi nehéz tehergépjármű egymás mögé állítva Szegedtől Hegyeshalomig összesen 366 kilométeres sort alkotna. A Ro-La szerelvények több mint félmillió tonnányi terheléstől mentesítették a hazai úthálózatot. - A kamionok vasúti szállításának a célja már az induláskor, 1992-ben az volt, hogy a nehéz tehergépjárműveket átemeljük Magyarországon, ezzel is tehermentesítve az úthálózatot. Az elmúlt években napi három-öt pár vonat közlekedett Ausztria felé, azonban Románia és Bulgária EU-s csatlakozásával új helyzet alakult ki. Ezen országok kamionosainak ugyanis már nem kell hatvanezer forintos útvonalengedélyt fizetniük. Ezért inkább az országúton szállítanak - vázolta fel a kialakult helyzetet Kiss Gyula, a MÁV Kombiterminál Kft. ügyvezető igazgatója.
A 900 millió forintos támogatási keret segítségével - azzal, hogy kamiononként 74 euróval csökkent a viteldíj a Szeged-Wels útvonalon - arra számítanak, hogy a román és bolgár fuvarozók is többen használják a terminált. Számítások szerint ugyanis a Ro-La kiesésével a közutakra terhelődő kamionforgalom évente 4,6 milliárd kárt okozott volna az országnak. - Szintén fontos lenne, hogy megállapodás szülessen arról, hogy Szeged és Nagylak között a 7,5 tonnánál nagyobb járműveknek ne kelljen 3000 forintos napi matricát fizetniük, amennyiben igazolják, hogy a Ro-La terminált használják - tette hozzá az ügyvezető igazgató.
Ha megépül nyugati elkerülő út, akkor a terminál bejárata is átkerül, így teljes mértékben kizárhatják a Szegeden átmenő kamionforgalmat, hiszen Röszke felől már most sem mennek be nehéz tehergépjárművek Szegedre.
Már nem torlódnak a Dorozsmai úton
Szeged-Wels viszonylatban jelenleg napi három szerelvény közlekedik. Ebből kettő osztrák, egy pedig magyar vasúti kocsikból áll. - A vonatok 23 kocsival közlekednek, azaz jelenleg, naponta átlagosan 130 kamiont szállítunk. A 174 kamion befogadására alkalmas, néhány évvel ezelőtt kibővített parkolónak köszönhetően már nem torlódnak a nagy járművek a Dorozsmai úton. A hétvégi kamionstop ideje alatt szintén itt várakozhatnak a teherautók - közölte Kovács Mária, a kiskundorozsmai terminál vezetője.
(DM)