Logisztika
     Spedició, Fuvar.
     eTudakozók
     Térszerkezet
     Kapcsolódók
     Közlekedés
     Információs társ.
     Vállalat
     Minőségbiztosítás
     EU
     Egyéb



Jogosítvány: változnak a korhatárok

Kapcsolódó oldal:  



Jogosítvány: változnak a korhatárok

Személyautónál marad minden a régiben, robogóra viszont csak 16, nagyteherautóra 21, buszra és nagymotorra pedig csak 24 éves kortól adnak majd engedélyt. (MR1)

Január 19-étől megszűnik az M-es, a moped kategóriás gépjárművezetői képzés, helyette AM-es kategória lesz, melynek feltétele a 16 éves életkor. Az A kategóriánál az eddigi 21 éves életkor 24-re, C kategóriában, a teherautó-vezető képzésnél pedig az eddigi 18 éves életkor 21-re változik. Az autóbusz-vezetői D kategóriánál a mostani 21-ről 24 évre emelték fel a korhatárt - ismertette az új KRESZ szerinti jogosítvány megszerzési korhatárokat Göbölös László, egy győri autósiskola vezetője a Kossuth Rádió Napközben című műsorában.

A félbehagyott tanfolyam ugrik

Aki 2012-ben nem tudta befejezni a megkezdett motoros képzést, annak 2013-ban újra kell kezdeni a tanfolyamot. A befizetett összeget sem tudják már újra felhasználni, mert a jogszabály méltányossági alapon sem ad arra lehetőséget, hogy a már tavaly megkezdett tanfolyami időt is beszámítsák az idén.

A korhatárok megemelésével Göbölös László abban bízik, hogy érettebb járművezetők kerülnek a forgalomba. A szakemberek mindeközben attól is tartanak, hogy a foglalkoztatásban is gondot okozhat a korhatár emelése, különösen a tehergépkocsi-vezetőknél. Az autósiskola vezetője elmondta, nagyon sok olyan emberrel találkoznak, akik nem tudták elvégezni a magasabb szintű iskolákat, ezért 18-19 évesen részt vesznek a nagykategóriás képzésben, és a vezetői engedélyükkel munkát találnak.

Az árak miatt sok lesz a csalás

Fecskovics Attila oktató szerint célszerűbb lett volna a képzés árait szabályozni, azzal lehetett volna jobb sofőröket az utakra engedni. További problémaként említette, hogy a gyakorlati képzés díjában nincs meghatározva egy alsó megszabott érték. Ennek pedig az lesz a következménye, hogy egymás alá licitálnak az iskolák, olyan irreálisan olcsó árat hoznak majd ki, ami azt jelentheti, a valóságban nem is biztos, hogy levezetik a megadott óraszámot a tanuló vezetők, csak egymás utasaiként figyelik majd az oktatók útmutatásait. Ez viszont hosszú távon megbosszulhatja magát.

Az uniós normákra épülő változtatásoktól a jogalkotók azt várják, hogy kevesebb baleset történik majd az utakon, a szakemberek szerint azonban nem csak pozitív hatása lesz a rendeletnek. Egy bonyhádi autósiskola vezetője úgy véli, a segédmotoros kategória korhatárának emelése nyolcvan százalékkal fogja csökkenteni a tanfolyamra jelentkezők számát. Szántó István autósiskola-vezető alapvetően egyetért a korhatáremeléssel, személyes tapasztalatai szerint a férfiak 24 év körüli korra lesznek megfontoltabbak, a nők valamivel korábban.

Az óraszámemelés többet érne

Gelencsér Lajos, egy siófoki autósiskola vezetője hangsúlyozta, a gyakorlati órák számát kellene megemelni, a segédmotorosok számára előírt négy óra rutin és hat óra forgalom azzal együtt kevés, hogy a gyerekek nagy része úgy megy a tanfolyamra, hogy már kipróbálták a motorvezetést. Szántó István szerint a kötelező órák számában sem lehet éles határt húzni, az egyéntől is függ, hogy ki mennyi idő alatt képes elsajátítani a biztonságos vezetéshez szükséges ismereteket.

Új jogosítványok

Január 19-tól, új jogosítványokat is adnak ki az Európai Unió minden tagállamában. A régieket csak abban a néhány országban kell lecserélni 20 éven belül, ahol nem jár le a jogosítvány. Ilyen Belgium, Franciaország, Németország és Ausztria. 2033-ra minden tagállamban ugyanolyan lesz a vezetői engedély. (logsped)

2013.01.09.