Egy egyedülálló bemutató keretében a Scania önvezető tehergépkocsikat ismertetett két egymással együttműködő jármű révén. Ezt a technológiát kezdetben például bányákban és kikötőkben használják majd.
Vezető technológiabeszállítókkal és egyetemi intézetekkel együttműködve, valamint a svéd
innovációs ügynökség, a Vinnova támogatásával a Scania olyan önvezető tehergépkocsikat
fejlesztett ki, amelyek gépkocsivezetői beavatkozás nélkül tudnak üzemelni zárt területeken, majd
később az országutakon, illetve autópályákon is megjelenhetnek.
„Az önvezető tehergépkocsik annak a kirakónak az egyik darabját jelentik, amelynek
kifejlesztésén dolgozik a Scania a biztonságos, fenntartható és fosszilis energiahordozóktól
mentes közlekedési megoldások megteremtése érdekében”- mondta a Scania elnökvezérigazgatója,
Henrik Henriksson. „A részlegesen vagy teljesen önvezető járművek a
biztonságot és a termelékenységet egyaránt fokozzák. Továbbá egy automatizált tehergépkocsi
soha nem hajt túl gyorsan vagy agresszívan, és ritkábban kell megállnia pihenni, ami
természetesen növeli a rendelkezésre állást.”
Beépített intelligenciájuk segítségével ezek a tehergépkocsik képesek értelmezni a környezetüket,
amelyhez alkalmazkodni is tudnak, valamint előre meghatározott feladatokat is végrehajthatnak.
Az önvezető járművek már jelenleg is kifogástalanul teljesítenek a teszteken, azonban a
technológia csak néhány év múlva lesz kész a piaci bevezetésre.
Az önműködő közlekedési rendszerek ékes példái annak, ahogy a Scania a kihívásnak megfelelve
törekszik világszinten vezető szereplővé válni a fenntartható közlekedési megoldások terén. A cél
eléréséhez egyrészt a különböző termékek és szolgáltatások széles választékát kell kínálni,
másrészt más szervezetekkel is együtt kell működni.
A Scania a nehézkategóriás járművek szén-dioxid-kibocsátásának csökkentését célzó termékek
és szolgáltatások minden más gyártónál szélesebb választékát kínálja. Az Euro 6-os előírások
keretében a Scania alternatív üzemanyagokkal, mint például gázzal, bioetanollal és biodízellel
működő motorokat is gyárt. Továbbá a Scania minden Euro 6-os és Euro 5-ös tehergépkocsimotorja
tanúsítottan hidrogénezett növényi olajjal (HVO) is üzemelhet, ami akár 90 százalékkal
is csökkentheti a szén-dioxid-kibocsátást.
(logsped)
2016.06.03.