Logisztika
     Spedició, Fuvar.
     eTudakozók
     Térszerkezet
     Kapcsolódók
     Közlekedés
     Információs társ.
     Vállalat
     Minőségbiztosítás
     EU
     Egyéb

Kapcsolódó oldal:  



Budapesten népszerűek a jegyautomaták használata

Másfél év alatt nagyot fordult Budapesten a tömegközlekedési jegyek, bérletek értékesítése, és vidéken is hasonló tendenciák látszanak. (Kossuth Rádió)

A legnépszerűbb jegy- és bérletvásárlási móddá vált Budapesten az automaták használata. Ma már fővárosszerte könnyen, kényelmesen juthatnak jegyhez, bérlethez a tömegközlekedéssel utazók a megállókban, forgalmasabb helyeken kihelyezett készülékekből - mondta a Kossuth Rádióban Zámbó Róbert, a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) lakossági és üzleti értékesítési vezetője. Hozzátette: a vásárlói szokások átalakításával az összes bevételük több mint fele ezen a csatornán érkezik.

Az elmúlt másfél évben a korábbi jegyautomatákat teljesen lecserélték, és háromszáz új, informatikai hálózatba kötött készüléket helyeztek ki. A BKK felmérései szerint a budapestiek fele kipróbálta már az automatákat, és az ő döntő többségük - 86 százalékuk - rendszeres, visszatérő vásárló lesz a gépeknél. Első körben jellemzően a fiatalok és a modern technikák iránt érdeklődők vettek új módon jegyet. Ma már azonban olyan kiterjedt az automaták használata, hogy kortól független, ki az, aki így vásárol jegyet, bérletet - tette hozzá a BKK munkatársa.

Távvezérlés, láthatatlan képernyő

Zámbó Róbert felhívta rá a figyelmet, hogy ha valakinek mégis nehezebben megy az automaták használata, akkor megnyomhatja a gépen elhelyezett segítségkérő gombot, amivel díjmentes hívást kezdeményez a BKK ügyfélszolgálatához. Az ügyintéző a szóbeli segítségadás mellett akár az automata képernyőjének vezérlését is át tudja venni távolról.

Rózsa Tamás, az Északnyugat-magyarországi Közlekedési Központ Zrt. (ÉNYKK) forgalmi igazgatója azt mondta, Győrben közel négy éve használnak automatákat, ebből ered a helyi jegybevételek több mint fele. Hozzátette, az az utaspanasz, mely szerint erős napsütésben nem lehet látni a készülékek képernyőjét, igaz. Ez okból a kijelzők cseréje folyamatos - tette hozzá.

Majd postán küldik az aprót

Szalayné Kotroczó Eszter, a Volánbusz Zrt. értékesítési és utaskapcsolati főmunkatársa elmondta, cégük 2004 óta üzemeltet jegykiadó automatákat, és tapasztalatuk szerint az utasok egyre jobban megkedvelik ezt a vásárlási lehetőséget - gyorsabban, egyszerűbben, és többnyire sorban állás nélkül juthatnak a menetjegyükhöz. Jelezte, ma már az automatáik többségénél bankkártyával is fizethetnek az utasok.

Továbbra is meg lehet azonban venni a Volán-menetjegyeket a buszsofőrnél is, sőt, jelenleg még ez a népszerűbb forma, a társaság jegybevételének nagyobb része így folyik be. A Volán törekvése, hogy ez változzon, minél többen vásárolják meg elővételben a jegyüket. Ez az utasnak biztosítja az ülőhelyet, a cég pedig könnyebben tervezhet a kapacitásaival, előre láthatja, mely vonalakon, mely időszakokban kell több járművet közlekedtetni.

A Volánbusz munkatársa arról is beszélt, hogy a nagy címletű bankókkal főleg a kora reggeli járatokon kerülhet bajba az utas, amikor a járművezetőnél még nincs annyi bevétel, hogy visszaadhasson. A cég ezért azt kéri az utasoktól, hogy lehetőség szerint elővételben vegyék meg jegyüket vagy legyen náluk elég aprópénz. Ha mégsem sikerült visszaadni, akkor az utas bizonylatot kap a sofőrnek átadott pénzről, és a cég postán elküldi a visszajáró összeget.

Aki egyszer megkóstolta

Lőcsei Virág, a MÁV sajtófőnöke szerint tapasztalatuk szerint az, aki egyszer "megkóstolja a jegyautomatát", utána előszeretettel használja. Az ötven alattiaknak ez nem okoz gondot, az egészen fiatalok pedig szinte már ezzel a technikával nőttek fel, természetesnek tartják.

Az első modern jegyautomatájukat 2013 nyarán helyezték üzembe, ma már 65-70 ilyen működik az országban. Két év alatt több mint kétmillió alkalommal választották az utasok ezt a vásárlási formát. A kelenföldi állomás automatáinak a forgalma a legnagyobb.
(logsped)

2015.10.02.