Dinamikus növekedés indult a légi teherárú szállítás (air cargo) területén az év elején BudapestenBudapesten, ráadásul egyre újabb kapacitásokat kínálnak a magyar főváros repülőterén a légitársaságok. Hosszú évek stagnálása után a gazdasági fellendülés felszálló pályára állította a légi teheráru szállítást is, bár a Liszt Ferenc Nemzetközi
Repülőtér nemcsak a magyar gazdaság cargo-igényeit szolgálja ki.
2015 márciusában nem kevesebb, mint 10 %-al haladta meg a légi teheráru forgalom (air cargo)
az előző év hasonló időszakának adatait. Az abszolút számok is a fejlődés tényét támasztják alá:
a márciusban megmozgatott 8 300 tonna árú tömege rekordnak számít az elmúlt három év
adataival összehasonlítva. A budapesti repülőtér ideális cargo-központtá válhat, hiszen jelentős
fejlesztési potenciállal, kiváló közúti és vasúti összeköttetési lehetőséggel rendelkezik,
méghozzá úgy, hogy 20 európai ország érhető el a repülőtér közúti vonzáskörzetének számító
1000 kilométeres sugarú körben.
A cargo-forgalom fellendüléséhez az is hozzájárult, hogy számos új légitársaságot lehet igénybe
venni a nagy értékű áruk szállításához. Tavaly március óta például olyan mértékben nőt az azeri
Silk Way West légitársaság gépei iránt az igény, hogy a Boeing 767-300 típusú gépek helyett a
legújabb Boeing 747-8F típusú gépeket állították szolgálatba a Budapest-Baku útvonalon. A
naponta közlekedő Emirates-járat akár 12 tonnányi árut is képes elszállítani ún. belly cargo-ként,
azaz az utasszállító gép alsó rakterében. A török Turkish Cargo heti 2-ről háromra emelte
budapesti járatai számát, amiket általában Airbus A 310 illetve A 330-200 típusú gépekkel
teljesít.
A cargo-kínálatot bővíti az idén május elejétől induló heti négy Peking-Budapest Air
China járat, amelynek fedélzetén szintén járatonként akár 10 tonnányi áru is szállítható.
„Kitartóan dolgozunk azon, hogy egyre több cargo-légitársaság válassza Budapestet célpontjául,
hiszen a nagy nyugat-európai repülőterek túlzsúfoltak és egyre nehezebb szabad kapacitást
találni náluk.” – emlékeztetett René Droese, a Budapest Airport ingatlangazdálkodási igazgatója.
Hozzátette: „Budapesten minden feltétel adott ahhoz, hogy Közép-Európa vezető cargo-elosztó
repülőterét fejlesszük ki, hiszen egyre több gép landol nálunk a Távol-Keletről, ahová a magyar
elektronikai- és gyógyszeripar, a gépgyártás és más területek világszínvonalú termékeit szállítják
vissza. A „keleti nyitás” gazdasági útvonalai a budapesti repülőtéren keresztül vezetnek.”
Éppen a teheráru-elosztó szerep erősítését szolgálja az is, hogy a Budapest Airport cargofejlesztésért
felelős vezetői a héten részt vettek a müncheni Air Cargo Europe kiállításon és
szakmai vásáron, ahol a légi szállítmányozás 62 országból érkezett 2 050 kiállítója ad egymásnak
randevút. A kétévenként megrendezett müncheni szakmai fórumon 110 országból várnak
vendégeket. A Budapest Airport vezetői számos potenciális fuvarozóval folytattak
megbeszéléseket Münchenben.
(logsped)
2015.05.07.