Logisztika
     Spedició, Fuvarozás
     eTudakozók
     Térszerkezet
     Kapcsolódó területek
     Közlekedés
     Információs társadal.
     Vállalat
     Minőségbiztosítás
     EU
     Egyéb

Kapcsolódó oldal:  



A járművezetők vezetési stílusának elemzésével csökkenthetők a költségek

A tehergépkocsi-vezetők vezetési szokásai is nyomon követhetővé válnak egy olyan újgenerációs információs megoldással, amellyel a fuvarozó cégek felderíthetik a járművek nem megfelelő használatából eredő többletköltségeket.

A WebEye Magyarország által kifejlesztett új szolgáltatás emellett hozzájárul a járművezetők képzésének megújításához is, mivel segítségével a vállalkozások egyéni, testre szabott oktatási programokat biztosíthatnak számukra.

A gazdaság növekedése az elmúlt években mind belföldi, mind nemzetközi szinten fokozta a közúti fuvarozás iránti keresletet, ezért az áruszállításban részt vevő vállalatoknak egyre több jól képzett járművezetőre van szükségük. A megfelelő készségekkel, illetve rutinnal rendelkező szakemberek felvétele azonban egyre nagyobb nehézséget okoz a WebEye Magyarország tapasztalatai szerint, így mára kiemelten fontossá vált a gépkocsivezetők oktatása, képzése.

A vezetési stílus folyamatos fejlesztése azért is kap egyre nagyobb hangsúlyt, mert a változatos fuvarfeladatok összetettebb tudást igényelnek a sofőrök részéről: különböző típusú útvonalakon, illetve különböző típusú járművekkel egyaránt képesnek kell lenniük a fuvarfeladatok teljesítésére. Ehhez természetesen folyamatos, naprakész visszajelzésre van szükségük vezetési képességeik alakulásáról, annak fejlesztendő területeiről.

Ennek a piaci igénynek a kielégítése érdekében dolgozott ki a WebEye Magyarország egy olyan újgenerációs szolgáltatást, amelynek segítségével a meglévő rendszer infrastruktúráját használva a vállalatok a járművek üzemi paraméterein túl a gépkocsivezetők vezetési szokásairól is pontos és naprakész információkhoz juthatnak. A vezetési stílus részletes elemzésére irányuló megoldás a gázpedál helyzetét, a tempomat és a retarder használatát, a fordulatszám megválasztását, a fékezések módját és gyakoriságát, a nyomatékeloszlást, illetve a saját súllyal történő kigurítást egyaránt figyelembe veszi és értékeli.

A rendszer nem csak nyers adatokat mutat meg a felhasználónak, hanem egy előre definiált súlyozási szempontrendszer szerint értékeli a járművezetőket. A súlyozás összetett, amelyben például a fordulatszám-nyomaték-idő hisztogram meghatározó elem, ennek és több változónak együttes manuális elemzése és értékelése pedig nagyon nehézkes lenne.

A fuvarozó cégek, illetve a járművezetők rendszeresen tájékozódhatnak az említett értékek alakulásáról és statisztikai adatokat kapnak a flottára vonatkozó vezetői információkról, amely segít a teljes járműparkot leíró trendek ellenőrzésében. Statisztikákat nem csak adott járművezetőre kérhetünk, hanem magukra a járművekre is, így akkor is tiszta képet kapunk, ha a gépkocsit egy adott időszakban többen vezették.

Ez a rendszer nagyban hozzájárul a vezetési képességek fejlesztéséhez. Egyrészt a volán mögött ülők számára ebből kiderül, mire kell fokozottan odafigyelniük a tehergépkocsik vezetése során, másrészt a vállalat vezetői személyre szabott, a fejlesztendő területekre irányuló vezetéstechnikai oktatással segíthetik a gépkocsivezetők vezetési stílusának tökéletesítését.

Az új megoldás előnye, hogy az a WebEye szolgáltatási struktúrájához kapcsolódik - így nem kell több különálló rendszer megoldásait használniuk az ügyfeleknek. Segítségével felderíthetőek a tehergépkocsik nem megfelelő használatából eredő többletkiadások, s így már rövidtávon számottevő megtakarítás érhető el az üzemanyagköltségek és a karbantartással összefüggő kiadások terén.

Az alkatrészek idő előtt elhasználódása és a járművek túlzott szervizigénye ugyanis többek között a nem megfelelő vezetési stílusra is visszavezethető: a kigurulás, a motorfék és a retarder használatának mellőzése a fékek és a gumiabroncsok gyorsabb kopásával jár, a fordulatszám helytelen megválasztása pedig a motor korai elhasználódásával növelheti a szervizköltségeket. "A fuvarozás piacán ma már olyan kiélezett a verseny, hogy a kis árréssel dolgozó vállalatok csak kiadásaik csökkentésével tudják növekedésüket biztosítani.

Mivel egy tehergépjármű üzemeltetési költségeinek körülbelül kétharmadát befolyásolja a vezetési stílus, a fuvarozásban részt vevő vállalkozások számára kulcsfontosságú ennek nyomon követése. A vezetési stíluselemző megoldás használatával és erre építve a járművezetők képességeinek fejlesztésével a szervizköltségek becsléseink szerint akár 15-20%-kal is csökkenthetőek. Nem elhanyagolható emellett a helytelen vezetési szokásokból fakadó túlfogyasztás sem, amelynek korrigálásával az üzemanyag-kiadások jellemzően 5-8%-kal mérsékelhetőek" - hangsúlyozta Bagossy Tamás, a WebEye Magyarország ügyvezetője.

A járművezetők vezetési képességeinek ismeretében arról is könnyebb megalapozott döntést hozni, hogy ki a legalkalmasabb egy adott fuvarfeladat elvégzésére, így a vezetési stílus elemzése a fuvarszervezés hatékonyságának javításához is hozzájárul. A felhasznált üzemanyag-mennyiség csökkentésével, illetve a fékpofák és a gumik kopásának visszaszorításával a levegőbe kerülő károsanyag-kibocsátás is kisebb lesz, ezért a vezetési stílus fejlesztésére irányuló új megoldás használatával a fuvarozó vállalatok a környezet védelméhez is hozzájárulnak.
(logsped)

2015.03.04.