Győr-gönyű kikötő a vasútüzem beindulására vár
Szeptember óta továbbra is hiába vár a vasútüzem beindulásra a Győr-Gönyű Kikötő Zrt.
A Győr-Gönyű Kikötő Zrt. vezetése, a kikötő tavaly szeptemberben átadott vasúti összeköttetése, illetve annak létesítményei még mindig nem kapták meg az ideiglenes üzemeltetési engedélyt - nyilatkozta Pintér Ákos, a társaság elnök-vezérigazgatója.
Kedvezőtlenül érinti a kikötőt, hogy a mai napig nem üzemel a vasúti összeköttetés, mert nem lehet pontosan kalkulálni a vasút várható szállítási költségeit. Mivel még nem dőlt el, hogy a gönyűi kikötő milyen tarifa végpontként kerül be a nemzetközi vasúti forgalomba, ezért bizonytalan az árképzés, s ezt a helyzetet a megrendelők nehezen kezelik - mondta Pintér Ákos.
A Győr-Gönyü Országos Közforgalmú Kikötő úgynevezett intermodális központja a Nemzeti Fejlesztési Terv 6 milliárd forintos támogatásával, összesen több mint 8 milliárd forintos beruházással készült el. A beruházással Nyugat-Dunántúl legnagyobb közlekedési terminálja jött létre.
A beruházás során elkészült egy teljesen közművesített 25 hektáros terminál, a vasúti és közúti forgalmat bevezették a kikötőbe. Ennek érdekében az 1. számú főút 1,5 km-es szakaszát új nyomvonalra helyezték és elkészült egy közúti felüljáró is. Megépült egy ötvágányú vasúti átadó-átvevő állomás, melynek saját vasúti távközlését is kiépítették, valamint csatlakozott a MÁV számítógépes irányító rendszeréhez is. Ezen kívül elkészült egy 8,5 km hosszú összekötő vágány, melynek feladata az összeköttetés biztosítása a Győr-Gönyű kikötő és a Budapest-Hegyeshalom vonal között.
A Közlekedési Hírközlési és Energiaügyi Minisztérium (KHEM) kommunikációs osztálya az MTI-t úgy tájékoztatta, hogy az eredeti elképzelés szerint a vasúti infrastruktúra iparvágányként épült meg, kezelőjének a MÁV Pályavasúti Társaságot szándékozott megtenni a szaktárca. Ez a változat került a KIOP projekt Támogatási Szerződésébe.
Az iparvágány MÁV Zrt. kezelésébe történő átadása, az iparvágány fenntartása azonban tetemes pályafelügyeleti, karbantartási, őrzési, vagyonvédelmi költségekkel járna, amelyeknek a vasúti fuvardíjakban való érvényesítése versenyképtelenné tenné a kikötő vasúti kiszolgálását - közölte a szaktárca. Ezért a szakértői egyeztetés során "szükségesnek mutatkozik az iparvágány átminősítése térségi vasúti pályahálózat részévé" - teszik hozzá.
A KHEM szerint az elkészített szakértői értékelés eredményeként lehetőség nyílik a vasúti üzemeltetés rendezésére. A KIOP projekt keretében megvalósult vasúti infrastruktúra optimálisabb hasznosítása érdekében a kikötőt kiszolgáló teljes vasúti infrastruktúrára, illetve az integrált vasúti szolgáltatási tevékenységre nyilvános pályázatot szándékoznak kiírni. Ez az állami tulajdonú kikötői területek és infrastruktúrák jelenlegi vagyonkezelő Észak-dunántúli Környezetvédelmi és Vízügyi Igazgatóság (ÉDUKÖVIZIG) feladata. A kiírást az ÉDUKÖVIZIG-nek a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt.-vel egyeztetnie kell.
A Győr-Gönyű Országos Közforgalmú Kikötő KIOP projekt keretében megvalósult iparvágány hálózatát a MÁV Zrt. 2008. december 17-én forgalomba helyezte. A forgalomba helyezési engedély alapján megindult a kikötő vasúti kiszolgálásának próbaüzeme.
A próbaüzem idején, az idén január-februárban 1.224 tonnányi vasúton feladott acéltekercs érkezett a dán érdekeltségű acéllemez konfekcionáló üzembe. A vasúti infrastruktúra jelenlegi szabad kapacitásait kihasználva több mint 400 vasúti kocsi ideiglenes tárolását végzik a kikötőben a minisztériumtól kapott információ szerint.
A KHEM közölte azt is, hogy az ÉDUKÖVIZIG az engedélyező hatóságtól a használatbavételi engedélyt megkérte, s a hatóság hiánypótlásként írta elő a próbaüzem végrehajtását a szükséges vizsgálatok értékelésével együtt. A dokumentációt 2009. május közepén küldi meg az ÉDUKÖVIZIG a hatóságnak.
A kikötő működtetésére hivatott kikötő-működtető társaság megalapításának előkészítése jelenleg folyamatban van. E társaság megalakulásáig a működtető feladatokat is az ÉDUKÖVIZIG látja el.
(Stop)
2009.05.07
|