A csatlakozás után a magyar fuvarosok is szembesültek azzal, hogy a nagyobb cégek térnyerése rontja piaci esélyeiket.
Miközben az áruk menynyisége nem változott, a belépéssel 2,5-3-szorosra növekedett a fuvarozókapacitás.
Tömegesen mennek csődbe a kisebb fuvarozók Ausztriában az EU-bővítés óta - állapítja meg a bécsi kereskedelmi kamara részére készült felmérés. A közúti áruszállítási üzletágban tavaly 345 osztrák cég vált fizetésképtelenné, helyüket a nagyobb vállalatok töltik be - ismerteti a felmérést a Wirtschaftsblatt. A kamara szerint "azt ugyan nem lehet mondani, hogy minden csőd az olcsóbb keleti fuvarozók versenyére vezethető vissza, a fő ok mégis ez".
A kisebb fuvarozók "halála", s a nagyobb cégek térnyerése Magyarországon is megfigyelhető. Országos adat még nincs, a csatlakozás utáni helyzetről most készül a kérdőíves felmérés - mondta a Világgazdaságnak Peredi Péter, a Fuvarozók Országos Szövetségének főtitkára. Pontos információi vannak azonban az egyik dunántúli megyéről, ahol a fuvarozók száma a tavaly május 1-je előtti 870-ről december végére 760-ra csökkent. A fogyás nem mondható természetesnek - vélekedett a szakember, bár hozzátette: az idén az abbahagyók mintegy tíz százaléka kért újra engedélyt.
A nemzetközi piacon problémát okoz, hogy a csatlakozást követően az áru mennyisége gyakorlatilag nem nőtt, de 2,5-3-szorosára emelkedett azok száma, akik ezt viszik, s egyben bővült az eszközállomány. Magyarországon belül is áll a piac, sok helyen nem érhető el a heti 2,5 fuvarnap sem, holott az ideális legalább öt lenne. Mindez a tőkeszegény kicsiket sújtja.
Karmos Gábor, a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesületének főtitkárhelyettese szerint a tavaly májustól liberalizálódott piacra lépés óta a nemzetközi fuvarozók, illetve a járművek száma is mintegy kétszeresére nőtt. Intenzíven megjelentek a magyar fuvarpiacon a velünk együtt csatlakozó országok vállalkozói is, akiknek ráadásul költségelőnyük van.
Mindezek együtt a fuvardíjak jelentős csökkenését hozták - bizonyos fuvarfeladatoknál 5-10, de van, ahol 20-30 százalékkal is. Ugyanakkor a költségek növekedtek, ez komoly finanszírozási problémához vezet, amit csak tetéztek az áfa-visszaigénylési problémák vagy az erős forintárfolyam.
Megoldást jelentene, ha csökkentenék az állami elvonásokat a fuvarozóktól - mondta Karmos Gábor. A teendők között említette a jogszabályokat be nem tartók kiszűrését is, például az engedély nélküli, vagy a vezetési és a pihenési időt be nem tartó fuvarozók, a nem megfelelő műszaki állapotú járművekét.
(VG)
2005. 02. 14.