LogSped  
  LogSped LOGISZTIKA, SZÁLLÍTMÁNYOZÁS és FUVAROZÁS

FŐOLDAL
   Logisztika
    Logisztika
    Agrárlogisztika
    Inverzlogisztika
    Raktározás
    Anyagmozgatás,
    Csomagolás
    Logisztikai Szolgáltató  
    Központok
    Ipari Parkok
   Spedició, Fuvarozás
    Szállítmányozás  
    Szállítás, Fuvarozás
    Kombinált fuvarozás
    Expressz fuvarozás
    Fuvarbörze
    Fuvarbörze kínálat
    Közúti Érdekképviselet
   eTudakozók
    eFuvarinfo
    eSzolgáltatás
   Térszerkezet
    Régiók
    Kistérségek
    Önkormányzatok
   Kapcsolódó területek
    Ingatlan
    Pályázat
    Biztosítás
    Vám
    GPS
   Közlekedés
    Vasút
    Vasúti járművek
    Közút
    Hajózás
    Repülés
   Információs társadalom
    Információs társadalom
    eÜgyintézés
   Vállalat
    Vállalatirányítás
    Virtuális Vállalat
    PR
    Marketing
    Reklám
    Call Center, CRM
    eKereskedelem
    Kereskedelmi hálózat
    Franchise
    Piacterek
    Állás
    Távmunka
    Oktatás
   Minőségbiztosítás
    Minőségbiztosítás
    ISO 9000
    QS 9000
    ISO 14000
    TQM
    HACCP
    CMM
    TÜV
   EU
    Európai unió
   Egyéb
      Linkgyűjtemény menü
      Rendezvények
      Archívum
      Oldaltérkép

Fokozott PSZÁF figyelem a 2009-évi kötelező gépjármű-felelősségbiztosítási piacon

eTarget hirdetés Hirdessen Ön is itt  
Kapcsolódó oldal:   Biztosítás   

Fokozott PSZÁF figyelem a 2009-évi kötelező gépjármű-felelősségbiztosítási piacon

A Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete (Felügyelet)- a korábbi évekhez hasonlóan - az átszerződési időszakban és azt követően is fokozottan felügyeli majd a piaci szereplők lépéseit.

A kötelező gépjármű-felelősségbiztosítással (kgfb) rendelkező járművek száma 2007 végén 3,77 millió volt Magyarországon, közülük 2,56 millió személyautó. Az állomány a 2006-os évhez képest összességében 2,2 százalékkal csökkent. Csak a 2000-3000 cm3 közötti személygépkocsik, a vontatók, a könnyű pótkocsik és a segédmotoros kerékpárok száma nőtt. A biztosítók közül néhány piaci szereplőnek szinte csak személyautókból álló kgfb-állománya van, másoknál a többiekhez képest jóval magasabb a tehergépkocsik aránya.

A kármentes ügyfelek már 2002-ben elérhették a legmagasabb, bónusz 10-es (B10) díjbesorolási kategóriát. A tavalyi adatok szerint a teljes személyautó-állomány mintegy 36 százaléka B10-es, mintegy 22 százaléka A0-as bónuszfokozatú volt, míg a maluszos járművek aránya minimális. E mutatók a biztosítói nyilvántartások korábbi hibái miatt nem pontosan tükrözik az elmúlt másfél évtized változásait. A kártörténeti igazolások beszerzésére vonatkozó szabályok 2007. évi átalakítását követően a Felügyelet fokozott ellenőrzései elősegítik a rendszer szabályos működését.

A kgfb-üzletág bruttó díjbevétele 2007-ben 2,9 százalékkal nőtt, s mintegy 133 milliárd forint volt. 2007-ben a korábbi évek gyakorlatával ellentétben, az állomány csökkent, így a díjbevétel növekedés mellett az egy szerződésre jutó díjbevétel 5,7 százalékkal (33 355 forintról 35 254 forintra) emelkedett. Hasonló mértékben nőtt az egy kárra jutó kárfelhasználás is (5.5%), eközben csökkent a kárgyakoriság. 2007-ben az egy kárra jutó kárfelhasználás 477 789 forint volt. A tavalyi kárgyakoriság (tárgyévi károk száma/átlagos állomány db) 4,8 százalék volt, a korábbi évekhez képest kedvezőbben alakult, s ez európai viszonylatban is jónak mondható. A veszélyközösség szempontjából a „legrosszabbak” a trolibuszok, a vontatók és a 80 férőhelynél nagyobb buszok. A személyautóknál a kárgyakoriság arányosan növekszik a motor térfogatának nagyságával.

A magyar piacon általában és az Európai Unió tagállamainak többségében is a kgfb veszteséges üzletágnak számít. A hazai biztosítók eredményét tekintve jelentős javulás kezdődött 2005-ben és ez a kedvező helyzet 2006-ban is megmaradt. Ehhez képest 2007-ben némi romlás tapasztalható, ami elsősorban a MÁV Általános Biztosító Egyesület veszteségével magyarázható. A piac tavalyi 13 szereplője közül 5 ért el nyereséget az üzletágban, akadt példa azonban a bruttó díjra vetítve 10 százalékosnál is nagyobb veszteségre is.

2008 I. félévében a Felügyelethez érkező biztosítási panaszok 66,7 százaléka (1804 db) volt kgfb-vel kapcsolatos panasz. A panaszok zöménél a biztosító vagy a biztosításközvetítő ügyviteli vagy eljárási hibáját kifogásolták, míg a panaszok egynegyede a kárügyintézés elhúzódására vonatkozott.

Az elmúlt időszakban a Felügyelet több, a piac biztonságos működését elősegítő lépést tett. Napvilágot látott a Felügyeleti Tanács ajánlása a kgfb alapján érvényesített kárigények kárrendezésének, s a kgfb állománykezelésének feltételeiről, 2007 szeptemberében a Felügyelet vezetői körlevelet jelentetett meg a kgfb díjkalkulációjának módszertani kérdéseiről a piaci szereplők vezetői számára. 2007. október közepén a Felügyelet módszertani útmutatót adott ki a kgfb-tevékenység informatikai támogatásának elvárt szakmai tartalmáról. A Felügyelet 2008 januárjában vezetői körlevélben hívta fel az egyes piaci szereplők figyelmét a kgfb-termék terjesztési gyakorlatának felülvizsgálatára, a jogszabályi környezetnek és a prudens működésnek legmegfelelőbb gyakorlat kialakítására. A kgfb-termék terjesztés során felmerülő tartalmi kérdésekben külön vezetői körlevelet bocsátott ki a Felügyelet a független biztosításközvetítők részére a legjobb gyakorlat kialakítása érdekében.

A Felügyelet fokozott figyelemmel kíséri a biztosítók 2008. október 30-án megjelentetendő kgfb-tarifáit, megalapozatlannak tűnő díjajánlat esetén a hatóság azonnal megteszi a szükséges lépéseket (PSZÁF)

További információk:

PSZÁF  

2008.10.30.

  Hírlevél kérés