Logisztika
     Spedició, Fuvar.
     eTudakozók
     Térszerkezet
     Kapcsolódók
     Közlekedés
     Információs társ.
     Vállalat
     Minőségbiztosítás
     EU
     Egyéb



Árufuvarozás

Kapcsolódó oldal:  



EU-licenc a közúti fuvarozóknak

A magyar közúti fuvarozók számára liberalizált lett május elsejétől a nemzetközi árufuvarozási piac az Európai Unióban. Ez alól kivétel az úgynevezett kabotázs forgalom, amire a több éves átmeneti tilalom vonatkozik. A nyugat-európai országok felé fennálló korlátozott számú nemzetközi fuvarozási engedély rendszer is megszűnt május 1-jén, és helyébe lépett a közúti fuvarozók új közösségi engedélye, az úgynevezett EU-licenc, amelyet bizonyos adminisztratív, pénzügyi és eszköz feltételek teljesítése esetében megkaphat a közúti fuvarozó, ám e nélkül az unió területén nem végezhet fuvarozást.

Hazánk uniós csatlakozásával teljes körű fuvarozási engedélyt igényelhetnek a nemzetközi közúti fuvarozásban érdekelt, illetve ezt a tevékenységet gyakorló vállalkozások a tagországokon belüli forgalomban, amennyiben megfelelnek a szakmai és pénzügyi feltételeknek. Az EU-országokban érvényes közösségi engedélyekhez április 16. óta juthatnak a vállalkozások a területi közlekedési felügyeleteknél. Az új EU-licencek egységesen kilencvenezer forintba kerülnek, és öt évig érvényesek.

Szilvássy Bertalan, a Közlekedési Főfelügyelet főosztályvezető- helyettese szerint: minden olyan vállalkozás számára legyártatták az EU-licencet, amelyek eddig nemzetközi fuvarozást végeztek, illetve tevékenységi engedélylyel rendelkeznek. Torlódások nincsenek az engedélyeket kiutaló felügyeleteknél, sőt, eddig nem mindegyik vállalkozás váltotta ki az okmányt.

Az uniós csatlakozásig a kétoldalú kormányközi megállapodások alapján meghatározott számú járműre kapott fuvarozási engedélyeket Magyarország. Ezek az engedélykontingensek a 20 tonna feletti teherautókra vonatkoztak, azok a fuvarozók, akik 3,5 tonna alatti járművel közlekednek, ez idáig a tevékenységi engedélyek birtokában szinte korlátlanul fuvarozhattak Nyugat-Európa országaiba.

Szakemberek az EU-csatlakozást követően jelentős mértékű forgalomnövekedéssel számolnak. Az áruk szabad mozgásával és a gazdaság élénkülésével egyidejűleg ugyanis növekszik a forgalom a kibővült EU-ban, így az eddigiekhez képest 25 százalékkal több hazai fuvarozó jelenhet meg a tagállamok közötti kereskedelemben.

Akik a közlekedési felügyeletekhez (Nemzeti Közlekedési Hatóságot. 2007. július 1-től )folyamodnak engedélyekért, ugyanolyan műszaki és financiális feltételeknek kell megfelelniük, mint eddig. Az engedélyek kiadásához szakmai szempontból az eddigi követelményeknek kell megfelelniük, feltétel a személyi megbízhatóság, továbbá: cégvezető csak a fuvarozó szakmát jól ismerő személy lehet.

Ahhoz, hogy egy nemzetközi vállalkozás beindulhasson, továbbra is megfelelő vagyoni biztosítékkal kell rendelkeznie: az első jármű után kétmillió, a többinél egyenként 1,4 millió tőkefedezet szükséges.

Hazánk a csatlakozásig 6150 engedélykontingenssel rendelkezett, amit 850 vállalkozás használt fel. Ezeket kizárólag a húsz tonna feletti gépjárművekhez vették igénybe, a 3,5-20 tonna megengedett össztömeg forgalomban csak a különleges termékeket szállító kamionokat engedték a hatóságok a piacra.

A közúti árufuvarozók számára kiadásra kerülő, tevékenységük végzéséhez szükséges nyomtatványok:


Fuvarozó vállalkozást nyitok! pdf

Fuvarozó vállalkozást nyitok! Bilaterális engedélyek

Közösségi engedély nemzetközi közúti személy és árufuvarozásra (minta) pdf

A nemzetközi közúti áru- és személyszállítási engedélyek és meghatározott okmányok kiadásának díjai

(logsped)

További információk:








2004.05.10.