Logisztika
     Spedició, Fuvar.
     eTudakozók
     Térszerkezet
     Kapcsolódók
     Közlekedés
     Információs társ.
     Vállalat
     Minőségbiztosítás
     EU
     Egyéb

Kapcsolódó oldal:  



II. típusú vámszabadterületi engedélyt kapott Záhony térsége

Az engedély kiváló lehetőséget biztosít Záhony fejlődésére.

A Magyarországi Logisztikai Szolgáltató Központok Szövetsége (MLSZKSZ) üdvözli a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) azon határozatát, amelyben II. típusú vámszabadterületté jelölte ki Záhony térségét 2015. október 28-tól. Az MLSZKSZ 2014 májusában kezdeményezte a Kormánynál egy területi alapon működő vámszabadterület létrehozását a térségében, mert a Szövetség véleménye szerint Záhony térség fejlődésének ez az egyik esélye.

A Szövetség célja, hogy a térségben minden jelenlevő és a jövőben betelepülni szándékozó cégnek legyen lehetősége vámszabadterület üzemeltetési engedélyhez folyamodni. Az MLSZKSZ az NGM határozatát követően kezdeményezte a vámszabadterület működési rendjének kidolgozását valamennyi érintett fél bevonásával.

Az orosz-ukrán konfliktus elhúzódásával, az ukrán államvasút fizetésképtelenné válásával és kereskedelmi útvonalak átrendeződésével az ukrán-magyar és az orosz-magyar irányú vasúti áruforgalom a korábbi évekhez képest a töredékére esett vissza. Az elhúzódó válság súlyos és visszafordíthatatlan folyamatot eredményezhet a térségben: a kelet-nyugati áruforgalom kezeléséből élő cégek bezárhatják kapuikat, munkahelyek szűnhetnek meg.

Az MLSZKSZ szerint a térség gondját úgy lehet megoldani, ha Záhony térségének működését függetlenítik a Kelet-Nyugat irányú áruforgalomtól. Erre az a megoldás, hogy olyan gazdasági környezetet teremtenek a térségben, amely odavonzza a termelő-, kereskedelmi beruházásokat, mert ha van beruházás/fejlesztés, akkor ahhoz kapcsolódik áruforgalom és idővel az orosz-ukrán konfliktus helyzet lezárásával a korábban elvesztett tranzit forgalmak is vissza szerezhetők. A termelést/kereskedelmet ellátó áruforgalom pedig sok irányból érkezhet a térségbe.

„A környezet ma már nem az, mint tavaly ilyenkor, amikor azt vizsgáltuk, hogy hogyan lehetne Záhony térségét alkalmassá tenni arra, hogy a kelet-nyugati irányban zajló vasúti áruforgalom fogadásának stratégiai pontjává, és Európa egyik keleti tranzit kapujává válhasson.” – mondta el Fülöp Zsolt az MLSZKSZ elnöke. „A térség vámszabadterületté nyilvánítása lehet a módja annak, hogy az itt tevékenykedő, eddig a keleti irányból érkező áruforgalmak kezeléséből élő logisztikai szolgáltatók új megbízásokhoz és piacokhoz jussanak, biztosítva ezzel a közel 3 ezer munkavállaló további foglalkoztatását és közel 3 ezer család megélhetését. ”

Záhony térségének vámszabadterületté nyilvánítása az itt dolgozó valamennyi gazdasági szereplőnek (logisztikai/termelő/kereskedő), valamint az újonnan betelepülni szándékozó cégek számára is kiemelkedő lehetőségeket teremt. A vámszabadterület jelentős növekedést idézhet elő a nemzetközi kereskedelmi szolgáltatásokban, lehetőséget biztosít a pénzügyi, a biztosítási, a távközlési, valamint az ügyfélkapcsolati központok fejlesztésére. Mindemellett Magyarország árufuvarozási versenyhelyzete is jelentősen javulhat, mivel a térségben, a szomszédos országok egyikében sem hoztak eddig létre még ilyen jellegű létesítményt.

A Nemzetgazdasági Minisztérium ezen döntése az MLSZKSZ szerint csak az első, elengedhetetlen lépés. Szükségszerű Záhony térségének fejlődését segítő komplex kereskedelmi, marketing feladatrendszer meghatározása, valamint a II típusú vámszabadterület működési rendjének kialakítása, vállalkozói, állami és vámszakmai szereplők bevonásával. Ehhez kapcsolódóan a Szövetség elindította az érdekeltek közötti szervező munkát.
(logsped)

2016.11.16.