Logisztika
     Spedició, Fuvar.
     eTudakozók
     Térszerkezet
     Kapcsolódók
     Közlekedés
     Információs társ.
     Vállalat
     Minőségbiztosítás
     EU
     Egyéb

Kapcsolódó oldal:  



Flirt motorvonatok HÉV helyett

Uniós források felhasználásával, több száz milliárd forintból újulnak meg, a MÁV szabványait is figyelembe véve az állami kezelésbe kerülő, városhatáron átlépő HÉV-pályák, amelyeket új szakaszok építésével össze is kötnek az állami vasúttársaság elővárosi vonalaival - értesült kormányközeli forrásokból a Magyar Idők.

Információik szerint tárgyalások és komoly tervezés előzte meg azt a decemberi bejelentést, amely szerint a főváros törvényi kötelezettség és az állami finanszírozás hiányára hivatkozva adja vissza MÁV kezelésbe a szentendrei, ráckevei, gödöllői és csömöri HÉV-et. Ugyanakkor felmerül a kérdés, hogy honnan lesz pénze az államnak a HÉV-re, ha a fővárosnak nem volt. Az egyik ok az állami kézbe vételre, hogy sürgősen fel kellene újítani a vonalhálózatot, és a negyven év átlagéletkorú járműállományt. Tarlós István tavaly októberben kijelentette: megvizsgálták a HÉV-ek felújítási lehetőségeit, eszerint az öreg, NDK-s szerelvények húsz évre felújíthatók, ami a BKV saját műhelyében megoldható lenne.

Akkor úgy kalkuláltak, hogy a 91 szerelvény újjáépítése 15 milliárdba, a korszerűbb hajtáslánc további 15 milliárdba, a pálya, biztonsági berendezések rekonstrukciója pedig újabb harmincmilliárd forintba kerülne. A probléma az, hogy a fővárosnak nincs hatvanmilliárd forintja a HÉV házon belüli rekonstrukciójára, ráadásul Brüsszel fejlesztésre ad pénzt és nem régi közlekedési rendszerek szinten tartására.

A vasútnál már ismert, korszerű járművek állhatnak forgalomba a HÉV vonalain



A Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezetének honlapján a napokban megjelent írás szerint a BKV-nál készült belső tanulmányok alapján a HÉV-vonalak és a járműpark teljes megújítása - a csepelivel együtt - mintegy háromszázmilliárd forintos kiadást jelentene. Ebből százmilliárdba kerülne a járműflotta új kocsikra cserélése, kétszázmilliárdba pedig a pálya és az infrastruktúra teljes felújítása. Ennyi pénz azonban uniós forrás híján nem teremthető elő. Budapest fejlettsége révén a fővárosi tulajdonú BKV számos uniós pályázatból kimarad, ellenben a MÁV számára több forrás is nyitva áll.

A HÉV elkerülhetetlen fejlesztésére az elmúlt két évben a hazai magán- és állami tulajdonú vasúti járműgyártó cégek is aktívan készülnek. A magyarországi piacra a Stadler kész HÉV-járművek szállítására is, e célra a FLIRT könnyített változata a legalkalmasabb - nyilatkozta 2014 októberében Dunai Zoltán. A svájci vállalat szolnoki üzemének ügyvezető igazgatója akkor azt mondta: úgy látja, hogy cége számos projektben is sikerrel működhetne együtt a Dunakeszi Járműjavító Kft.-vel, amely a közelmúltbeli tulajdonosváltása után - a magyar állam megvásárolta - riválisból "baráti" társasággá vált.

Tavaly márciusban szándéknyilatkozatot is aláírt a Dunakeszi Járműjavító és a Stadler Trains Magyarország Kft. a közös járműgyártásról. Az együttműködésben a Stadler a szolnoki üzemében a kocsiszekrények gyártásával, a dunakeszi cég a végszereléssel és az üzembe helyezéssel kívánna részt venni. Az aláíró felek akkor leszögezték, az együttműködésre komoly lehetőség az évek óta húzódó két fővárosi járműbeszerzés: a kisföldalatti és a HÉV korszerűsítése. A már említett korszerű FLIRT motorvonatok nagy számban futnak a MÁV-nál. A tavaly októberben érkezett járművekkel együtt a jelenleg 108 vonatból álló flotta 2016 decemberéig 123 darabosra bővülhet.

Egységes FLIRT-flotta körvonalazódik

A MÁV Stadler FLIRT-jei közkedveltek az utasok között. A szerelvények a HÉV-hez képest valamivel hosszabbak (53 méter helyett 74 méter), de teljes hosszukban átjárhatók és ráadásul alacsony padlósak, ideálisak a gyors utascseréhez. Az utastér légkondicionált és utastájékoztató rendszerrel, illetve wifivel van ellátva. A fedélzeten 230 voltos csatlakozók és szelektív hulladékgyűjtő kukák állnak az utasok rendelkezésére.

A részben Magyarországon készülő szerelvények korszerű elektronikával, biztonsági berendezésekkel, hajtáslánccal felszereltek, végsebességük 160 kilométer óránként. Az első jármű 2007. március végén tette le a magyar hatósági vizsgát. A csuklós motorkocsik nyolc ország huszonhét vasúttársaságánál üzemelnek, ezen belül a magyar államvasutak rendelkezik a világ legnagyobb FLIRT-flottájával. A típus még korszerűbb utódja, a FLIRT 3 gyártása is megkezdődött.
(logsped)

2016.02.16.