Logisztika
     Spedició, Fuvar.
     eTudakozók
     Térszerkezet
     Kapcsolódók
     Közlekedés
     Információs társ.
     Vállalat
     Minőségbiztosítás
     EU
     Egyéb



GPS-el költségcsökkentés a MÁV új járműflottájánál

Kapcsolódó oldal:  



GPS-el költségcsökkentés a MÁV új járműflottájánál

A Porsche Lízingtől bérelt új járművekbe beépített, GPS alapú nyomkövetés révén a vasúttársaság az üzemanyag- és fenntartási költségek további 10 százalékos csökkenését várja.

A MÁV-Gépészet Zrt. lecseréli közúti járműflottáját, amelynek beszerzésére kiírt közbeszerzési eljárást a Porsche Lízing és Szolgáltató Kft. nyerte el, a szerződéseket a MÁV Csoporttal 2011 októberében írták alá. Az első szállítmányt a vasúttársaság 2011. november végén vette át és az utolsó autók is megérkeznek 2012 márciusában. Az ötéves flottabérleti szerződés a bázishoz képest 6 éven keresztül évi 405 millió forint megtakarítást jelent majd.

A szerződés garantálja, hogy a költségek a teljes futamidő alatt kiszámíthatóak maradnak. Mind a bérleti díjhoz kapcsolódó, futamidő végi maradványérték (becsült leendő piaci érték 5 év múlva), mind pedig a flottakezelési díj (üzemeltetési költség) kockázatát 100 százalékban a Porsche Lízing vállalta magára, így a korábban magasabb díjért igénybe vett, átlagosan 5-6 éves, sokat futott állomány további fenntartása helyett jelentősen alacsonyabb díj mellett új gépjárműveket használhat a cégcsoport.

A költségcsökkentés azonban nemcsak az új autópark kedvezőbb flottabérleti szerződéséből származik: az összes újonnan bérelt jármű mozgását GPS alapú flottakövetés kíséri figyelemmel, amelynek használata – az üzemeltető tapasztalatai alapján – várhatóan további 10 százalékos üzemanyag-megtakarítást és szigorúbb kontrollt eredményez. Mivel a bevezetett alkalmazás közvetlenül kapcsolódik a vasúttársaság saját gépjármű elszámolási rendszeréhez, az adatok automatikusan jelennek meg a MÁV adminisztrációjában, amely szintén jelentős munkaidő-költségmegtakarítást eredményez.

Minden autóban egy numerikus kódpad segítségével kell azonosítania magát a sofőrnek, és ugyanezen a felületen kell a céges és magánutakat is elkülöníteni, amelyet azonnal lehet kontrollálni, illetve bármikor vissza lehet keresni. A MÁV kérésének megfelelően a flottakövetés nem kezel személyes adatokat, az egyes sofőrök nevét a rendszerben kódok helyettesítik, amelyeket csak a MÁV saját szoftvere tud személyekhez kötni.

A rendszerből több speciális riport, kimutatás is lekérdezhető akár nagyobb állományra, vagy akár egyetlen járműre vetítve.

A számítógépes program széleskörű szolgáltatást nyújtva, egy monitoron megjeleníti egy-egy autó földrajzi helyzetét: az adatok összevetésével regisztrálhatóak a megtett kilométerek, nyomon követhető a felhasznált üzemanyag mennyisége, a járműben lévő üzemanyag készlete, a sofőrök vezetési-, munka- valamint pihenőideje.

Werle Zoltán, a MÁV Zrt. Társasági Szolgáltatás igazgatójának véleménye szerint a fejlesztésnek köszönhetően a szállítási feladatok megszervezése hatékonyabbá válik, a párhuzamos, üres futások teljesen megszűnhetnek és a számítások szerint a gépjárműflotta összességében több százezer kilométerrel kevesebbet fut majd évente.

Mindemellett a GPS-rendszer az esetleges lopások ellen is nagyobb biztonságot nyújt.
(logsped)

2012.03.09.