Logisztika
     Spedició, Fuvar.
     eTudakozók
     Térszerkezet
     Kapcsolódók
     Közlekedés
     Információs társ.
     Vállalat
     Minőségbiztosítás
     EU
     Egyéb

Kapcsolódó oldal:  



Nosztalgia-repülés Budapest felett egy Li-2-es veterán repülőgéppel

Az idei Múzeumok Éjszakájának legnagyobb meglepetését a ferihegyi Aeropark, a Goldtimer Alapítvány és a Budapest Airport közös programja ígéri: 15 perces nosztalgia-repülést Budapest felett egy 1949-es építésű Li-2-es típusú veterán repülőgéppel.

És hogy még tovább lehessen fokozni a dolgot: az utasokat az Aeroparkból egy felújított Ikarus 55-ös típusú veterán busszal szállítják át a történelmi 1. Terminálra, ahonnan a Goldtimer Alapítvány Li-2-es nosztalgia-járatai indulnak.



És hogy még tovább lehessen fokozni a dolgot: az utasokat az Aeroparkból egy felújított Ikarus 55-ös típusú veterán busszal szállítják át a történelmi 1. Terminálra, ahonnan a Goldtimer Alapítvány Li-2-es nosztalgia-járatai indulnak.

Igazi időutazást kínál a Múzeumok éjszakáján a ferihegyi Aeropark: a Goldtimer Alapítvány 2001.-ben felújított Li-2 típusú gépével lehet 15 perces sétarepülésre menni Budapest felett a világ egyetlen, még működőképes ilyen gépével, amely ráadásul ma már az egyetlen még Malév-színekben közlekedő légijármű.

A jelentkezők a www.li-2.repterlatogatas.hu oldalon olvashatják el a feltételeket és az árakat. A különleges élményt csak fokozza, hogy az idei Múzeumok Éjszakájára elkészült egy Malév-festésű Ikarus 55-ös (farmotoros) veterán autóbusz, amiből öt darabot 1960-tól rövid ideig a repülőtéren belül is használtak (lásd. fotók). Ez a busz szállítja majd a Li-2-es utasait az Aeroparkból a Li-2-eshez az 1. termál előtti részre.

A Múzeumok Éjszakáján a történelmi 1. Terminál elől indul a Goldtimer Alapítvány Li-2-ese, hogy kb. 15-20 perces sétarepülést hajtson végre Budapest felett. A repülőgép 1949-ben készült az akkori Szovjetunió taskenti (Üzbegisztán) 4. sz repülőgépgyárában. A Li-2-es tulajdonképpen az 1936-ban az Egyesült Államokban forgalomba állított Douglas DC-3 Dakota (katonai változat C-47) licenc-változata, amelynek gyártását Borisz Liszunov orosz mérnök vezetésével indították el. Komoly mérnöki munkát jelentett a collos-alapú amerikai rendszerről átállni a metrikus rendszerre a gyártás során, új, orosz fejlesztésű motort párosítani az amerikai konstrukcióhoz és megerősíteni a futóműveket a nagyobb igénybevételhez, amit füves-havas-jeges orosz repülőterek jelentettek. Ráadásul az orosz gépeken a repülő jobboldalára került a rakodóajtó, míg az amerikai DC-3-asokba a bal oldalon lehet beszállni.

A világ egyik legjobban sikerült konstrukciójú gépéből összesen közel 20 000 darab épült, a Goldtimer Alapítvány HA-LIX lajstromjelű gépe először a Magyar Néphadsereg színeiben repült, majd 1958 és 1964 között a Malév-hoz került, ahonnan a belföldi repülések megszűnése után ismét a honvédségnek adták, végül 1974-ben Szolnokról vonult múzeumi pihenőre. A gépet repülésrajongók több ezer munkaórában állították helyre 2001-ben és 2002-ben kapta meg a légialkalmassági engedélyét. A 10 900 kg felszálló tömegű gépet két, egyenként 1000 LE teljesítményű AS-62IR típusú kilenchengeres csillagmotor emeli a levegőbe, ahol 220-260 km/h utazósebességgel akár 2 000 km-t is megtehet.

Az Ikarus 55-ös autóbusz igazi különlegesség, hiszen ebből, a javarészt távolsági buszjáratokra tervezett, 1953-ban konstruált buszból viszonylag kevés példány készült, később áttértek a két automata ajtós, szintén farmotoros/léghűtéses Ikarus 66-os modellre. Az egyik Ikarus 55-öst a Malév üzemeltette a repülőtéren, így most a külföldről visszaszerzett és felújított példány – a BKV értékmegőrzési programjának részeként és a Légiközlekedési Kulturális Központ szakmai támogatásával – most Malévos festést kapott és így rója a kilométereket.

A Múzeumok Éjszakáján az összes program központja és indulási helye az 2-es terminál melletti Aeropark repülőmúzeum, ahol neves magyar gépkapitányok mutatják be az éjszakai pilótafülkéket és földi kiszolgáló eszközöket. Lesz mentő-, tűzszerészeti, katasztrófavédelmi bemutató, repülőgép-szimulátor és autózás oldtimer repülőtéri járművekkel.

„Régóta szerettünk volna teljes nosztalgia-élményt kínálni a repülés és a repülőtér szerelmeseinek, az idei Múzeumok Éjszakájára végre minden összejött és egymás mellett láthatják és ki is próbálhatják az érdeklődők mind az Ikarusz 55-öst, mind a Li-2est.” mondta Somogyi-Tóth Gábor az Aeropark igazgatója. Hozzátette: „A nosztalgia-repülések mellett természetesen még egy sor izgalmas programot, egyebek mellett repülőtér-látogatásokat is kínálunk az érdeklődőknek, a gyerekek légiutas-kísérő tanfolyamon vehetnek részt, és lesznek pódiumbeszélgetések is a Múzeumok Éjszakáján.”
(logsped)

2016.06.10.