Kevesebb pályázó lehet MÁV-Start emeletes motorvonat beszerzésére kiírt tenderén a korábban vártnál. (MI)
Szűkebb lehet a pályázók mezőnye a MÁV-Start emeletes motorvonat beszerzésére kiírt tenderén a korábban vártnál - értesült a Magyar Idők. A vasúttársaság eredetileg arra törekedett, hogy minél több nagy nemzetközi gyártó vegyen részt a 600 személy szállítására alkalmas járművekre vonatkozó pályázaton.
Jelenleg a Stadler és az Alstom rendelkezik olyan járművekkel, amelyek megfelelnek a magyar vasúttársaság által meghirdetett járműbeszerzési pályázat műszaki feltételeinek. A MÁV-Start december elején tette közzé a felhívást 40 nagy befogadóképességű, egyenként 600 utast szállító villamos motorvonat beszerzésére, amire a kormány korábban 150 milliárd forint uniós forrást különített el. A járműveket a ceglédi vonalra szánják, amely átépítése után érinteni fogja a Ferihegyi repülőteret is.
A MÁV-nál korábban azt mondták a lapnak, a teljes világpiacot felmérték és elemezték, hogy minél élénkebb versenyt támasszanak a pályázaton. Ehhez képest meglepetést okozott, hogy a kiírás időpontjában viszonylag kevés nagy gyártó rendelkezik a MÁV-Start igényeinek megfelelő emeletes járművel. Bizonyos európai gyártók számára akadály, hogy a magyar vasút villamosáram-hálózatán 25 kV váltóáram biztosítja az energiát.
Közéjük tartozik a német Siemens, a cseh Skoda, a lengyel Pesa és társaik. A kanadai Bombardier éppen egy svájci emeletesvonat-megrendelés teljesítésével került komoly késésbe. Marad a lehetséges kínálatban a francia Alstom, amely eleve 25 kV feszültségre gyártja járműveit, és a Stadler, amelynek KISS emeletes vonatai számos országban teljesítenek szolgálatot.
Az ajánlatok benyújtásának határideje 2017. január 13., a szerződéskötés jövő nyárra várható. A MÁV-Startnál arra számítanak, hogy 2019-ben már ebből a beszerzésből közlekednek majd vonatok. A járműveket a ceglédi vonalra szánják, amely átépítése után érinteni fogja a ferihegyi repülőteret is.
(logsped)
2016.12.20.