Logisztika
     Spedició, Fuvar.
     eTudakozók
     Térszerkezet
     Kapcsolódók
     Közlekedés
     Információs társ.
     Vállalat
     Minőségbiztosítás
     EU
     Egyéb

Logisztika

Kiemelt szerep a szegedi logisztikai szolgáltató központnak

Szeged egyre fontosabb szerepet játszik Csongrád megye más térségeinek fejlődésében. A városfejlesztési koncepció illeszkedik a második Nemzeti fejlesztési terv sarokpontjaihoz, így minden esély megvan arra, hogy a régió az évtized végére az európai gazdasági és innovációs folyamatok érdemi szereplője legyen. Előrelépést hozhat az M5-ös autópálya megépülése, a logisztikai központ kialakítása és a repülőtér fejlesztése. Emellett a kutatási tudásközpontok is egyre több szállal kötődnek az európai rendszerekhez - állítja Nagy Sándor városfejlesztésért felelős alpolgármester.

A szegedi logisztikai szolgáltató központra már most óriási kereskedelmi igény van. A Tisza-parti város az utolsó nagy uniós település a Balkán felé tartó szállítmányozási útvonalak mentén. Ez az adottság a nemzetközi szakmai-befektetői kör számára is vonzó. Optimális lehetőségeket kínál olyan állomás létesítésére, ahol a vámügyintézés megtörténhet, és az arra épülő, szélesebb körű szolgáltatások is igénybe vehetők.

Románia határ menti nagyvárosaiban is több nemzetközi logisztikai központ létesül. Nagy Sándor szerint ez kétségkívül versenyhelyzetet teremt Szeged számára, ezért gyors munkára van szükség. A legnagyobb hazai szállítmányozási cégnek számító Masped a piac versenyképes szereplője lehet. A meglévő beruházási terület előnye, hogy ipari vágánya van, az M5-ös autópálya mellette halad el, illetve köz- és vasútról egyaránt közvetlenül elérhető. További pozitívum, hogy a most épülő nyugati elkerülő út akár a Tisza medencés kikötőjéig bővíthető, így vízi szállítással is elérhető lehet a logisztikai park. Az út a repülőtér mellett is elhalad, ahol az úgynevezett kargószolgáltatás kialakítása után a terület légi összeköttetését is meg lehet teremteni.

Az alpolgármester utalt arra: várhatóan néhány héten belül megállapodnak a Maspeddel és a szegedi Zol-Platz Kft.-vel, hogy azok koncesszióba vehessék a beruházási terv első ütemére kijelölt 12 hektáros területet a várostól, és elkezdhessék a logisztikai park infrastruktúrájának kiépítését. Mivel a központ kialakítása részét képezi az országos közlekedéspolitikai koncepciónak, a szolgáltatások kialakítása felgyorsul.

A még szabad területek iránt is van érdeklődés. A potenciális befektetőkkel a tárgyalások tavaly lassultak, mivel a logisztikai park néhány négyzetmétere az autópálya és az északi elkerülő út nyomvonalába esett. A kisajátítási egyeztetések befejeződtek, és az illetékes földhivatal várhatóan néhány héten belül be is jegyzi a tényleges földtulajdoni viszonyokat. A tárgyalások most folytatódhatnak más befektetőkkel is, hiszen a logisztikai központ több mint 40 hektáros területének kivásárlása a Nemzeti Földalaptól tavaly befejeződött.
A logisztikai központ építését a megyei jogú város koordinálja az e célra létrehozott társaság, a Praelog Kft. operatív irányításával. A közműcsatlakozások után az első ütemben olyan létesítmények épülnek fel, amelyek lehetővé teszik a vámszervek, illetve a társszolgáltatóként működő szállítmányozócégek betelepülését. Ehhez vámépületi irodaházat, kamionparkolót és közvámraktárat kell kialakítani.

Az önkormányzat várakozása szerint a Masped Kft. és a Zoll-Platz Kft. többségi tulajdont szerez a Praelog Kft.-ben, ahová a város most apportálja az első ütem építéséhez szükséges, termelésből kivont területet. A központ megépítésében katalizátorszerepet vállaló megyei jogú város a háromlépcsős logisztikai projektből fokozatosan vonul majd ki az állami ügyintézés befejeződése és a területek infrastrukturális előkészítése után. A projekt egyelőre kevés állami támogatást kapott, de a jövőben várhatóan újabb pályázati pénzek lehívására nyílik lehetőség. A kormány ugyanis lát fantáziát abban, hogy Magyarország kelet-európai logisztikai funkciót lásson el. Szegeden már az első építési ütem is milliárdos befektetést jelent majd.

A logisztikai központ jellemzői

- több mint 40 hektáros összterület
- az első ütemben 12 hektáros beruházás
- ipari vágány, közvetlen közúti elérhetőség (M5-ös)
- kikötői és repülőtéri kapcsolódási lehetőség
- vámépületi irodaház, közvámraktár, kamionparkoló kialakítása

A szegedi repülőtér fejlesztése

Az idén folytatódik a szegedi repülőtér fejlesztése, amelyhez a Csongrád megyei közgyűlés 100 millió forinttal járult hozzá. A tervek szerint megépül egy 1200 méter hosszú kifutópálya, amely alkalmas lehet kisgépek fogadására. A beruházási összeg megközelíti az egymilliárd forintot, amelyet Szeged pályázati pénzekkel kíván kiegészíteni. A városi önkormányzat 158 millió forintnyi pályázati pénz mellett mintegy 200 millió forintot fordított arra, hogy a katasztrófavédelmi biztonsági feltételek kialakítása befejeződjön. A teherforgalom kiépítéséhez az önkormányzatok további állami és regionális forrásokra pályáznak. A kargószolgáltatás feltételeinek megteremtése várhatóan az évtized második felének végére fejeződik be Szegeden.(VG)
(logsped)

További információk:



2005.02.14.