Logisztika
     Spedició, Fuvarozás
     eTudakozók
     Térszerkezet
     Kapcsolódó területek
     Közlekedés
     Információs társadal.
     Vállalat
     Minőségbiztosítás
     EU
     Egyéb

Kapcsolódó oldal:  



Jól teljesít az EKÁER, de időnként nehézkes a gazdákak

Több mint hatmillió bejelentés érkezett július 24-ig az elektronikus áruforgalom-ellenőrző rendszeren (EKÁER) keresztül. A regisztrált cégek száma meghaladja a 45 ezret, a szállítóké az 5500-at, és a bejelentések több mint fele belföld-belföld viszonylatban történt - közölte a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV). Vannak még azonban hibák, az aratási szezonban például kiderült, hogy időnként életszerűtlen és teljesíthetetlen követelményeket támaszt a gazdák elé a rendszer. (pr7)

A rendszer célja elsősorban az áfacsalások visszaszorítása, és az eddigi tapasztalatok szerint tisztul a piac. Az EKÁER-adatok elemzése révén pedig nemcsak az ellenőrzések reagálási ideje rövidült, de azok az utólagos vizsgálatokhoz is jó alapot adnak - írja a Világgazdaság.

Az EKÁER hatása az is, hogy a köztartozásmentes adatbázisban szereplő adózók száma tavaly év végétől a legutóbbi közzétételig, azaz június 10-ig folyamatosan nőtt. Január 1. és június 10. között több mint ötvenezren kérték felvételüket az adatbázisba - ez több mint háromszorosa a 2014-es év hasonló időszakában regisztrált számnak.

Az adózóknak március 11-től kellett eleget tenniük biztosítéknyújtási kötelezettségüknek, múlt hét végéig több mint 6,6 milliárd forint biztosítékot utaltak át a letéti számlára, valamint 1,4 milliárd forint biztosítékot nyújtottak bankgarancia útján. A rendszer bevezetése óta a NAV munkatársai összesen 39 ezer közúti ellenőrzést végeztek, a statisztikák szerint 27 300 adózó teljesítette bejelentési kötelezettségét, 11 700 esetben pedig az EKÁER-számot a hatóság munkatársai rögzítették. Hiányosságok miatt összesen több mint 67 millió forint mulasztási bírságot szabtak ki.

A mezőgazdasági betakarítások időszakának eddigi tapasztalatai szerint leggyakrabban a fuvarozott termékek - gyümölcs, gabona, zöldségek - súlya és értéke tért el a bejelentett adatoktól. Arra is volt példa, hogy a külföldről behozott terméket hazai termékként tüntették fel, eredetét azonban nem tudták hitelt érdemlően bizonyítani.

Az agrárkamara könnyítést kért a gazdáknak

A mezőgazdasági munkák sajátosságai miatt többen is olyan helyzetbe kerültek, ahol jó megoldás nem volt, így a két szabálysértés közül a kisebbik büntetést jelentőt kellett választaniuk. Az is rendszeresen előfordult, hogy a bejelentésre kötelezett gazdálkodó a tábla szélén még nem rendelkezett a feldolgozó által szervezett járművek rendszámára, érkezési idejére vonatkozó információkkal, és a később rájuk ömlesztett termékek tömegét sem tudta megmondani 10 százalékos pontossággal. - írta korábban a Világgazdaság.

Szakmai szervezetek már a tavasszal jelezték a Nemzetgazdasági Minisztériumnak (NGM), hogy módosításokra, egyszerűsítésekre volna szükség, hiszen a betakarítási szezonban a teherautók gyakorlatilag napi 24 órában szállítják a gyorsan romló terményt, azaz nonstop igényelni kell az EKÁER-számokat. A Nemzeti Agrárgazdasági Kamara (NAK) javaslatainak nagy részét figyelembe vette a gazdasági tárca, mindazonáltal a szervezetnél úgy látják: maradtak problémák.

Miközben maximálisan egyetértenek az adócsalások visszaszorításának szándékával, véleményük szerint az EKÁER-rel kapcsolatos adminisztrációs és pénzügyi teher a jogkövető gazdálkodók egy részénél egyenesen a versenyképesség csökkenéséhez vezet - közölte a NAK. Az ipari zöldségek betakarítása és beszállítása során például gyakorlatilag nincs áfacsalás, azaz az adóhatóság nem számolhat számottevő eredményekkel - a többletterhek viszont jelentősen nehezítik a munkát.

A 24 órás betakarítás EKÁER-adminisztrációjához minden beszállítónak saját adminisztrátort kell alkalmaznia, az ezzel járó jelentős bértöbbletet viszont nehéz kigazdálkodni. A NAK kitart amellett, hogy létezik olyan megoldás, amely rögzíti a megfelelő kockázatelemzéshez és hatósági ellenőrzéshez szükséges adatokat, miközben jelentősen csökkenti a bürokratikus terheket.

Javaslatuk az, hogy a beszállító termelők és integrációik a rendszám és a bruttó tömeg megadása nélkül igényelhessenek EKÁER-számot, majd a kirakodási címre érkezést követő három munkanapon belül, de legkésőbb azzal egy időben rögzíthessék ezeket az adatokat. A kamara szerint ez a könnyítés a fentebb említett, információhiányból fakadó problémákra is megoldást jelentene.
(logsped)

2015.08.02.