Budapesten alakítják ki a kínai áruk európai elosztóközpontját. Egyebek közt erről írtak alá egyezményt Pekingben a magyar-kínai Gazdasági és Üzleti Fórumon, Gyurcsány Ferenc kínai látogatásának idején. A központban a fejlett technológiát alkalmazó és igényes termékeket előállító cégek jelenhetnek meg.
Nem csak árukat, hanem szolgáltatásokat kínáló cégek is Budapestre telepítenék regionális központjukat. A tárgyalásokon logisztikai és infrastrukturális beruházásokban érdekelt cégekkel is egyeztetett a küldöttség. De talán a legfontosabb, hogy Budapesten alakítanák ki a kínai áruk európai elosztó és bemutató központját.
A budapesti lesz a világon a második ilyen jellegű központ, az elsőt 2004-ben Dubaiban nyitották meg. A bázis a már meglévő Asia Center és a vele szomszédos China Mart kibővítésével jön létre. A teljes beruházás 250 millió euró.
- A dolognak az a lényege, hogy létrejön Magyarországon egy olyan központ, ahol a kínai cégek közösen egy helyen tudnak irodákat nyitni, bemutatótermeket nyitni, illetve már logisztikai központokat is létrehoznak, és innen intézik aztán a tárgyalásaikat a többi európai - balkán országokat is kell ez alatt érteni -, országgal, innen tudnak újabb üzleteket kötni. Azért fontos ez, mert ez ugye Magyarország regionális központ szerepét erősíti - mondja Daróczi Dávid, kormányszóvivő.
A kormányszóvivő hozzátette: már ma is a kétoldalú kereskedelmi kapcsolatoknak körülbelül a kétharmada, háromnegyede reexport, tehát a Magyarországra beérkező áruknak a túlnyomó többségét tovább exportálják innen a kínai partnerek. Tehát erre a logikára épülő szerep az, amit Magyarország betölthet. Hiszen maga az ország ugye nem igazán nagy piac kínai szemmel nézve. (Király István Dániel)
(MR-1)
2007.09.04