A Budapesten eddig nem használt Credo Econell Cityt várhatóan holnaptól lehet - akár jegy nélkül is - kipróbálni, először a 110-es és a 112-es vonalon. (HGV)
A BKV és a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) többi szolgáltatója - például a 2012-ben átadott új Mercedes Citaróiról ismert VT Arriva - évek óta ügyködik a húszévesnél öregebb sötétkék Ikarusok mielőbbi nyugdíjazásán. A környezetszennyező öreg járművek lecserélésére hadrendbe állított újoncok között, akár használtan vásárolt, akár új kocsikról van szó, eddig egyeduralkodók voltak a teljesen alacsonypadlós járművek.
Az európai nagyvárosokban azonban egy másféle konstrukció is terjed: az úgynevezett alacsony belépésű buszok. Ezek utasterének csak az első - nagyobbik - fele alacsonypadlós, a hátsó, magasabb padlórész alá ezért hagyományos módon, ezért egyszerűbben és olcsóbban építhető be a motor, a sebességváltó és egyéb, helyigényes berendezések.
A budapesti újdonságot gyártó győri Kravtex más előnyeit is felsorolja a Credo Econell City típusú busznak. A jármű, könnyűszerkezetű vázának köszönhetően, körülbelül 1 tonnával könnyebb, mint hasonló méretű társai, ezért gazdaságos az üzemeltetése. A teljes egészében hazai fejlesztésű új busz a Kravtex ígérete szerint 10-15 százalékkal kevesebb üzemanyagot használ fel, miközben vételára, valamint pótalkatrészárai is kedvezőbbek a külföldi típusokénál.
A jármű a kategóriája átlagánál nagyobb befogadóképességgel és több üléssel rendelkezik olyan konstrukciós megoldásoknak köszönhetően, mint az alacsony belépésű kivitel - aminek köszönhetően nincs szükség az utastérbe belógó nagy motorszekrényre - és a szokásosnál kisebb kerékdobok. Most tesztelt, 35 üléses változatában rendkívül hosszú, közel 3,5 méteres egybefüggő peron van a középső ajtóval szemben. Az állóhelyek több mint kétharmada alacsony padlószinten van.
Budapesten a Credo buszok eddig csak helyközi járatokon, Volán-színekben tűntek fel, de a háromajtós, városi Econell City elődjének számító típusból több vidéki nagyvárosban már száznál is több szaladgál.
Az új busz, kialakítástól függően, akár 85 százalékban hazai termék - a fő kivétel a Fiat által gyártott Euro 6-os motor. A Budapesten utazók márciusban díjmentesen tesztelhetik a Credo Econell City egy példányát, valószínűleg már holnaptól a 110-es és a 112-es, majd a 21-es és a 105-ös vonalakon is.
(logsped)
2016.03.19.