Logisztika
     Spedició, Fuvarozás
     eTudakozók
     Térszerkezet
     Kapcsolódó területek
     Közlekedés
     Információs társadal.
     Vállalat
     Minőségbiztosítás
     EU
     Egyéb



EU jogosítvány

Kapcsolódó oldal:  



Jön az uniós jogosítvány

Az Európai Unió egységes jogosítvány bevezetésére készül, várhatóan mintegy másfél év múlva. Az EU-ban jelenleg sokféle vezetői engedély van forgalomban: mintegy negyven-ötvenféle jogosítvány lapul a sofőrök zsebében - állítja az egyik szakmai, közlekedési és biztosítási témákkal foglalkozó kiadvány

Ezeknek a jogosítványoknak egy részét könnyen lehet hamisítani. Eltérő a szabályozás a tekintetben is, hogy hány éves kortól vezethet valaki és hány évenként kell ezt a fontos okmányt cserélni, megújíttatni. Nem kell lecserélni az érvényben lévő jogsikat

Az új vezetői engedély küllemre hitelkártyára hasonlít, rajta lesz az EU emblémája és az országjel is. Egyes elképzelések szerint ellátnák egy chipkártyával, amelyre a büntetőpontok kerülnének fel. Így a szakértők szerint az uniós országok büntetőpont-rendszereit közelíteni lehetne egymáshoz. Az uniós jogosítvány várhatóan egy-másfél év múlva kerül forgalomba. A jelenleg érvényben lévő vezetői engedélyeket azonban nem kell kicserélni.

Az uniós javaslat szerint legkorábban 18 éves kortól lehetne a jogosítványhoz jutni, de ettől eltérhetnek a tagországok. Sok ország számára újdonságot jelent majd, hogy a vezetői engedély tíz évig lesz érvényes, 65 éven felül pedig öt évenként kell majd cserélni. Nálunk már most is tíz évre kapják meg a jogosítványt a frissen vizsgázott autóvezetők.

Az orvosi vizsgálatot illetően is eltérőek a szokások: ebben a témában a tagországok saját eljárási szabályai maradnak majd érvényben. Lényeges változás, hogy a mopedekre is kell majd jogosítvány. Ezt főleg Olaszországban szorgalmazzák, ahol nagyon sok súlyos moped baleset történik.

Belga kísérlet az ittas vezetés ellen

Belgiumban új módszert akarnak bevezetni az ittas vezetők számának csökkentésére: idén szeptembertől kísérletképpen 60 autós egy olyan berendezéssel fog közlekedni egy éven át, ami rendszeresen méri a sofőrök vérének alkoholszintjét.

Az Alkolock a műszerfalon található, s az önindítóhoz van bekötve: még mielőtt elfordítanánk a gyújtáskulcsot, bele kell fújni a szerkezetbe, amely azonnal megállapítja, hogy mekkora a véralkoholszint, s ha nagyobb a megengedettnél, nem engedi beindítani a kocsit. Persze a berendezés kijátszható, ha például az ittas sofőrnek van utasa, aki józan, s hajlandó belefújni az alkoholtesztbe - de a csalás esélyének csökkentésére az Alcolock minden egyes úton többször is kérni fogja a sofőrtől az ellenőrzés megismétlését.

A kísérletet irányító belga szakértők elmondták, hogy a szerkezetet már kipróbálták néhány országban, így Kanadában illetve az Egyesült Államokban, s az eredmények biztatóak voltak. Ha Belgiumban is beváltja a hozzá fűzött reményeket, akkor elképzelhető, hogy a bíróságok kötelezni fogják az ittas vezetés miatt eléjük került, s visszaeső embereket, hogy ilyen berendezést szereltessenek be kocsijaikba, illetve ezt a módszert alkalmazzák majd a vezetéstől való eltiltás helyett. (MTI)

2004.02.18.