Logisztika
     Spedició, Fuvarozás
     eTudakozók
     Térszerkezet
     Kapcsolódó területek
     Közlekedés
     Információs társadal.
     Vállalat
     Minőségbiztosítás
     EU
     Egyéb

Kapcsolódó oldal:  



Módosítják a vasúti törvényt

Az uniós kötelezettségszegési eljárás lezárása érdekében adott be képviselői módosító javaslatot a vasúti törvényhez Völner Pál (Fidesz), a törvényjavaslat szövege pénteken jelent meg az Országgyűlés honlapján.

A képviselő indoklásában kiemeli, hogy az Európai Bizottság szeptember végén küldte meg Magyarországnak azt az indoklással ellátott véleményt, amely a vasút biztonságával, a vasúti társaságok engedélyezésével és a vasúti infrastruktúra használati díjával kapcsolatos kötelezettségszegést tartalmazza.

A vasúti törvény módosításának az a célja, hogy a kötelezettségszegési eljárás mielőbb lezáruljon. Ennek érdekében a javaslat kimondja, hogy a vasúti biztonsági hatóság szervezetileg független a pályavasúti társaságoktól, a vállalkozó vasúti társaságoktól, továbbá a beszerzőegységektől is.

Az Európai Bizottság ugyancsak független szervezetként követeli meg a beszerzőegységeket. Ezek intézik a pályavasút és a vasúti társaságok beszerzéseit. A magyar szabályozás eddig a vasúti igazgatási szervezet részének tekintette ezt, de a kötelezettségszegési eljárás hatására leválasztja arról. Ez azonban csak elméleti jellegű változás, hiszen ilyen szervezet Magyarországon jelenleg nem működik.

Mint a javaslat indoklása kiemeli: abban az esetben, ha Magyarországon létrejön az állami tulajdonú MÁV szétválasztása és létrejönne egy holding struktúra - amelynek része lenne egy központi szolgáltató szervezet is -, akkor lesz majd szükség a beszerzőegységekre.

Végül azt kifogásolta a bizottság, hogy a váratlan baleseteket a biztonsági hatóság is köteles jelenteni a vizsgáló testületnek. Mivel erre nem kötelezhető, így ez kikerül a vasúti törvény szövegéből. Ugyanakkor - az uniós szabályok szerint - a biztonsági hatóság maga is végezhet baleseti vizsgálatot.
(logsped)

2014.10.13.