LogSped  
  LogSped LOGISZTIKA, SZÁLLÍTMÁNYOZÁS és FUVAROZÁS

FŐOLDAL
   Logisztika
    Logisztika
    Agrárlogisztika
    Inverzlogisztika
    Raktározás
    Anyagmozgatás,
    Csomagolás
    Logisztikai Szolgáltató  
    Központok
    Ipari Parkok
   Spedició, Fuvarozás
    Szállítmányozás  
    Szállítás, Fuvarozás
    Kombinált fuvarozás
    Expressz fuvarozás
    Fuvarbörze
    Fuvarbörze kínálat
    Közúti Érdekképviselet
   eTudakozók
    eFuvarinfo
    eSzolgáltatás
   Térszerkezet
    Régiók
    Kistérségek
    Önkormányzatok
   Kapcsolódó területek
    Ingatlan
    Pályázat
    Biztosítás
    Vám
    GPS
   Közlekedés
    Vasút
    Vasúti járművek
    Közút
    Hajózás
    Repülés
   Információs társadalom
    Információs társadalom
    eÜgyintézés
   Vállalat
    Vállalatirányítás
    Virtuális Vállalat
    PR
    Marketing
    Reklám
    Call Center, CRM
    eKereskedelem
    Kereskedelmi hálózat
    Franchise
    Piacterek
    Állás
    Távmunka
    Oktatás
   Minőségbiztosítás
    Minőségbiztosítás
    ISO 9000
    QS 9000
    ISO 14000
    TQM
    HACCP
    CMM
    TÜV
   EU
    Európai unió
   Egyéb
      Linkgyűjtemény menü
      Rendezvények
      Archívum
      Oldaltérkép

Mozdonyfedélzeti berendezés

eTarget hirdetés Hirdessen Ön is itt  
Kapcsolódó oldal:  
Vasút   

MÁV: Mozdonyfedélzeti berendezés, mozdonykövetés

A MÁV-TRAKCIÓ Zrt. a mozdonyokat - folyamatosan - valós idejű adatokat szolgáltató mozdonyfedélzeti berendezéssel látja el és igy a adatok digitális térképen is mejelenithetők.
Dr. Márkus Imre, a MÁV-TRAKCIÓ Zrt. vezérigazgatója, Márton Ferenc, a társaság működtetési vezérigazgató-helyettese és Rácz Imre vontatójármű menedzsment vezető mutatta be a MÁV-TRAKCIÓ Zrt. mozdonyfedélzeti berendezését, a rendszer alkalmazásának célját és előnyeit.


mozdonyfedélzeti berendezés
Mozdonyfedélzeti berendezés


A MÁV cégcsoporton belül a vonatok továbbítását, illetve a tolatást - szolgáltatási szerződések alapján - a MÁV-TRAKCIÓ Vasúti Vontatási Zrt. végzi. Magyarországon ma egy átlagos munkanapon mintegy 3.600 teher- és személyszállító vonat indul el és érkezik meg a célállomásra. A vonatok vontatásának megszervezése óriási feladat, különösen, hogy az információk eddig jórészt telefonon, illetve kézzel kitöltött, papíralapú dokumentumokon jutottak el egyik helyről a másikra. A MÁV-TRAKCIÓ Zrt. által elindított projektnek köszönhetően ez a helyzet változik meg gyökeresen: a most zajló fejlesztések nyomán egyszerűsödnek, átláthatóbbá válnak a vontatás-szolgáltatási folyamatok.

A mozdonyfedélzeti berendezés

A MÁV-TRAKCIÓ Zrt. célul tűzte ki a mozdonyok hatékonyabb felhasználását, a mozdonyvezetők hatékonyabb foglalkoztatását, valamint a mozdonyok által felhasznált vontatási energia mennyiségének csökkentését. A vontatási társaság ezen célok elérése érdekében indított fejlesztési projektet, amelynek keretében a mozdonyokat valós idejű adatokat szolgáltató mozdonyfedélzeti berendezéssel látja el. A berendezés legfontosabb célja a MÁV-TRAKCIÓ Zrt. igényeinek megfelelő műszaki adatok és egyéb információk előállítása és elektronikus úton történő továbbítása.

A mozdonyfedélzeti berendezésekkel szembeni követelményeket a MÁV-TRAKCIÓ Zrt. egy kutatás-fejlesztési projekt keretében határozta meg a Budapesti Műszaki Egyetemmel együttműködve. A berendezés nem csupán a vonatok mozgási adatainak gyűjtését, hanem sok egyéb hasznos műszaki adat valós időben történő figyelését, közzétételét és elemzését is lehetővé teszi. A megoldással a MÁV-TRAKCIÓ Zrt. ügyfelei információigényeit is gyorsabban, pontosabban, hatékonyabban tudja kielégíteni, ugyanakkor a teljesítménymérési rendszer is hitelessé válik.

mozdonyfedélzeti berendezés
Mozdonyfedélzeti berendezés kiépítése az M41-es sorozatú mozdonyon


A rendszer működtetéséhez szükséges információk szolgáltatása érdekében egy, a műszaki jellemzőket folyamatosan mérni képes rendszer kiépítése vált szükségessé, amelyhez a legkézenfekvőbb megoldást dolgozták ki a szakemberek. A szükséges adatok összegyűjtése ott történik, ahol az információk keletkeznek: a járműveken (a MÁV-TRAKCIÓ Zrt. mozdonyain és a MÁV-START Zrt. motorkocsijain, illetve vezérlőkocsijain).

A rendszer lelke a vontatójármű vezetőállásán elhelyezett fedélzeti számítógép. A mozdonyvezető a kijelző melletti klaviatúrával tud adatokat bevinni a berendezés számítógépébe. A mozdonyvezető a személyre szóló mágneskártya lehúzásával jelentkezik be a rendszerbe. Ezt követően a jármű üzemelésére vonatkozó adatok továbbításával nincs több teendője, az automatikusan történik. A mozdonyfedélzeti berendezés által szolgáltatott adatokat a központi szerveren dolgozzák fel.

A mozdonyfedélzeti berendezések és az általuk szolgáltatott elektronikus információk lehetővé teszik a jelenlegi papír alapú adatszolgáltatás kiváltását. A számítógépes rendszerek összhangjának megteremtésével az elektronikus adatok újabb adatbevitel nélkül, papírhasználat mellőzésével rögzíthetők.

K+F projekt keretében jelenleg folyik az a fejlesztés, amely lehetővé teszi, hogy a későbbiekben a mozdonyfedélzeti berendezés alkalmassá váljon a szolgálati menetrend elektronikus megjelenítésére, közvetlenül a mozdonyvezető előtt. Így feleslegessé válik a mozdonyvezetők részére papír alapú szolgálati menetrendet nyomtatni.

Az elektronikus rendszer segítségével az egyes mozdonysorozatok közötti fogyasztás-különbségek is összehasonlíthatóvá válnak. Az így nyert tapasztalatok felhasználhatók a MÁV-TRAKCIÓ Zrt. további energia megtakarítás elérését célzó törekvéseinek megvalósításához.

A mozdonyfedélzeti berendezés a járművek vezérlésébe nem avatkozik be, csupán műszaki-technológiai jellegű adatokat gyűjt és továbbít, egyebek mellett például a mozdony berendezéseinek, részegységeinek pillanatnyi állapotával kapcsolatosan. A berendezésnek ugyanis több mérőmodul is része, így folyamatosan képes információt továbbítani például a vonat sebességéről, a motor fordulatszámáról, de mérni tudja a felhasznált energiát: villamos mozdonyoknál az áramfogyasztást, míg dízelmozdonyoknál a gázolaj mennyiségét.

A berendezés részegységei, a GPS adók 10-20 méteres pontossággal képesek meghatározni az adott jármű mindenkori helyzetét; a GSM alapon működő informatikai rendszer pedig - ilyen hálózaton működnek a mobiltelefonok is - percenként (illetve az aktuális adatok tekintetében bekövetkezett változások esetén) online módon továbbítja az adatokat a vontatási tevékenységet irányítók számára. Ezáltal a mozdonyok (és velük a szerelvények) helyzete, mozgása és a fontosabb műszaki információk folyamatosan nyomon követhetők az irányító központban.

A központ szerverein tárolt adatok - különböző céloknak megfelelően - különválogathatók. Az így nyert információk összevetésével igen hasznos tapasztalatokat lehet leszűrni, többek között a járművek kihasználtságával és energia felhasználásával kapcsolatosan.

mozdonyfedélzeti berendezés
Mozdony adatok megjelenítése térképes felületen


A szakemberek előtt megjelenített digitális térképen megjelenő információk, koordináták percenként - egyes esetekben annál is gyakrabban - frissülnek. A rendszer minden változást - így például a vonat indulását vagy megérkezését is - automatikusan jelzi. Ezáltal lehetőség van arra is, hogy a mozdonyok irányítását végző szakemberek információval rendelkezzenek arról, hogy az adott mozdony (illetve vonat) időben megérkezik-e a csatlakozási ponthoz, avagy a célállomásra. A mozgási és időadatokból az esetleges késések időtartama is a korábbinál pontosabban határozható meg.

A távlati tervek szerint a fedélzeti berendezés szolgáltatja majd a megfelelő bemenő adatokat (például földrajzi koordináták, sebesség stb.) az utastájékoztató rendszerek működtetéséhez is, bár a berendezés fejlesztésének legfőbb célja nem ez.

A dízelmozdonyok GPS, illetve GSM rendszerrel történő ellátása tárgyában kiírt pályázatot a Prolan Zrt. nyerte el. A dízel járművekre 2008 februárjában, a villamos járművekre pedig 2008 októberében kezdődött el a berendezések felszerelése. A nyertes cég a MÁV-GÉPÉSZET Zrt. közreműködésével telepíti a berendezéseket a járművekre. A mozdonyok tetejére antennákat szerelnek, a vontatójárművek különböző pontjait pedig érzékelőkkel látják el. Az üzemanyagtartályba, a fékrendszerbe és a légfék fővezetékbe nyomásérzékelőket, a jármű bizonyos pontjaira pedig hőmérsékletadókat építenek be.

A MÁV-TRAKCIÓ Zrt. kezelésében lévő projekt keretében 2008 és 2009 folyamán megtörténik a MÁV Csoport valamennyi vontató járművének, motorvonatának és vezérlőkocsijának korszerű, GPS-alapú mozdonyfedélzeti berendezéssel történő ellátása. A teljes vontatójármű állományból (összesen 1500 jármű) 920 a MÁV-TRAKCIÓ Zrt., további 580 jármű pedig a MÁV-START Zrt. és a MÁV Zrt. tulajdonában van.

A projekt két szakaszban valósul meg. A dízel járművek mozdonyfedélzeti berendezéssel történő ellátása 2008 decemberében befejeződött, a villamos járművek felszerelése pedig várhatóan 2009 közepén ér véget. A mai napig több mint 1000 járműre került fel a berendezés, a projekt a terv szerinti ütemben halad.

A mozdonyfedélzeti berendezések járművekre szerelésétől a MÁV-TRAKCIÓ Zrt. a vontatási energia-költség csökkenését, és a korábbinál korszerűbb és rugalmasabb vontatási szolgáltatás elérését várja. A fejlesztés megvalósítása a MÁV-TRAKCIÓ Zrt. működtetési és gazdasági folyamatait teszi hatékonyabbá, valamint a mozdonyvezetők napi munkavégzését teszi egyszerűbbé. (logsped)
2009.02.24
  Hírlevél kérés