Kiugróan megnőtt az akkumulátorok iránti kereslet a hirtelen jött hideg miatt: az átlagos téli időszakhoz képest 450 százalékkal többre volt kereslet az ország egyik legnagyobb autóalkatrész kereskedőjének boltjaiban.
Bárdi Autó Zrt. adatai szerint a január 7-9-i hirtelen jött lehűlés napjaiban – amikor mínusz 20 fokot is mutatott a hőmérő – országszerte 3176 akkumulátort vásároltak náluk az autósok.
Az akkumulátorok esetleges meghibásodása nemcsak komoly kellemetlenséggel, hanem súlyos
kiadással is járhat. A lemerült akkumulátor miatti bonyodalmakra könnyen rámehet egy teljes munkanap,
nem beszélve az esteleges vontatás és mentés költségeiről, ami különösen a külföldi utak alkalmával,
például síeléskor lehet borsos. Ennek ellenére a Bárdi Autó tapasztalatai szerint a hazai autósok alig
fordítanak figyelmet a 3-5 év élettartamú akkumulátorokra, miközben alig egy hétvégi mozi árából
megúszható az esetleges súlyos veszteség.
Elsősorban azok a vezetők teszik ki magukat az aksi kapcsán kockázatnak, akik rendszeresen rövidebb
utakra mennek, s többször is megállnak, illetve újra elindulnak. Így például a taxisok és a városban lakó
úrvezetők érintettek. Az akkumulátor elsődleges feladata az indítás, amihez jelentős mennyiségű
indítóáramot vesz fel a kocsi. A néhány kilométeres utak – a gyermek iskolába hordása, a közeli
munkahelyre kocsikázás – azonban nem elegendőek az aksi visszatöltéséhez. Így a teljesítmény
folyamatosan csökken, a hidegben a feszültség is kisebb lesz, vagyis egyik napról a másikra
hatványozottan esik a hatásfok.
Számos praktika van arra, hogy megelőzzük a bosszantó meglepetéseket – jól felismerhető jelek
árulkodnak arról, ha az aksi a „végét járja”. Így a hosszabb indítózás, a motor lomha indulása azt sejteti:
a töltöttség nem megfelelő. Ilyen esetekben a megoldás lehet az aksi otthoni töltése, de ezzel is csínján
kell bánni. Az alkatrész kiszerelése számos problémát okozhat – motorvezérlő egység lebénulása –,
célszerűbb ezért a megelőzésre, rendszeres karbantartásra fókuszálni.
Ezért parkoláskor ne felejtsük
bekapcsolva a rádiót és a világítást – még a legapróbb izzók hosszabb működése is lemerüléshez
vezethet –, parkoljunk fűtött garázsban, ha tehetjük, csak az indítás után kapcsoljuk be a világítást,
illetve ne azonnal nyúljunk a légkondi vagy a fűtés gombjai után. Ezeken felül a jó minőségű olaj és
gyújtó-, izzító gyertyák is növelik az élettartamot.
A legjobb megoldás azonban a szervizes ellenőrzés, a kocsit ugyanis ősszel ugyanúgy fel kell készíteni
a télre, mint az otthonunk fűtőrendszerét. A pár ezer forintos beruházás pedig többszörösen visszahozza
az árát. A fél órás művelettel nemcsak az dőlhet el, hogy az akku kihúzza-e a telet, hanem más rejtett
hibákra is fény derülhet. Sok esetben ugyanis nem is az akkumulátor életkora, töltöttsége a probléma.
Lehetséges, hogy más alkatrészek – generátor, önindító, elektromos vezetékek – miatt merül az aksi,
vagy egy rosszul bekötött fogyasztó veszi igénybe. Azzal sem érdemes magunkat nyugtatni, hogy a
hirtelen fellépő gondot bikázással orvosoljuk, mivel ez mindig magában hordozza a zárlat veszélyét is.
A megfelelő akkumulátor kiválasztása esetén nem árt néhány szempontot figyelembe venni. A Bárdi
Autó azt ajánlja, csak olyan helyen vegyünk akkumulátort, ahol az alkatrészre járó egy év kötelező
garanciára is odafigyelnek: számlát, nyugtát adnak, valamint bélyegzővel érvényesítik a garanciát. Hiába
tűnik ugyanis újnak az aksi, az 5-8 hónap után már túltárolt lesz, az önkisülés miatt pedig esik a
hatásfoka. Nem árt a nagyobb indítóárammal bíró, igaz drágább darabokra áldozni, hiszen ezekkel
könnyebben indulnak az autók, ami élettartamukat is meghosszabbítja.
A start-stop rendszerrel ellátott újabb gépkocsik – amelyek automatikusan leállnak a kisebb várakozásokkor, így a piros lámpánál – pedig speciális aksit igényelnek a több indítás miatt, ezek EFB vagy AGM felirattal vannak ellátva.
(logsped)
2017.01.28.