Logisztika
     Spedició, Fuvarozás
     eTudakozók
     Térszerkezet
     Kapcsolódó területek
     Közlekedés
     Információs társadal.
     Vállalat
     Minőségbiztosítás
     EU
     Egyéb



Fejlesztés a debreceni repülőtéren

Kapcsolódó oldal:  



Fejlesztés a debreceni repülőtéren

Hárommilliárd forintos fejlesztéssel légi, vasúti és közúti csomópontot építenek ki a debreceni repülőtéren. (MNO)

Az Új Széchenyi Terv által finanszírozott, 2014. decemberi átadásra tervezett beruházás az áruszállítás megindulását támogatja, ám a menetrend szerinti járatok növekvő utasszáma ezen a területen további fejlesztéseket is indokol - közölte Herdon István, a repülőteret működtető Xanga cégcsoport tulajdonos igazgatója.

A debreceni repülőtér még a kilencvenes évek közepén került a debreceni önkormányzat tulajdonába, jórészt kárpótlási jegyekért cserébe. A fejlesztések csak nagyon nehezen indultak meg, mert az állam egyáltalán nem támogatta a város menetrend szerinti utasforgalom beindításával és szállítmányozási bázis kiépítésével kapcsolatos terveit.

A repülőtér fejlesztésére eddig kétszázmillió forintot kapott az államtól Debrecen, az Új Széchenyi-tervből most elnyert 1,5 milliárd forint az első jelentős állami hozzájárulás terveink megvalósításához - hangsúlyozta Papp László, a város stratégiai ügyekért felelős alpolgármestere.

Mint mondta, a beruházási támogatások égető hiánya ellenére az ezredfordulótól kezdődően kiépítették az EU normáinak megfelelő, a rendszeres járatok fogadására alkalmas repülőtéri alapinfrastruktúrát. Korszerű navigációs berendezést telepítettek modern fénytechnikával, létrehozták az előírásoknak megfelelő tűzvédelmi és víztározó rendszert, 380 személygépkocsi és 16 autóbusz fogadására alkalmas parkolót alakítottak ki.

Ezek mellett a növekvő utasforgalom kiszolgálására alkalmas fogadóépületet építettek, s a nemzetközi elvárásoknak megfelelő utas- és poggyászkezelő rendszert telepítettek. Beszerezték a 7-es fokozatú, vagyis a schengeni határkövetelményeknek megfelelő felszereltségű tűzoltóautókat, szélesítették a gurulóutakat, jégtelenítő berendezéseket vettek, és megoldották az előírt mértékű őrzésvédelmet, rendőri és határőri jelenlétet, valamint a légi mentőszolgálatot is megszervezték.

A forráshiányt enyhítette, hogy a fejlesztéseknek köszönhetően az utazási irodák felfedezték a repülőteret, s ebből bevétel keletkezett. A charterjáratok május-júniustól szeptemberig hetente többször indultak Görögországba, Bulgáriába és Törökországba, tavaly pedig elindult egy beteg gyermekeket rehabilitációra Hajdúszoboszlóra szállító moszkvai járat is. Az idén pedig a szezonra ezerfős kontingenst a fürdővárosba utaztató német charter is rendszerbe áll.

A fejlesztések mostanra elérték azt a szintet, hogy menetrendszerű járatindításra reális esély mutatkozzon. Erre már korábban is volt kísérlet, ám a müncheni járat nem váltotta be a reményeket, így leállították. A Wizz Air által tavaly júniusban menetrendbe állított London-Luton járat azonban igazi siker: a heti két, majd három géppár indítása után az idén további járatsűrítés várható. A 2012 novemberében indított eindhoveni járat is sikeresnek látszik - ellentétben az ugyanakkor menetrendbe állított milánói járattal. Utóbbit áprilisban a darthmouth-i járat váltja fel.

A menetrend szerinti légi közlekedés beindulásának köszönhetően a 2011-es - néhány magángépen kívül kizárólag charterforgalomból adódó - harmincezres utasszám 2012-ben ötvenezerre emelkedett, az idén pedig reális célnak látszik a százezres utasforgalom elérése - közölte Herdon István. Papp László ehhez hozzátette, stratégiai fejlesztési céljaik közé tartozik, hogy bázisreptér lehessen a Debrecen Airport, vagyis repülőgép állomásozzon a légikikötőben. Ehhez az kell, hogy hét desztinációt - vagyis hét különböző úti célt - repüljenek, s az újonnan belépő célállomások között lennie kell legalább egy olyannak is, ahonnan a tengerentúli repülőterek is közvetlenül is elérhetők - hangsúlyozza Papp László. (logsped)

2013.02.25.